Odstupom času postupne spoznávame všetky podstatné detaily úplne novej generácie úspešného modelu Škoda Fabia.
Naozaj už len pár dní chýba na to, aby sme spoznali v našich končinách najočakávanejšiu automobilovú novinku tohto roka aka auto roka pre Slováka. Ako som spomínal naposledy, automobilka Škoda sa opäť rozhodla predstavovať svoj kľúčový model, tretiu generáciu Fabie, postupne, a preto nám celý tento týždeň posúvala prostredníctvom svojej oficiálnej fejsbukovej stránky každý deň jednú novú fotografiu. Každá z nich sa zameriava na jeden konkrétny detail, vďaka čomu v závere týždňa poznáme skoro všetky hlavné črty a teda praktický celý model, odhliadnuc od interiéru.
V prvých troch dňoch predstavovania sme sa dočkali troch fotografií zobrazujúcich predný svetlomet, mriežku chladiča a následne detail predného pravého rohu. Z nich preto môžeme vyčítať nasledovné poznatky. Samotné svetlo dostane tmavý podklad, pričom bude v podstate len jemnou evolúciou tvarov, akými disponuje nová Octavia, či Rapid. Novú Fabiu bude možné dovybaviť xenónovými svetlami, no na rad prišli aj trendy LED-ky, ktoré však v porovnaní s Octaviou nebudú tvorené formou trubiek, ale osobitnými, pravdepodobne 6-timi LED-kami. Narozdiel od súčasnej Fabie a novej Oktávky, bude však predná maska pretiahnutá až ku svetlometom, čím bude podstatne širšia a tým pádom dodá vozidlu opticky viac na šírke. Tento fakt bol práve hlavným cieľom dizajnéra, keďže predošlá generácia trpela nie práve najšťastnejšími proporciami (vysoká a úzka). Po vzore Octavie, bude mriežka chladiča vykrojená, pričom v strede sa bude nachádzať dávnejšie upravený znak značky. Všimnúť si ďalej môžeme, že na kapote budú okolo znaku viditeľné línie, navyše, výrazný prelis evidujeme aj v okolí svetiel. I predný nárazník pôjde v duchu tomu v Octavii, pričom v istých miestach bude pripomínať ten z predošlej Fabie RS.
V priebehu týždňa sme sa následne dočkali ďalších oficiálnych fotografií, ktoré sa už zamerali na bočné a zadné partie. Prvá z nich konečne prezrádza tvar toľko omieľanej, bočnej výraznej línie s názvom Tornádo. Samozrejme, nemohli sme očakávať nič divoké, preto ide len o pomerne dosť vyčnievajúcu líniu tiahnúcu sa od rohu predného svetlometu ponad kľučky, kde naberá na hĺbke až pod zadné svetlo. Bočné kľučky dostanú tvar podobný tým v Octavii, medzigeneračne sa bočný blinker presťahoval do spätného zrkadla, ktoré bude o čosi hranatejšie. Ďalším dôležitým detailom je A-stĺpik, ktorý už nebude štandardne lakovaný v čiernej farbe (v predošlej verzii plnila rozširujúcu funkciu) ale v laku karosérie. Nová je aj línia bočných okien, ktorá v celkovom pojatí pripomína tvar vaničky, najmä ak hovoríme o okne zadného páru dverí, ktoré je vykrojené po vzore Octavie.
Zadný C-stĺpik je o čosi viac šikmejší a zároveň podstatne užší, vďaka čomu bude z interiéru pravdepodobnejšie lepší výhľad. Línie dverí batožinového priestoru a zadných dverí budú po novom rovnobežné, čím sa tvar C-stĺpika trochu ponáša najmä na väčšie Golfy. Už tradične nebude chýbať ani decentný spojler na zadnom okne. Bočná línia Tornádo plynulo pokračuje aj cez viečko palivovej nádrže a následne prechádza ponad roh zadného svetlometu. To je podstatne hranatejšie, než v prípade predchodcu, pričom v tretej generácii Fabie bude zasahovať o čosi viac do profilu vozidla. S najväčšou pravdepodobnosťou sa dočkáme v najvyšších stupňoch výbavy LED-technológie, ktorá bude mať už tradične tvar do písmena C (C mimochodom znamená "C" you later, teda See you later).
update:
Na svojom fejsbukovom profile zverejnila Škoda ďalšiu, vraj už poslednú fotografiu, na ktorej je detail zadného svetlometu. Ten nás v skutočnosti nijak neprekvapil, keďže svojim tvarom vychádza zo súčasných dizajnových trendov automobilky a teda platí to, čo som spomínal už vyššie. Jedinou zmenou je technika, keďže ani v najvyšších výbavách sa neobjavia LED-ky. Zaujímavosťou je pritom tmavý okraj okolo svetla, ktorý pravdepodobne nájdeme len vo vyšších výbavách a rovnako ako v prípade Rapidu bude pôsobiť štýlovejším a hodnotnejším dojmom. Z fotografie môžeme vyčítať i riešenie veka batožinového priestoru, ktoré už tradične bude obsahovať prelis v tvare trojuholníka. Zvyšných informácií ako aj oficiálnych, kompletných fotografií celého vozidla sa dočkáme vraj v najbližších dňoch.
Ako som avizoval, poznáme už aj oficiálne motorizácie. Novinkou bude predovšetkým agregát 1.4 TDI nachádzajúci sa vo verzii Greenline. Ide o trojvalcový motor, ktorý tak v dobe downsizingu paradoxne vystrieda menší motor 1.2 TDI, pričom automobilka hovorí o priemernej spotrebe len 3,1 l/100 km a začlenení ho do ponuky až v roku 2015. Zároveň poznáme údaje, ktoré hovoria o tom, že na výber budú štyri benzínové a tri naftové jednotky, pôjde však o zhodné motory (1.0 MPI, 1.2 TSI & 1.4 TDI) s rozličným výkonovým nastavením v rozmedzí od 60 po 110 koní. Pripomeniem ešte, že medzigeneračne by Fabia mala zhodiť približne 65 kíl, zároveň však poznáme verdikt, v ktorom sa hovorí, že športovo strihnutá verzia RS sa v najnovšej generácii neukáže.