Lifestylový obsah, ktorý inšpiruje, vzdeláva aj zabáva, nájdeš na webe Refresher.
Články o móde, hudbe, športe či iných zaujímavostiach nájdeš na webe Refresher. Čítaj rozhovory so zaujímavými osobnosťami, otestuj sa v kvízoch, načerpaj inšpiráciu, čo pozerať, počúvať alebo aké trendy práve letia. Sleduj lifestylový obsah na webe Refresher.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na www.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
Ema Stanovská
17. februára 2023 o 14:14
Čas čítania 2:26

Vyše štvrtina Slovákov konzumuje jedlo v posteli a 23 % z nich sa rozpráva samo so sebou, ukázal nový prieskum

Kategória:
Zaujímavosti
Uložiť Uložené

Ľudia na Slovensku sa vo všeobecnosti cítia doma horšie než minulý rok – zvlášť tí, ktorí bývajú sami. Ukázal to nový prieskum spoločnosti IKEA.

Viac ako štvrtina Slovákov konzumuje jedlo v posteli, 23 % z nich sa rozpráva samo so sebou a 12 % sa prihovára kvetom. Vyplýva to z prieskumu spoločnosti IKEA o živote v domácnosti, na ktorom sa zúčastnilo viac ako 37 000 ľudí z 37 krajín z celého sveta (vrátane Slovenska).

Z prieskumu vyplynulo aj to, že 12 % Slovákov a Sloveniek sa skrývalo pred ľuďmi, s ktorými býva, pričom 6 % pracovalo na záchode. Prirodzená zvedavosť priviedla 5 % opýtaných k tomu, aby si pozreli v skrini veci iného človeka bez toho, aby mu o tom povedali.

Neporiadok je hlavný dôvod hádok

Až 86 % Slovákov a Sloveniek v domácnosti pravidelne niečo rozčuľuje. Najčastejšie je to odlišný pohľad spolubývajúcich na neporiadok (24 %), chýbajúce miesto na odkladanie vecí (23 %), priveľa vecí bez vlastného miesta (20 %), neporiadok v domácnosti (18 %), neschopnosť zrenovovať si veci v domácnosti (16 %) či domáce práce (15 %).

Ilustračná fotka.
Ilustračná fotka. Zdroj: Pexels


Hoci neporiadok v domácnosti a domáce práce patria do TOP 6 vecí, ktoré Slovákov najviac v domácnosti rozčuľujú, v porovnaní so svetovým priemerom ich rozčuľujú menej. Prieskum o živote v domácnosti rovnako odhalil, že ženy pravidelne rozčuľuje neporiadok viac ako mužov (22 % vs. 14 %). Tento osempercentný rozdiel bol na stupnici najvýraznejší.

Doma sa cítia zle najmä samotári

Iba 58 % ľudí na Slovensku si myslí, že môžu byť doma sami sebou, pričom s týmto tvrdením súhlasia najviac ľudia, ktorí bývajú osamote. Zároveň iba viac ako polovica respondentov (51 %) uvádza, že sa vďaka svojmu domovu cítia psychicky dobre. Túto skupinu tvoria najmä Slováci, ktorí bývajú s partnerom alebo partnerkou, prípadne ľudia bývajúci s deťmi.

9. decembra 2024 o 9:30 Čas čítania 3:33 Tatiana s rodinou býva v dome s veľkými francúzskymi oknami: Pozri si, ako si sama navrhla 280 m2 priestor na dizajnový raj (FOTO) Tatiana s rodinou býva v dome s veľkými francúzskymi oknami: Pozri si, ako si sama navrhla 280 m2 priestor na dizajnový raj (FOTO)

Vyše polovica Slovákov a Sloveniek (53 %) sa obáva finančnej situácie vo svojej domácnosti a 49 % celkového stavu ekonomiky. Obavy slovenských respondentov sú však stále menšie ako svetový priemer, v rámci ktorého sa hodnoty vyšplhali nad 60 %.

Iba 23 % (svetový priemer 58 %) Slovákov a Sloveniek si myslí, že ich domácnosť odzrkadľuje aj ich osobnosť, a iba o desať percent viac z nás (33 %) má zo svojej domácnosti lepší pocit než minulý rok. Ľudia na Slovensku sa však vo všeobecnosti cítia doma horšie než minulý rok – zvlášť tí, ktorí bývajú sami.

Dôležité je pre nás najmä pohodlie

Pre 8 z 10 Slovákov sú dôležité všetky emocionálne potreby v domácnosti, no za najdôležitejšie sú považované pohodlie (93 %), bezpečie (92 %) a súkromie (91 %). Podľa prieskumu domov napĺňa všetky emocionálne potreby viac tým ľuďom, ktorí bývajú s dieťaťom, alebo ľuďom, ktorí bývajú s partnerom či partnerkou.

Annie Leibovitz, ikea
Zdroj: IKEA

Ľudia, ktorí bývajú osamote, v prieskume označovali častejšie než ostatní ako dôležité veci, ktoré si kúpia (54 %), priestor na svoje záľuby a potreby (47 %) či vlastnoručne vyrobené veci (36 %). Naopak, ľudia, ktorí bývajú s deťmi alebo s partnerom, považujú tieto veci za menej dôležité a za dôležitých považujú najmä ľudí, s ktorými bývajú (52 %), a veci pripomínajúce minulosť či zážitky (s deťmi 41 %/s partnerom 44 %).

Spolupráca s Annie Leibovitz 

Takmer polovica ľudí na celom svete (48 %) má pocit, že médiá nezobrazujú ich reálny život v domácnosti. Ingka Group, holdingová spoločnosť, ktorá ovláda väčšinu obchodov IKEA, preto nedávno oznámila významnú spoluprácu s renomovanou americkou fotografkou Annie Leibovitz. Tá sa v roku 2023 stane dvornou umelkyňou spoločnosti IKEA.

Annie Leibovitz, ikea
Zdroj: IKEA

„Domov bol pri mojej práci vždy dôležitý,“ vysvetlila Annie Leibovitz. „Ľudí fotím v ich domovoch od začiatku svojej kariéry. Je to spôsob, ako pochopiť, aký naozaj človek je. Túto radu dávam aj mladým fotografom, aby fotografovali ľudí v ich prirodzenom prostredí, v kruhu ich rodiny. Je to jeden z najlepších spôsobov, ako začať. Teším sa na naše partnerstvo so spoločnosťou IKEA v roku 2023.“

6. decembra 2024 o 11:56 Čas čítania 1:31 Vilabyty – najvýhodnejší developerský projekt, ktorý aktuálne nemá konkurenciu Vilabyty – najvýhodnejší developerský projekt, ktorý aktuálne nemá konkurenciu

Počas spolupráce s IKEOU bude Annie Leibovitz cestovať po celom svete a prostredníctvom fotografie zachytávať ľudí v ich domovoch. Navštívi sedem rôznych krajín: Japonsko, Spojené štáty americké, Nemecko, Taliansko, Indiu, Švédsko a Anglicko.

Domov
Zdieľať
Diskusia