Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 6. 12. 2021 meniny má Mikuláš

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Dnes populárne články
Finalisti prvej série SuperStar sa po 17 rokoch stretli pokope Finalisti prvej série SuperStar sa po 17 rokoch stretli pokope
Podľa americkej tajnej služby plánujú Rusi začiatkom roku 2022 inváziu na Ukrajinu. Prezident USA je vraj pripravený konať Podľa americkej tajnej služby plánujú Rusi začiatkom roku 2022…
Rytmus, Ego a Anys sa vyvážajú Dubajom na luxusných autách. Sú chodiacou reklamou na rap Rytmus, Ego a Anys sa vyvážajú Dubajom na luxusných autách. Sú…
PREHĽAD: Vláda schválila núdzový stav, začne platiť od polnoci. Zakáže vychádzanie a zatvorí všetky prevádzky PREHĽAD: Vláda schválila núdzový stav, začne platiť od polnoci.…
PREHĽAD: Toto je lockdown pre nezaočkovaných, vyhlásil Heger. Vláda predstavila nové opatrenia PREHĽAD: Toto je lockdown pre nezaočkovaných, vyhlásil Heger.…
Slabá batéria na smartfóne Xiaomi? Poradíme vám, čo robiť Slabá batéria na smartfóne Xiaomi? Poradíme vám, čo robiť
Exkluzívny obsah pre predplatiteľov. Článok môžeš čítať vďaka špeciálnemu odkazu od Daniel Mikolášik
Móda

Originálne neoriginálna alebo ako Zara legálne napodobňuje luxusné značky (Reportáž)

V Zare sme našli desiatky napodobenín. Odniesli si to Gucci, Prada či Bottega Veneta. Ako fast fashion reťazce vykrádajú dizajny a prečo ich nežalujú?

Daniel Mikolášik
18. november 2021, 14:30 Čas čítania: 5:08
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Originálne neoriginálna alebo ako Zara legálne napodobňuje luxusné značky (Reportáž)
Zdroj: Refresher/Daniel Mikolášik, Zara, Balenciaga
Móda
0
Daniel Mikolášik
18. november 2021, 14:30
Čas čítania: 5:08

Originálne neoriginálna alebo ako Zara legálne napodobňuje luxusné značky (Reportáž)

V Zare sme našli desiatky napodobenín. Odniesli si to Gucci, Prada či Bottega Veneta. Ako fast fashion reťazce vykrádajú dizajny a prečo ich nežalujú?

Daniel Mikolášik
18. november 2021, 14:30
Čas čítania: 5:08
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Originálne neoriginálna alebo ako Zara legálne napodobňuje luxusné značky (Reportáž)
Zdroj: Refresher/Daniel Mikolášik, Zara, Balenciaga

Ak chceš zistiť, aké kolekcie sa aktuálne nachádzajú v luxusných predajniach známych módnych domov ako Gucci, Dior či Prada, nemusíš kvôli tomu pochodiť v Prahe celú Parížsku ulicu. V prípade, že si laik, úplne postačí navštíviť Zaru. Prečo? Pri niektorých modeloch by si totiž rozdiel hľadal len ťažko.

 

Nie je žiadnou novinkou, že fast fashion reťazce pravidelne prinášajú hoci nie veľmi kvalitný, no zato primerane dostupný sortiment reflektujúci aktuálne módne trendy. Niekedy však až príliš okato. Obzvlášť to platí pri španielskej skupine Inditex miliardára Amancia Ortegu, pod ktorú patrí reťazec Zara, ale aj Bershka, Stradivarius, Pull&Bear či Massimo Dutti.

 

V ich kolekciách sa často nachádzajú veľmi sporné modely, ktorých dizajny hraničia až s napodobeninami originálov popredných módnych domov či renomovaných dizajnérov. Kolekcie predajcov tzv. rýchlej módy sú tak pochopiteľne veľmi populárne, a to práve vďaka cenovej dostupnosti a aktuálnym trendom, vzorom, farbám či strihom.

