Prvá generácia ostrých stredne veľkých SUV od BMW je na svete.
Bavoráky s plaketami M si netreba veľmi predstavovať, na blížiacom sa autosalóne v Ženeve sa však portfólio športových počinov zo stajne BMW predsa len rozšíri o úplne nových zástupcov. Už nejaký ten piatok bolo totiž zrejmé, že skôr či neskôr nám nemecká automobilka ukáže vrcholné verzie svojich stredne veľkých SUV. Ten čas nastal práve teraz, privítaj teda úplne nové X3 M a X4 M.
Úhlavná konkurencia pre Alfu Romeo Stelvio QV a Mercedes-AMG GLC 63 S (kupé) stavia na základoch nových generácií obľúbených SUV-čiek, v prípade ostrého vyhotovenia sa však spolieha na novo vyvinutý vysokootáčkový motor s technológiou M TwinPower Turbo, ktorý dodáva z 3-litrového objemu maximálny výkon 353 kW / 480 k a krútiaci moment 600 Nm.
Mníchovčania však zároveň odhaľujú aj výkonnejší variant s dodatkom Competition, ktorý sa pýši výkonom ať 375 kW / 510 koní. Ide tak o vôbec najvýkonnejší benzínový radový šesťvalec, aký kedy vypĺňal motorové priestory vo vozidlách BMW M.
Nový agregát spolupracuje s 8-stupňovou prevodovkou M Steptronic s funkciou Drivelogic. Taktiež využíva systém pohonu všetkých kolies M xDrive, ktorý sa prvý raz predstavil v modeli BMW M5. Jeho podstatou je preferencia zadnej nápravy, na výber sú pritom dva jazdné režimy pohonu všetkých kolies.
Spolupráca medzi pohonom všetkých kolies M xDrive a aktívnym diferenciálom na zadnej náprave umožňuje rozdeľovanie výkonu motora medzi všetky štyri kolesá tak, aby zaručil optimálnu trakciu, obratnosť a smerovú stabilitu. Značka prehlasuje, že značne zapracovala na adaptívnych tlmičoch, ktoré vedia podľa potrieb veľmi prediktívne prispôsobiť svoju charakteristiku.
Oba modely, BMW X3 M aj BMW X4 M zvládnu šprint z 0 na 100 km/h za 4,2 sekundy, zatiaľ čo verzie Competition dosiahnú rýchlosť 100 km/h už za 4,1 sekundy. Maximálna rýchlosť je tradične obmedzená na úrovni 250 km/h. Stabilizačný systém DSC dovoľuje v režime M Dynamic kontrolovaný preklz kolies, BMW sa pritom naďalej drží toho, že stabilizáciu je možné dokonca aj úplne vypnúť.
Ako sa už stalo zvykom, špecifické M dizajnové prvky zlepšujú privádzanie chladiaceho vzduchu k motoru a takisto aj ich aerodynamiku. Športovú a zároveň luxusnú atmosféru interiéru vytvárajú elektronicky nastaviteľné športové sedadlá, kožené čalúnenie Vernasca, špecifický M-kový digitálny kokpit, kožou čalúnený M-kový volant či športový volič automatickej prevodovky.
Modely BMW X3 M Competition a BMW X4 M Competition následne zvyšujú exkluzivitu exteriéru vysoko lesklým čiernym povrchom na obličkách (alebo ak cheš ľadvinkách), vonkajších spätných zrkadlách či na zadnom spojleri X4-ky. Súčasťou štandardnej výbavy sú, okrem iného, aj 20-palcové disky kolies z ľahkých zliatin, verzie Competition sa spoliehajú až na 21" disky leštenej čiernej farby, výfukový systém M Sport a v ich "základnej výbave" nechýbajú ani adaptívne full-LED svetlomety.
Cenové relácie zatiaľ upresnené neboli, je však jasné, že pôjde o najdrahšie variant v rámci modelového radu X3, respektíve X4. Zaujímavé bude pritom sledovať, ako sa BMW popasuje s konkurenciou, keďže najväčší rivali majú až podozrivo "náhodne" tiež 510 koní, podotknúť však treba, že v prípade 63-kového GLC inžinieri z AMG ostali naďalej verní osemvalcovému motoru. Ten nepochybne ponúka atraktívnejší chod a zvukový prejav, otázne ale je, či nie zbytočne na úkor vyššej váhy.