Áno, úplne nová Fabia je konečne odhalená a áno, je krajšia. Záleži však, ako sa na novinku budeme pozerať.
Áno, úplne nová Fabia je konečne odhalená a áno, je krajšia. Záleží však, ako sa na ňu budeme pozerať.
V úvode si treba však uzrejmiť dôležitú vec, keďže ako som si všimol naposledy, k značke Škoda majú viacerí Slováci predsudky. Za posledné roky automobilka pomerne výrazne zmenila cieľovú skupinu a smerovanie svojich automobilov, čo koniec-koncov odzrkadľuje aj cenové relácia. Škoda už dávno nie je ľudovou automobilkou a najmä s modelmi Octavia a Superb útočia už dlhší čas na prémiové značky, najmä čo sa výbavy a komfortu týka, veď si povedzme na rovinu, že dať približne 40-tisíc € za tieto vozidlá absolútne nespĺňa znaky automobilky pre chudobných. Spomeniem i fakt, že nová Octavia je dokonca v niektorých prevedeniach drahšia než „konkurenčný“ Golf (rovnaká trieda), a to pritom v nedávnej minulosti koncern Volkswagen Group striktne obmedzoval škodovky v rôznych smeroch, aby neohrozovali prémiovejší Volkswagen. Okrem toho, už dávno máme za sebou dobu, kedy bol jediným alebo hlavným pôsobením značky slovenský alebo český trh, keďže v tomto období už Škoda expanduje kade-tade, najmä do Číny, preto ak by sa jej na našom trhu absolútne s predajom nedarilo, ani by si to kompetentní poriadne nevšimli. A nielen preto sa v koncerne VW čoraz častejšie hovorí o úplne novej značke, ktorá by plnila úlohu naozaj ľudovej a lacnej automobilky.
To, čo bolo hlavným nedostatkom predošlej generácie (vysoká a zároveň úzka krabica), sa dizajnérom v prípade tretieho pokračovania podarilo úspešne vyriešiť. Šéfdizajnér Jozef Kabaň hovorí o vozidle, ktoré sa má o čosi viac zamerať aj na emócie, nie len na praktickosť, priestrannosť a funkčnosť, v čom Fabia vynikala doteraz. Tretia generácia je až o 9 centimetrov širšia a pritom o 3 centimetre nižšia než predchodca, čím je teda jasné, že proporcie automobilu sú vyváženejšie a atraktívnejšie. Presné, oficiálne informácie zatiaľ nepoznáme, avšak medzigeneračne v závislosti od motorizácie úspešný model zhodí približne až 65 kilogramov, čím jeho základne prevedenie bude vážiť len 980 kilogramov. Batožinový priestor by mal byť najväčší v triede a podľa posledných zákulisných informácií by mal mať hodnotu okolo 330 litrov.
Po dizajnovej stránke sme si Fabiu III prakticky do detailu predstavili v nedávnom článku. Po novom disponujeme už sadou prvých oficiálnych fotografií, na ktorých je celý automobil z oboch strán. Z nich môžeme usúdiť, že predné partie vyzerajú naozaj atraktívne, vyvážene, dokonca by som povedal, že krajšie než v prípade koncernového Pola, ktoré sa mi doteraz medzi malými autami veľmi páčilo. Postarala sa o to hlavne pretiahnutá maska a svetlomety, ktorých pozadie je naozaj až netradične tmavé (pravdepodobne len v príplatkových xenónových výbojkách). Riešenie predného nárazníka nabralo na elegancii a tiež vozidlu decentne pomohlo nabrať na šírke. Z profilu si môžeme všimnúť toľko omieľanú líniu Tornado, ktorá okrem toho, že prispela na optickom natiahnutí profilu, má za úlohu eliminovať špinu od kolies v horných partiách. Vzadu dostala Fabia rozmerovo menšie svetlomety, ktoré sú viac širšie než vyššie, pričom zjavne zasahujú do boku vozidla. Zaujímavosťou je aj decentná „otrhová hrana“ pod zadným oknom, ktorá vo výslednom pohľade prispieva k tomu, že zadné partie sa jemne ponášajú na Fabiu prvej generácie.
Suma sumárov, po estetickej stránke nová Fabia prekvapila, no zároveň s ničím prevratným neprišla. Ako sme totižto čakali, tvarovo ide len o decentnú evolúciu predošlých tvarov, ktoré navyše idú ruka v ruka s ostatnými modelmi v portfóliu. Tie však v detailoch nabrali na podstatne lepších a krajších tvaroch, ktoré vo výslednom pohľade pôsobia naozaj vydarene, vyvážene a atraktívne. Samozrejme, fotografie, na ktoré sa pozeráme zachytávajú vozidlo pochopiteľne v plnej výbave, so xenónovými, zatmavenými svetlometmi, doplnenými o LED denné svietenie, čiernou (možno panoramatickou) strechou a hlavne so 17“ diskami. Tieto detaily robia z auta úplne niečo iné, ako tomu bude v základnom prevedení, ktoré budeme o rok stretávať na každom rohu.