26. novembra 2013, 18:07

Assassin’s Creed 4: Black Flag - najlepšia pirátska hra s prvkami assassínov? (Recenzia)

Recenzia na jesenný titul Assassin’s Creed IV: Black Flag vám prezradí, či je pirátsky život lepší, ako ten assasínsky a kam sa séria posunula. Nothing is true, everything is rum!

Hre Assassin’s Creed IV sme sa venovali dosť dlhú dobu, no recenzia v pláne nebola, až kým som Black Flag nespustil. Postupne sa v článku prederieme cez najväčšie zmeny či inovácie, ako aj nedostatky či sklamania.

Séria Assassin’s Creed vznikla koncom roku 2007, hoci najskôr malo ísť len o spin-off pre ďalšiu veľkú a obľúbenú sériu od Ubisoftu, Princ of Persia. Našťastie sa ale vývojári rozhodli správne a dnes tu už máme 7 hier, menovite je to Assassins Creed, revolučné a pre mňa stále neprekonané pokračovanie AC II a s ním aj dve hry, ktoré dopĺňali príbeh Ezia Auditore da Firenzeho, Brotherhood a Revelations. Nezameniteľný príbeh a hrateľnosť, ktoré inšpirovali mnohé herné štúdia pretrvali a vylepšovali sa aj naďalej, aby mohli priniesť život indiána Connora, ktorého otec si odžil pár rokov ako assassín aj ako templár. Potom prišiel spin-off AC III: Liberation, kedy sme hrali za Aveline. Zatiaľ posledným prírastkom do rodiny je Assassin’s Creed IV: Black Flag, hra, ktorá sa presunula do Karibiku a obdobia krutých pirátov.

Pozor, čítaj na vlastnú zodpovednosť, nasledujúci odsek môže obsahovať informácie, ktoré môžeš označiť za spoiler.

Tentokrát preberáme postavu Edwarda Kenwaya, otca Haythama a starého otca Connora. Edward je mladý pirát, ktorý sa kamaráti aj s takým obávaným mužom, akým bol Blackbeard, teda Čierna brada. Začíname hrať pri menšej lodnej bitke, v ktorej sa hneď stretávame s assassínom, ktorého identitu neskôr preberieme a začíname žiť jeho život za vidinou bohatstva a splnenia sna. Edward totižto túži po svojom vlastnom korábe a zabezpečenom živote so svojou milou. Na to ale samozrejme treba veľa peňazí a hlavne to je takmer po celý priebeh hry motívom pre dosiahnutie cieľu. Edward teda nie je vycvičený assassín, dokonca ani nezastáva ich ideológiu. To sa už ale dostávame do pásma spoilerov, takže poďme inam.

Nové AC už nie je to, čo bývalo. Ak tretia časť s Connorom a lodné bitky naznačili smer, ktorým sa bude séria uberať, Black Flag sa už riadi výhradne pirátskym životom. Boje templárov a assassinov sú už na druhej koľaji, rovnako ako hra v súčasnosti a udalosti, na ktoré bol zvedavý každý, kto dohral III. Možnosti na mori sú perfektne spracované, ponúkajú množstvo skvelo spracovaných súbojov, pokladov, pomoc stroskotancom, podmorské lokácie, v ktorých sa dajú nájsť zaujímavé veci. Na mori ale predovšetkým trávite čas kvôli odhaľovaniu sveta, ktorý je masívny, a to naozaj. Nespočetné množstvo ostrovov, miest a zátok vám pripraví desiatky hodín zábavy a skúmania.

Malý tip: Ak ste v súboji s viacerými korábmi naraz, zamerajte sa na tie menšie a keď bude mať vaša loď evidentne dosť, zatiahnite sa k nim, vyvraždite posádku a nechajte si Jackdawa (vaša loď) opraviť. Takto som bojoval približne hodinu a pol proti desiatkám lodí.

Čo sa týka základnej hrateľnosti, veľa sa nezmenilo. Obľúbený freerun, pre ktorý je séria známa sa asi nikam neposunul, na druhej strane zrejme ho momentálne ani kde posúvať nie je. Technika lezenia po stromoch, skaliskách a klasicky po domoch ostáva z minulého dielu. Čo však ubudlo a strašne chýba, je koliesko (tuším sa otváralo pomocou tlačidla Q), v ktorom ste mali všetky zbrane, pomôcky a gadgety. Teraz si zbrane musíte nešikovne vyberať pomocou čísloviek, čo je v boji absolútne nepraktické a častokrát vás to stojí pár rán. Rovnako chýba stále systém ekonomiky, ako napr. v Bortherhood či Revelations, kde ste kupovali obchody.

