Na slovenských cestách máme ďalší superšportový automobil.
Po dlhšej časovej odmlke sa opäť prihovárame prostredníctvom projektu Exkluzívne automobily zo slovenských a českých ciest, keďže aj vďaka nemu sme mali prednedávnom možnosť vidieť zblízka a okúsiť kvality, najmä v našich končinách stále pomerne nového počinu z Maranella. Fanúšik Peter nás totiž aspoň na chvíľu zasvätil do sveta talianskych superšportov a ukázal nám nové Ferrari 488 GTB, teda novučičkého nástupcu jedného z vôbec najlepších superšportov posledných rokov - modelu 458 Italia. Povedať pritom treba, aby sme boli v duchu našej aktivity spojenej so stránkou korektní, že v súčasnosti na Slovensku evidujeme len pár kusov tohto druhu, pričom každý z nich sa pýši odlišnou konfiguráciou - 2 exempláre 488 GTB a 3 exempláre 488 Spider (2x červený a jeden modrý) + 1 modrý kus so slovenskými značkami vlastní Josh Cartu. Samozrejme, nejde o LaFerrari či iné, vyslovené raritné Ferrari, práve naopak, veď 458/488-čky patria vďaka svojim špičkovým vlastnostiam medzi tie najobľúbenejšie a najúspešnejšie modely nielen tejto značky. Tak či onak, vo veci je mimoriadne zaujímavý a bežne nevídaný exkluzívny automobil.
Ferrari totiž u nás oficiálne zastúpenie nemá, preto každé z vozidiel tejto kategórie pochádza buď z okolitých krajín, alebo z hŕstky luxusných multibrandových showroomov. Dôkazom toho je aj tento taliansky kôň, ktorý zavítal na naše cesty zo známej exkluzívnej predajne. Jeho doménou je azda najtradičnejší červený lak Rosso Corsa, ktorému sekundujú početné karbónové doplnky a šedé 20-palcové 5-lúčové disky. Obuté sú do pneumatík Michelin Pilot Super Sport, pričom za zmienku iste stoja aj karbón-keramické brzdové kotúče a strmene lakované v tomto prípade do žltej farby. Poďme si ale pozrieť 488-čku detailnejšie.
Ferrari 458 Italia označili viaceré médiá a popredné automobilové osobnosti za jazdecky najlepší superšport daného obdobia, nemôžeme sa preto čudovať tomu, že na jeho nástupcu boli vynakladané veľké nároky. Prvé fotografie a informácie v roku 2015 verejnosť mierne sklamali, nakoľko 488-čka na prvý pohľad vyzerá prakticky identicky ako Italia a čoraz viac sa tak začalo skôr hovoriť o facelifte ako novej generácii. Nástupca si však prevzal všetky prednosti od predchodcu a následne ho v Maranelle ešte vyšperkovali. Výsledkom je tak o čosi hranatejší dizajn predného nárazníka, ktorý sa nechal decentne inšpirovať odľahčenou verziou 458 Speciale. Svetlá dostali zľahka pozmenenú grafiku s tmavším pozadím a technológiou LED. Superšport ráta s citeľne zlepšenou aerodynamikou, no a pribudlo aj viacero úplne nových prvkov - po bokoch karosérie sa nachádza otvor na nasávanie vzduchu pre nové a hlavne hladné turbodúchadlá. Zároveň ide o detail, ktorými Ferrari odkazuje na jedného z predchodcov tohto superšportu, model 308 GTB.
