Klasiky minulého storočia európskych a amerických značiek ako Ferrari, Bugatti či Shelby vydražené za astronomické sumy
Už sa tu objavilo množstvo drahých áut, veľmi drahých áut, ešte drahších úprav drahých áut a dokonca niekoľko pre mňa absolútne nepochopiteľných projektov, osobne mi tu však vždy chýbali klasiky a preto vám v mojom premiérovom príspevku ukážem 11 klenotov z limitovaných sérií vydražených za absurdné sumy.
11. 1965 Shelby Daytona Cobra Coupe, $7.7M
Rebríček otvára pýcha Carolla Shelbyho, jediné americké auto ktoré kedy získalo titul majstra sveta v kategórií GT. Shelby spolu s dizajnérom Petrom Brockom postavil 6 kusov, aby sa postavili dovtedy neporazeným Ferrari. Toto auto je takisto často vyrábané ako replika, pričom licencované kusy začínajú na 100k a končia na 4 miliónoch dolárov.



10. 1937 Bugatti Type 57SC Atalante, $8M
Jedno z najvýkonnejších klasických Bugatti s ikonickými tvarmi bolo predané v auguste 2008 za necelých 8M dolárov. Zaujímavé je, že bolo vyrobených iba 17 kusov a žiadne dva neboli rovnaké.



9. 1937 Mercedes 540K Spezial Roadster, $8M
1937 sa napriek mohutnej recesii niesol v znamení ultraluxusných limuzín a Mercedes vstúpil do boja uvedením 540k Spezial Roadster na Paris Motor Show r 1936. V súčasnosti sa zachovali iba 3 exempláre tohto povojnového zázraku a identický kus bol vydražený rovnakou spoločnosťou o 4 roky neskôr a 1.6 milióna dolárov viac.



8. 1931 Bugatti Type 41 Royale Kellner, $8.7M
Tento model mi je z celého rebríčka najbližší, pretože som ho istú dobu vlastnil (1:18). Ettore Bugatti si týmto splnil sen postaviť najluxusnejšie auto sveta. Naplánovaných bolo 25 kusov určených pre kráľovské rodiny, lenže ani šľachta si nemohla dovoliť v tomto období rozhadzovať a tak ich vzniklo iba 6 a predali sa iba 3 modely.



7. 1962 Ferrari 330 TRI/LM Testarossa, $9.4M
Astronomickú sumu, za ktorú bolo toto vozidlo vydražené určuje viacero faktorov. Okrem iných fakt, že je to posledná Testarossa, ktorú Ferrari (zatiaľ) vyrobilo. Zároveň je to jediná Testarossa so 4 litrovým dvanásťválcom a najvýkonnejšie Ferrari svojej doby. No a nakoniec je to auto, ktoré v 1962 vyhralo Le Mans.


6. 1937 Mercedes 540K Spezial Roadster, $9.7M
Druhý z 3 zachovaných modelov. Pritom, ako nový stál 11 tisíc dolárov...


5. 1931 Duesenberg Model J Murphy Coupe, $10.3M
Boli časy, keď v USA vyrábali autá, ktoré sa dokázali v každom ohľade vyrovnať a predčiť značky ako Bentley, Bugatti alebo RR. Volali ich Duesenberg a toto je Model J, jeden z posledných vyrobených kusov. Milionár George Whittell zakúpil holé šasi za 9000 dolárov a poveril dizajnéra Franklina Hersheyho, aby navrhol zvyšok. Vznikol tak dramaticky okázalý automobil s oslnivou bielou strechou a doslova oslepujúcim interérom z lešteného hliníku a čiernej kože.



4. 1961 Ferrari 250GT SWB California Spider, $10.9M
Toto nádherné klasické Ferrari bolo predané v roku 2008 za takmer 11 mega, čo bol dvojnásobok jeho odhadovanej hodnoty. Britský moderátor Chris Evans na otázku, prečo minul tak enormnú sumu za auto odpovedal, že ho proste musel mať. Auto pôvodne patrilo hercovi Jamesovi Coburnovi, ktorý s ním párkrát závodil aj proti legendárnemu Stevovi McQueenovi.



3. 1957 Ferrari Testarossa 0714TR, $12.4M
Na treťom mieste sa umiestnilo vozidlo s bohatou a úspešnou pretekárskou históriou a mnohými označované za jedno z najkrajších Ferrari všetkých čias. Postavili ich iba 22 ako dokonalé pretekárske stroje a tento konkrétny kus naplnil očakávania už v roku 1958 víťazstvom 1000km v Buenos Aires. Nasledovalo 9 ďalších víťazstiev na rôznych podujatiach v Severnej a Južnej Amerike, neskôr putovalo z rúk do rúk až do roku 2009, kedy zlomilo rekord najdrahšieho auta predaného v aukcii.



2. 1957 Ferrari 250 Testarossa Prototype, $16.4M
16 390 000 dolárov alebo 365 589 471 slovenských korún. Túto sumu zaplatil anonymný kupec za červené Ferrari 250 Testarossa, čím vyvolal v sále búrlivý potlesk. Je to trikrát toľko, za koľko bolo predané rovnaké auto v Taliansku v roku 2009. Zmienený model je prototyp, ktorý jazdil a vyhrával na takmer všetkých významných udalostiach tej doby. Zúčastnil sa Le Mans, Sebring, 1000km Nurburgring, Targa Florio... Je v úplne zachovalom stave a dvakrát vyhralo prestížnu výstavu Pebble Beach. Niekto si proste vie urobiť radosť.


1. 1954 Mercedes Benz W196R, $29.7M
Rekord najdrahšieho vydraženého automobilu sveta bol prekonaný 12. júla na festivale rýchlosti Goodwood. Za neuveriteľných 30 miliónov dolárov tu zmenil majiteľa Mercedes Benz W196R Silver Arrow. Ide o jeden z 10 existujúcich kusov, jediný v súkromnom vlastníctve a taktiež je to model, na ktorom kedysi jeden z najlepších jazdcov F1 Juan Manuel Fangio vyhral druhý zo svojich piatich titulov. Auto je samozrejme v dokonalom stave, osobitne skontrolované a ohodnotené oddelením Mercedes Benz Classic.