Súboje sa ale stále nezmenili. Protivníci stále vyčkávajú, kým sa k nim nedostanete a nezmasakrujete ich. Maximálne na vás útočí jeden protivník, zatiaľ čo kántrite druhého. Pritom to kántrenie nie je ani ťažké. Stačí párkrát stlačiť ľavé tlačidlo myšky a pár vašich cieľov vám do pár sekúnd leží u nohách. Občas sa zjaví silnejší nepriateľ, ktorý vám možno dá trochu zabrať, ale s tým si poradí zbraň ako sekundárna zbraň. Našťastie sa dlho nabíja, preto je využiteľná najmä na začiatku súbojov, alebo ako spôsob, ako dosiahnuť rýchly kill. Stealth je ale na vyššej úrovni, aj keď sem tam nebudete mať problém dostať sa kam potrebujete bez toho, aby ste spravili rozruch. Treba si ale dať pozor na strelcov, pretože vidia ďaleko a strieľajú presne. Párkrát som bol nútený aj utiecť z boja.

Čo by malo robiť historickú hru skvelou? Okrem iného sú to určite prostredia, a tie má Black Flag zvládnuté na výbornú. Džungle, ostrovy, mestečká a mestá s dobovou architektúrou uchvátia najmä tých, ktorým na podobných veciach záleží a sledujú dejiny či architektúru. Okrem toho sú však krásne, neraz sa zastavíte a budete kochať prírodu, rovnako ako budete obdivovať fyziku mora. PC verzia, z ktorej recenzujem a na ktorej AC hry hrávam, je pre výkon možno o kúsok náročnejšia ako predchádzajúca časť, o to je ale aj krajšia. Textúry sú na vysokej úrovni, pričom na mojom takmer 6 ročnom počítači ide hra plynulo a bez jediného lagu na low nastaveniach.

Ovládanie je zvládnuté opäť s bravúrou, rýchlo si zvyknete na freerun, skákanie a aj všetky potrebné tlačidlá na klávesnici. Atmosféra hry je jedinečná, ale na Revelations sa to asi nechytá. Všetko to ale vynahrádza more, na ktorom vám vaši námorníci spievajú a oslavujú vždy, keď sa vrátite. V diaľke vidíte súboj španielskych a anglických lodí, zatiaľ čo sa vedľa vás vyhadzuje do vzduchu veľryba. Potešia aj minihry ako lovenie zvery ako na mori, tak aj na súši, rôzne logické hry, najímanie členov posádky či prepady transferných lodí.

Chémia medzi postavami už dávno nefunguje tak, ako v častiach ešte pred Connorovým príbehom. Trvá dlho, kým si k nim nájdete cestu a začnete s nimi súcitiť či držať. Taký Edward mi príde ako bezcitná skala. Možno to je zámer autorov, ale asi sa zabudlo, čo spravilo z AC II a jej datadiskov také úspešné hry. Bol to práve Ezio a jeho charakter, jeho správanie a jeho vzťahy s blízkymi.

Autori zmenu štýlu hry, keď na mori strávite viac času ako na súši zvládli skvele. Hneď ako sa začnem na ostrovoch trochu nudiť, prichádza na rad misia s Jackdawom, alebo si len tak idem na „ryby“ (rozumej žraloky, veľryby, kosatky), objavujem poklady v troskách alebo obsadzujem pevnosti. Vaša loď sa stane obľúbenou už po pár misiách, po pár hodinách strávených na mori. Vylepšovanie ako vzhľadu, tak najmä sily tiež poteší, keďže musíte byť pirátom dňom i nocou, teda kradnúť a získavať peniaze všade, kde sa dá, aby ste si mohli dovoliť mať vysnívanú loď.

Tak nejak by sa dala zhrnúť hra v minulosti. Kto sa ale dostal do Animusu a sprostredkoval nám hranie za Edwarda? Určite to nebol Desmond Miles, tak ako to bolo v predchádzajúcich hrách. Tentokrát sa dostávame do tela nového pracovníka Absterga, ktorý má pre spoločnosť zaistiť informácie z Edwardovho života. Dostávame teda možnosť pozrieť sa na veci z iného uhľa pohľadu. Počas hrania môžete kedykoľvek z Animusu vystúpiť a preskúmať kancelárie budovy. Garantujem vám, že nájdete kopu zaujímavých vecí, rovnako sa dozviete, SPOILER čo sa stalo s Desmondom Milesom po udalostiach z konca AC III SPOILER.

Zhrnuté a podčiarknuté, Assassin’s Creed IV: Black Flag nie je pravým nasledovníkom Assassin’s Creed II, na ktorého stále čakáme. Nie je to už ani typická AC hra, avšak je to najlepšia pirátska hra, akú som hral. Nanešťastie ich tak veľa na trhu nie je. Stále je tam ale cítiť rukopis tvorcov tejto skvelej historickej adventúry, ktorá má fanúšikov všade po svete. Ubisoft teda znova potvrdil, že vie vyrábať skutočne dobré hry a nebojí sa odbočiť zo zabehnutého a overeného štýlu.

Hodnotenie: 8/10

Späť