 

V tomto článku si prečítaš:
  • Ktorý fast fashion reťazec kopíruje najviac.
  • Aké napodobeniny sme v obchodoch objavili.
  • Ktorý módny dom Zara v posledných kolekciách kopíruje najviac a ako.
  • Ako je možné, že kopírovanie dizajnov reťazcom prechádza.
  • Prečo je ťažké dokázať plagiátorstvo.
  • Akým obvineniam a žalobám v minulosti Zara čelila.
  • Koľko napodobenín sa nám podarilo nájsť.

 

Nová predajňa reťazca Zara v OC Nivy v Bratislave. Zdroj: Refresher/Daniel Mikolášik

 

V bratislavských pobočkách sme našli desiatky napodobenín

Už v minulosti sme na podobné škandály upozorňovali, no ako sme sa presvedčili na vlastnej koži, tento nekorektný fenomén pretrváva. Nevyzerá to tak, že by s tým reťazce ako Zara či H&M mali v pláne skoncovať.

V rámci reportáže sme sa sústredili čisto na skupinu Inditex. Navštívili sme bratislavské pobočky jej reťazcov a analyzovali modely z jej aktuálnej ponuky, o ktorých sme boli presvedčení, že sú inšpirované high fashion kolekciami. Podarilo sa nám nájsť množstvo menších, ale aj väčších napodobenín. Dokopy sme ich v aktuálnych kolekciách našli až 25.

 

Naľavo originál od The North Face, napravo Zara. Zdroj: The North Face, Refresher
Naľavo originál od Balenciaga, napravo Zara. Zdroj: Balenciaga, Refresher

 

Išlo predovšetkým o tenisky alebo čižmy. Najviac napodobenín sme objavili v Zare, ktorej kolekcie sa inšpirujú najmä talianskym módnym domom Bottega Veneta. Našli sme však aj napodobeniny značiek ako Gucci, Balenciaga, The North Face či Acne Studios.

 

Okrem kamenných predajní sme našli podobné výrobky aj na oficiálnych e-shopoch inditexových reťazcov, kde majú omnoho širšiu ponuku. Na otázky, ako je možné, že napodobovanie dizajnov vo väčšine prípadov reťazcom prechádza, a na akej legálnej hranici sa pohybujú, sme hľadali odpoveď s advokátmi Martinom Provazníkom a Patrikom Baltazarovičom.

 

Naľavo originál od Marine Serre, napravo Pull&Bear. Zdroj: Marine Serre, Refresher
Naľavo originál od Bottega Veneta, napravo Zara. Zdroj: Bottega Veneta, Refresher

 

Inšpirácia alebo kopírovanie?

Skrývajú sa za to, že ide len o inšpiráciu a z dôvodu komplikovaného domáhania sa spravodlivosti sa s tým z právneho hľadiska vo väčšine prípadov nedá urobiť takmer nič. Len ťažko sa dá totiž dokázať plagiátorstvo, keď reťazce nekopírujú kompletný dizajn, ale len časť z neho.

Návrhy dokážu napodobniť do tej miery, aby to bolo stále legálne, a následne ich masovo vyrábajú a distribuujú v nižšej kvalite a z lacnejších materiálov. Poškodené high fashion značky zároveň nemajú ochrannú známku na každý jeden model z kolekcie. Zaregistrovaná býva často len ochranná známka na logo.

 

Naľavo originál od Khaite, napravo Zara. Zdroj: Khaite, Zara

Ak výrobca fast fashion vezme iba časť konceptu, podľa advokáta Baltazaroviča môže ísť o vytvorenie nového diela, ku ktorému podľa § 8 autorského zákona prislúchajú autorské práva pôvodného autora, ale môže ísť aj iba o inšpiráciu.

 

Dodáva tiež, že väčšina fast fashion výrobcov kopíruje veľké módne značky, ktoré sa právnej ochrany ani nepokúšajú domáhať, keďže je to pre ne istým spôsobom vytvorenie reklamy trendom, za ktorý sú ony zodpovedné. Problém nastáva pri malých a neznámych návrhároch, ktorí sa len ťažko domôžu právnej ochrany.

