Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
🥳 Vyhraj dovolenku v Ománe vďaka predplatnému Refresher+ 🌴
Čítaš poslednú stranu článku:
RECENZIA: Final Fantasy XVI prekonalo God of War: Ragnarök a stáva sa prvou monumentálnou hrou na PS5

Vývojári ich vždy okorenili aj úžasným soundtrackom. Hudba má v tejto hre veľmi silné postavenie, keď znásobuje zážitok z každého typu scén, či už ide o emotívne, príbehové dialógy, alebo veľkolepé strety polobohov. Hudba dokonale vyváži udalosti na obrazovke a poľahky graduje adrenalín v tele hráča. 

Asi ako jediná zložka hry nekolíše v kvalite pri porovnaní hlavného a vedľajšieho obsahu. Zatiaľ čo cutscény, dialógy, animácie a všetko s tým spojené je v hlavnej príbehovej časti na vysokej úrovni, počas vedľajších questov to upadá. Animácie sú trhanejšie a robotickejšie, nepôsobia tak prirodzene a klesá aj kvalita mimiky a modelov postáv.

Problémom nie je ani tak celková úroveň (ktorá je stále nadpriemerná), ako skôr priepastný rozdiel v kvalite medzi hlavným a vedľajším obsahom. Toto je niečo, čo napríklad titul Horizon: Forbidden West zvládol úplne bravúrne, keď oplýval rovnakou kvalitou všetkých aspektov naprieč celou hrou.

Final Fantasy XVI.
Final Fantasy XVI. Zdroj: Square Enix

Vedľajšie úlohy sú nudné a generické

To platí aj o samotných vedľajších questoch. Final Fantasy XVI ponúka množstvo vedľajších úloh pre hráčov, ktoré sú úplne dobrovoľné. Niektoré za splnenie ponúkajú špeciálnu odmenu, iné hráčovi len pomôžu rýchlejšie levelovať úroveň postavy. Väčšina z nich je však štruktúrovaná v štýle fetch questov. Ide o úlohy, v ktorých má hráč za úlohu len niekam ísť, niečo tam získať alebo zlikvidovať a vrátiť sa k zadávateľovi úlohy.

Je to najnudnejšia, najgenerickejšia a najzbytočnejšia časť všetkých RPG hier a v tejto sa objavuje až príliš často. Titul ponúka aj premyslenejšie a príbehovo zaujímavejšie vedľajšie úlohy, objavujú sa však len v záplave tých generických, a tak je možné, že sa k nim väčšina hráčov ani nedostane.

Final Fantasy XVI naplno využíva možnosti konzoly PS5. V tomto fantasy svete sa nachádzajú nádherné prírodné, ale aj magické scenérie. Vývojári Valistheu rozdelili na viacero regiónov, medzi ktorými sa dá cestovať pešo alebo rýchlym cestovaním (načítavanie trvá maximálne 3 – 5 sekúnd).

Nejde teda o otvorený svet, čo je len dobre, keďže takto je každý kút tohto sveta naprieč množstvom rozľahlých levelov detailne prepracovaný. 

Final Fantasy XVI.
Final Fantasy XVI. Zdroj: Square Enix

Nádherný fantasy svet ťahá dole optimalizácia výkonu

Svet Valisthey oplýva rôznymi druhmi ekosystémov od lesov a plání cez jazerá až po púšte a okolie sopky. Neraz sa stalo, že sme sa zastavili a pozorovali krásy prírody. Hrali sme v móde zameranom na výkon (performance). Ten cieli na zobrazenie 60 snímok za sekundu, no v realite je to oveľa menej a takzvaný framerate (počet snímok) tak neustále padá. Tento mód pritom znižuje rozlíšenie a celkovú kvalitu obrazu, takže sme si okúzľujúcu grafickú stránku neužili naplno.