Zadné partie vyzerajú naživo najatraktívnejšie. Nejedná sa ani o nejakú lepšiu, výkonnejšiu či odľahčenú verziu GTB-čka, no aj napriek tomu zadok budí dojem, že opak je pravdou. Z ostrej verzie Speciale boli totiž prebrané dve navzájom vzdialené výfukové koncovky nahrádzajúce povestné tri z Italie, či aktívne klapky na zadnom difúzore (i prednom splitteri), ktoré výraznou mierou zlepšujú funkčnosť exteriéru a teda zlepšujú aerodynamiku. Nepochybne, nechýba opät dvojica okrúhlych zadných svetiel s vylepšenou grafikou a technikou lediek, ale ani rozmerný difúzor s uprostred umiestneným svetlom v štýle monopostov Formuly 1. Nakoľko ide o exemplár, familiárne povedané v "plnej výbave", interiér zdobí skutočne početne zastúpený karbón, ktorý je vecou príplatkovej výbavy a výsledkom preferencií majiteľa. Vnútrajšok obšitý červenou kožou však nadobúda dojmom, že ho niekto doslova vykradol, keďže je do veľkej miery ochudobnený o množstvo nepotrebných súčasti, navyše, prakticky všetko, okrem ovládania klimatizácie, je sústredené pred vodiča. Na volante tak nájdete nielen ovládanie smeroviek či svetiel, ale aj nastavenie stieračov, menič jazdných režimov, no a v duchu najmodernejšieho trendu i štartovacie tlačidlo. Za volantom sa tak nachádzajú jedine obrovské pádla pre manuálne radenie.
Aby sme ale prešli k pointe, musíme navštívíť miesto za dvoj-miestnym kokpitom, kde došlo k najradikálnejším zmenám v histórii značky. Pred zadnou nápravou po novom už nájdeme dvomi turbami preplňovaný 3,9-litrový osemvalec, ktorým tak Ferrari dalo definitívne zbohom atmosférickým V8-čkam. Nuž, čudovať sa tomu nemôžeme, ostatne, technika, doba, ale i všakované nariadenia idú dopredu a aby tak technici našli ten správny kompromis, výsledkom je toto riešenie. Downsizingovému trendu tak medzičasom podľahla vo veľkom aj maranellská automobilka, výkonnostné a rýchlostné parametre ale stoja rozhodne za to, veď posúďte sami: 670 koní a až 760 N.m! To je medzigeneračný nárast o 100 koní a až 220 N.m, čím sa gé-té-béčko pýši väčším krútiacim momentom než dvanásťvalcová F12-ka. Výkonnostne je tak 488 GTB na čele medzi konkurenciou - Audi R8 V10 (610 k), Lamborghini Huracán LP610-4 (610 k), McLaren 650S (650 k) a Nissan GT-R (570 k). 488 GTB zároveň vyniká v akcelerácii z 0 na 100, ktorú zvláda iba za rovné 3 sekundy, čím opäť prekonáva dokonca aj F12-ku s časom 3,1 sekundy (z 0-200 km/h za 8,3 sekundy). Maximálna rýchlosť tohto koníka s cenovkou od približne 200-tisíc € bez DPH je 330 km/h.
Ako informuje samotné Ferrari, prsty v tom má najmä variabilné riadenie krútiaceho momentu, ktoré reguluje krútiaci moment v celom spektre otáčok, aby zabránilo pretočeniu kolies a dosiahlo tak progresívne zrýchlenie - systém inak všeobecne známy ako launch control. Nemalú úlohu zohráva aj špičková 7-stupňová dvoj-spojková prevodovka. 1370-kilogramové Ferrari perfektne drží na ceste, prítomnosť výhradne zadného pohonu ale dá o sebe vedieť prakticky pri každom prudkom pridaní a nepozornosti. Jazda vo vozidle tejto kategórie sa postará, pochopiteľne, o parádny zážitok. Nielenže ste stredobodom pozornosti, sedíte prakticky na zemi a máte možnosť vnímať rýchlosť úplne inými dávkami, zaujme ale aj nezameniteľný pocit, keď vám doslova za chrbtom hrá symfónia, ktorú je opísať slovami prakticky nemožné. Prítomnosť turbodúchadiel je zo zvuku cítiť okamžite, a to tak hlasno ako azda v žiadnom inom vozidle. Na druhú stranu, prekvapujúce to až tak nie je, talianske superšporty dlhé roky zvukovým prejavom pripomínajú stroje z Formuly 1, v tomto počine to ale platí hádam dvojnásobne. Povedať ale treba, že určite zvuk ako taký neutrpel na prítomnosti preplňovania a vlastne aj Ferrari zdôrazňuje, že ich inžinieri sústreďovali pozornosť na vytvorenie perfektného zvuku z výfukov, aby 488 GTB znelo napriek menšiemu motoru tak dobre ako jeho predchodca. Myslím, že sa im to podarilo s prehľadom!