Zelená revolúcia sa zrejme nezastaví pri elektromobiloch, ktoré neznečisťujú atmosféru exhalátmi. Ďalší krok sú autá, ktoré ju budú čistiť.
Ak by autá začali čistiť ovzdušie od skleníkových plynov, určite by to bol krok vpred. Čoskoro sa to môže stať realitou. Tridsaťpäťčlenný tím študentov z Technologickej univerzity v Eindhovene vytvoril prototyp, ktorý to dokáže.
ZEM pomáha Zemi
Pôvodným zámerom projektu holandských študentov bolo vytvoriť elektrické batériové bezemisné vozidlo, no napokon sa posunuli ešte ďalej. Vyvinuli špeciálny filter, ktorý zachytáva oxid uhličitý počas jazdy a čistí atmosféru znečistenú exhalátmi.
Nové vozidlo dostalo názov ZEM. Ide o skratku výrazu Zero Emission Mobility (mobilita s nulovými emisiami) a toto vozidlo dokáže matku prírodu odťažiť vďaka dvom zabudovaným filtrom o dva kilogramy CO2 po najazdení približne 20-tisíc kilometrov. Platí to pri priemernej rýchlosti 60 km/h. Atmosféru by teda mohli zásadne odľahčiť až vtedy, ak by si ich osvojili viaceré automobilky.
Autorský tím je práve vo fáze patentovania svojho filtra a už teraz avizuje plán zvyšovať jeho kapacitu. Študenti plánujú tiež zabudovať tandem solárnych panelov v spolupráci s funkciou dvojsmerného nabíjania, čo by znamenalo možnosť používať auto ako externú batériu vlastnej domácnosti.
Uhlíková neutralita ako priorita
Okrem toho, že ZEM dokáže čistiť ovzdušie od skleníkových plynov, celé vozidlo je vyrobené s vysokým dôrazom na uhlíkovú neutralitu. Väčšina komponentov je vyrobená na 3D tlačiarni z recyklovaných plastov, čo chce robiť vo svojich elektromobiloch aj BMW. Takéto vozidlo je nielen vyrobené s minimálnym množstvom odpadu, ale má tiež vysoký potenciál recyklovania po tom, ako ukončí svoju životnú púť.
Dvojmiestne auto ZEM so športovo pôsobiacim dizajnom je zatiaľ v štádiu proof-of-conceptu, no jeho autori majú vysoké ambície a veria, že by ich nápad so zápornými emisiami mohol mať pred sebou veľkú budúcnosť.
„Stále ide iba o proof-of-concept, no už teraz vieme, že budeme v najbližších rokoch schopní zvýšiť kapacitu filtra. Zachytávanie CO2 v ovzduší je predpokladom na kompenzáciu emisií vytváraných pri výrobe a recyklácii. Chceme trochu postrčiť priemysel ukážkou, že už teraz je to možné. Keď 35 študentov dokáže nadizajnovať, vyvinúť a postaviť takmer uhlíkovo neutrálne auto za rok, je zjavné, že sú tu veľké možnosti a príležitosti aj pre priemysel,“ povedala šéfka vývojárskeho tímu Louise de Laat.
Filter má svoju kapacitu
Elektromotor, ktorý prototyp poháňa, má výkon 22 kW (asi 30 koní), čo nie je veľa. To však nie je také podstatné. Dôležitejší je ekologický rozmer, ktorý čistenie vzduchu prináša. Keďže filter oxid uhličitý aj ukladá, naplní sa po najazdení približne 320 kilometrov.
Aby sa zachytený plyn likvidoval hromadne a ekologicky, na nabíjacích staniciach pre elektromobily by mali byť umiestnené zásobníky, do ktorých ho vodiči môžu ukladať.
Autori projektu ZEM zatiaľ nešpecifikovali, ako si presne predstavujú likvidáciu CO2, no už v súčasnosti existuje množstvo firiem, ktoré z neho dokážu napríklad vyrábať produkty. Niektoré, ako diamanty, betón či obuv, sú dokonca trochu kuriózne. Možností likvidácie či recyklácie je teda potenciálne viac než dosť.