 

„Módnym návrhom možno v zmysle ust. § 3 ods. 7 zákona č. 185/2015 Z. z. autorský zákon v znení neskorších predpisov (ďalej len ako „autorský zákon“) rozumieť určitú formu úžitkového umeleckého diela, na ktoré sa vzťahujú autorské práva. Tieto autorské práva a z nich vyplývajúca ochrana sa však vzťahuje predovšetkým na konkrétne unikátne dielo a nie na strih, resp. koncept a princíp odevu alebo obuvi, čo vyplýva z príslušného ust. § 5 písmeno a) autorského zákona.“ 

Patrik Baltazarovič, advokát

 

Naľavo originál od Vans, napravo Zara. Zdroj: Vans, Zara

 

Nepomohli ani obvinenia

Niektorí predajcovia rýchlej módy už v minulosti čelili obvineniam z tvorenia plagiátov. Napríklad v roku 2016 reťazec Zara žalovala návrhárka Tuesday Bassen. Tvrdila totiž, že kradnú jej dizajny. Na právnikov vtedy dizajnérka z Los Angeles minula tisícky eur, no zbytočne. Záver znel, že na svoje návrhy nemá žiaden nárok.

 

 
 
 
Zobraziť tento príspevok na Instagrame
 
 
 

Príspevok, ktorý zdieľa fastfashionbrandsabusepeople (@unethicalfashionbrands)

 

Americký právny systém, podobne ako právne systémy v mnohých ďalších krajinách, totiž nezabezpečuje právnu ochranu nad autorským dizajnom v oblasti módy. Autorské právo sa týka len hudby, filmu a divadla, literatúry či umenia. V preklade to znamená, že plagiátori majú pri kopírovaní módnych dizajnov prakticky voľnú ruku. 

„Keď sa v roku 1976 vytvárali zákony o autorských právach, boli sme prevažne národom manufaktúry a nie dizajnérov,“ vysvetľuje medzeru v zákone právnik Doug Hand. Bassen však nebola jediná dizajnérka, ktorá mala so skupinou Inditex problémy pre plagiátorstvo.

 

V roku 2012 luxusná značka topánok Christian Louboutin žalovala Zaru za predaj takmer totožných lodičiek s červenou podrážkou, aké vo svojej kolekcii predstavil práve francúzsko-egyptský dizajnér. Reťazec súdny spor vyhral. 

 

 

 

„V praxi je možné uplatniť konkrétne autorské práva na svetoznáme červené podrážky topánok značky Louboutin, ale len vo vzťahu k presne zadefinovanému odtieňu červenej farby. V tomto prípade je to pigment red, č. #EE1F25/, a teda nie na tvar lodičky, ktorým je špicatý tvar elegantnej topánky na vysokom podpätku,“ vysvetlil pre Refresher Patrik Baltazarovič.

 

O dva roky neskôr Zaru kritizovali pre podobnosť návrhov s francúzskym módnym domom Cèline a high fashion gigant vtedy oznámil, že snímky pripravovanej kolekcie zverejní až potom, čo kolekciu uvedú na trh, aby ju nik nemohol odkopírovať.

 

Kopírovanie dizajnu sa preukazuje ťažko

Právna ochrana módnych výrobkov, či už je to nový vzhľad oblečenia, alebo nová dámska kabelka, býva často z praktického hľadiska problematická, prezrádza pre Refresher advokát Martin Provazník.

Z právneho hľadiska podľa neho treba rozlišovať ochranu určitého označenia módneho doplnku (najčastejšie prostredníctvom ochrannej známky) a ochranu „celkového vzhľadu“ výrobku. Práve tu prichádza do úvahy právna ochrana dizajnu.

 

„V prvom rade si treba uvedomiť, že keď má niekto ochrannú známku Adidas, je zrejmé, že ak niekto použije označenie Addidas (s dvoma ,d‘), ide o nelegálne kopírovanie. Ak však niekto vyrobí topánku, ktorá má určitý vzhľad, a niekto tento vzhľad napodobní, ťažšie sa preukazuje, že ide o kopírovanie. V tomto prípade kopírovanie dizajnu. Je to viac subjektívna záležitosť,“ vysvetľuje Provazník.