Hrať v móde zameranom na kvalitu (graphic) však pre nás bolo nepredstaviteľné, keďže ponúka len 30 snímok za sekundu a obrazu vtedy chýba plynulosť. Navyše takzvaný motion blur, čiže rozmazanie obrazu pri rýchlom pohybe postavy, bol v móde zameranom na kvalitu neznesiteľný (motion blur sa, bohužiaľ, nedá vypnúť v žiadnom móde).

Práve optimalizácia hry je zrejme jej najväčším mínusom. V grafickom režime zameranom na kvalitu si hráč neužije plynulosť akcie a obrazu na maximum a v móde zameranom na výkon a vyšší počet snímok zobrazených za sekundu ho zase čaká neustály pokles zobrazených snímok za sekundu a výrazné skoky vo výkone, keďže obraz doslova seká a značne to kazí zážitok z hrania. 

Final Fantasy XVI.
Final Fantasy XVI. Zdroj: Square Enix

Jedným z mála negatív sa stala aj charakterizácia ženských postáv. Nie je ich veľa, no aj tie, ktoré tam sú, sa väčšinou spoliehajú na silu mužov alebo ich vedenie. Aj tie ženy, ktoré v sebe majú silných Eikonov, sú v porovnaní s tými mužskými len veľmi slabým odvarom a nemajú šancu ovplyvňovať príbeh a osudové súboje. Akoby sa im tvorcovia báli dodať silu potrebnú na to, aby mohli čeliť mužom. Pôsobí to ako krok vzad v inak progresívnej hre. 

Veľa ďalších negatív v tejto hre ani nenájdeš. Väčšinou ide o maličkosti, ako napríklad nepochopiteľné rozhodnutia vývojárov, ktorí postavám nedovolili šprintovať podľa potreby. Šprint sa spúšťa len automaticky a aj to až po niekoľkých sekundách behu a len na vybraných miestach. Ide o nepochopiteľné rozhodnutie a nemá to v hre čo robiť. 

Takmer nulové RPG elementy sú príjemnou zmenou

Niektorým ľuďom možno bude prekážať aj fakt, že na RPG titul je v ňom až príliš málo RPG mechaník. Hráči si menia len tri kusy výzbroje a aj to len raz za 3 – 5 hodín. Postava sa síce leveluje, ale to je tak všetko. V podstate by sme Final Fantasy XVI ani ako RPG titul neopisovali. Skôr je to vyložene akčná adventúra s niekoľkými prvkami RPG, ktoré však veľmi nezavážia.

Final Fantasy XVI.
Final Fantasy XVI. Zdroj: Square Enix

Final Fantasy XVI je vynikajúca akčná hra odohrávajúca sa v rozľahlom fantasy svete. Hráči si v nej užijú kvalitný príbeh, zábavnú a návykovú hrateľnosť a množstvo hlavného i vedľajšieho obsahu. V hre strávia minimálne 50 hodín, počas ktorých ich očarí nielen audiovizuálne spracovanie, ale najmä epické súboje s bossmi a grandiózne momenty počas súbojov Eikonov – titanov tohto sveta. 

Sadla nám štruktúra levelov, zameranie na akciu a vynechanie RPG elementov či návykový súbojový systém. Zamilovali sme si postavy, do istej miery originálny fantasy príbeh a neuveriteľne si užili epické súboje s bossmi, na aké sme vo videohrách čakali celé roky.

Final Fantasy XVI je majestátna exkluzívna hra pre PS5, ktorú kazí nedostačujúci technický stav v performance móde zameranom na vysoký počet snímok za sekundu. Našťastie hra je inak bez bugov. Hodnotenie 9/10 tak odráža obrovskú kvalitu, ktorú si v hre každý hráč nájde možno na inom mieste.

Final Fantasy XVI.Final Fantasy XVI.Final Fantasy XVI.Final Fantasy XVI.
Zobraziť galériu
(9)
Čítaj na predchádzajúcej strane
Dočítal si celý článok
Strana 2 z 2
Priemerné hodnotenie čitateľov
Tvoje hodnotenie
Aké hodnotenie by si dal ty?
Zobraziť výsledky
Skryť výsledky
0/10
Domov
Zdieľať
Diskusia