 

Naľavo dva modely tenisiek Prada, napravo Zara. Zdroj: Prada, Refresher

 

Kedy sa podľa právnika oplatí žalovať za plagiátorstvo

Navyše rolu tu hrá aj to, či osoba, ktorá prišla s novým dizajnom na trh, si tento dizajn aj zaregistrovala a v ktorých krajinách táto registrácia platí. V Európskej únii máme oproti iným krajinám sveta tú výhodu, že tu platí aj tzv. Unregistered Community Design, t. j. nezapísaný dizajn spoločenstva.

 

„Ten chráni najmä malých, resp. stredných dizajnérov módnych doplnkov a poskytuje právnu ochranu až po tri roky, pričom je zadarmo a nie je potrebná registrácia. Toto sa dá využiť v EÚ na vyskúšanie, či daný dizajn výrobku má úspech na trhu. Zároveň registrácia dizajnu na svetovej úrovni vôbec nie je jednoduchá, pričom ide najmä o časovo náročný proces,“ vysvetľuje ďalej právnik.

Treba si tiež uvedomiť, že ak celosvetovo za deň príde na trh v priemere viac ako 100 nových módnych výrobkov, je celosvetová ochrana jedného dizajnu naozaj problematická. Tejto situácii nepomáha ani to, že ak chce byť dizajnér úspešný, musí svoje výrobky verejne prezentovať.

 

Vzhľadom na tieto skutočnosti sa podľa Provazníka oplatí investovať peniaze do (väčinou medzinárodného) súdneho sporu s osobou ktorá porušuje právnu ochranu duševného vlastníctva len pri veľkých sporoch, kde ide naozaj o úspešný dizajn.

 

V rámci reportáže sme oslovili aj zástupcov spoločnosti Inditex v Česku a na Slovensku, aby nám poskytli svoje stanovisko. K veci sa však nevyjadrili ani po dvoch týždňoch od oslovenia.

 

Všetky napodobeniny, ktoré sme v aktuálnej ponuke fast fashion reťazcov objavili, nájdeš aj s porovnaniami s originálnymi modelmi v galérii nižšie

Zobraziť galériu 25 Naľavo originál od Acne Studios, napravo Zara.

 

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: theguardian.com, vox.com, copyright.gov, bustle.com, thefashionlaw.comNáhľadový obrázok: Refresher/Daniel Mikolášik, Zara, Balenciaga
NAHOR
Exkluzívny obsah pre predplatiteľov. Článok môžeš čítať vďaka špeciálnemu odkazu od Daniel Mikolášik
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy móda
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news
pred 3 hodinami
pred 3 hodinami
„Prepperstvo nie je o tom mať zásoby. Je to o príprave na časy, keď tie zásoby nebudú a nebude ani elektrika či pohonné hmoty,“ hovorí známy prepper Marián Zvěřina. Zobral nás do podzemného krytu a porozprával, ako funguje na Slovensku komunita ľudí, čo sa pripravujú na apokalypsu.
viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Dnes populárne články
Finalisti prvej série SuperStar sa po 17 rokoch stretli pokope Finalisti prvej série SuperStar sa po 17 rokoch stretli pokope
Podľa americkej tajnej služby plánujú Rusi začiatkom roku 2022 inváziu na Ukrajinu. Prezident USA je vraj pripravený konať Podľa americkej tajnej služby plánujú Rusi začiatkom roku 2022…
Rytmus, Ego a Anys sa vyvážajú Dubajom na luxusných autách. Sú chodiacou reklamou na rap Rytmus, Ego a Anys sa vyvážajú Dubajom na luxusných autách. Sú…
PREHĽAD: Vláda schválila núdzový stav, začne platiť od polnoci. Zakáže vychádzanie a zatvorí všetky prevádzky PREHĽAD: Vláda schválila núdzový stav, začne platiť od polnoci.…
PREHĽAD: Toto je lockdown pre nezaočkovaných, vyhlásil Heger. Vláda predstavila nové opatrenia PREHĽAD: Toto je lockdown pre nezaočkovaných, vyhlásil Heger. Vláda…
Slabá batéria na smartfóne Xiaomi? Poradíme vám, čo robiť Slabá batéria na smartfóne Xiaomi? Poradíme vám, čo robiť
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Viac
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.
Zatvoriť