Cesta dnes už známeho dizajnéra, o ktorého spoluprácu v súčasnosti usiluje azda každý, kto chce na poli módneho priemyslu zaujať.
Módny priemysel je aktuálne na vrchole a zažíva svoje najlepšie obdobie vôbec, teda aspoň čo sa týka popularity a predajov, ktoré každým kvartálom trhajú rekordy. Za daným úspechom stoja okrem najrozšírenejších výrobcov "fast fashion" ako je Zara alebo H&M taktiež popredné značky typu Gucci, Louis Vuitton či OFF-WHITE.
Práve posledný uvedený projekt, ktorý kompletne zastrešuje bývalý dvorný poradca Kanyeho Westa, vám dnes priblížime trochu bližšie, respektíve cestu samotného Virgila Abloha až na vrchol. Každému je snáď jasné, že uznanie neprišlo ihneď s prvými kúskami spod rúk 37-ročného rodáka z Rockfordu, skôr naopak...
“I look at my job, or mission, or passion, as defining streetwear.”
Kde vôbec začať danú cestu? Nebudeme rozoberať ako, kde alebo s kým trávil Virgil svoje detstvo a dospievanie, ale presunieme sa priamo k jeho kariére. Možno to o mimoriadne úspešnom tvorcovi neviete, ale pôvodne vyštudoval architektúru a vôbec nerozmýšľal nad tým, že by niekedy v budúcnosti mohol byť módnym návrhárom. Avšak, osud to chcel inak.
Celé sa to naštartovalo ešte pár chvíľ predtým, než svetlo sveta uzreli predvádzacie kúsky jeho prvej značky Pyrex Vision, ktorou doslova zmenil celý módny trh a pritom nešlo o žiaden výnimočný produkt hodný veľkých peňazí. Potvrdzuje to taktiež použitie tričiek či mikín Champion a flanelových košieľ Ralph Lauren. Ľuďom stačí naozaj málo, aby dokázali miňať cifry rovnajúce sa priemerným mzdám na Slovensku.
Každopádne, prvotný popud na vytvorenie niečoho vlastného sa blysol dizajnérovi hlavou v roku 2012 pri pohľade na topy Balenciaga. Francúzsky módny dom prišiel na trh s kúskami, ktoré mali na sebe potlač egyptskej Sfingy a nápis JOIN A WEIRD TRIP. Išlo teda o čisto streetwearové modely odevov s luxusným štítkom, čo sa Virgilovi okamžite zapáčilo a pustil sa do tvorby.
Sprievodné video ku kolekcii Pyrex Vision z obdobia jar/leto 2013, ktorá niesla názov "Youth Always Win" a dokonale odrzkadľovala celkovú podobu a smerovanie značky. Veľké logá, ľahko pomenovateľné farby a potlače obrazov či čísel. Jednoduchá matika za život s frajerinou, že áno...
Najmä vďaka silnej podpore a zázemiu, ktoré si Virgil urobil ako kreatívny riaditeľ štúdia DONDA, módny poradca Kanyeho Westa a spolumajiteľ predajne RSVP v Chicagu však značka nabrala obrovskú vlnu hypu a chcel ju každý.
Počnúc A$AP Rockym cez Ritu Oru až po malých chlapcov z ázijských krajín. V ničom však nezaostávali ani naše dve malé krajiny, ale bohužiaľ, drvivá väčšina mladých siahla po fejkových kúskoch z eBayu za pár desiatok eur. A možno dobre pre nich...
"Ikonické" kraťasy v rôznych farebných prevedeniach, ktoré svojho času chcel azda každý hypebeast v okolí. Pokušenie bolo naozaj silné, keďže nielen členovia A$AP Mob ich nosievali takmer stále a kto v tom čase nechcel byť ako Pretty Flacko?
Spomínaný top od značky Balenciaga, ktorý sa po obrovskom úspechu z prvotného releasu dočkal opätovného zaradenia do kolekcií aj v období jeseň/zima 2013-2014. Kolaborácia medzi Louis Vuitton a Supreme nebola ani zďaleka prvým pokusom o prepojenie dvoch rozdielnych svetov módy, respektíve odlišných kultúr.
Napi*u swag v plnej kráse. Teší nás, že obdobné outfity si už v našich uliciach nájdu miesto len málokedy.
“Pyrex was super, like super, short-minded. You know, it was like the opposite of what all this is…”
Pyrex Vision bolo na vrchole svojich možností a to značilo jediné, posun k niečomu väčšiemu s víziou nebyť len prvoplánovou značkou. Celé to na seba nenechalo dlho čakať najmä vďaka Virgilovej posudnutosti prácou a neustálej chuti tvoriť.
Evolúcia dospela do značky nesúcej príznačný názov OFF-WHITE, ktorá predstavuje akýsi priestor medzi vysokou a pouličnou módou, teda rovnako ako uvedená farba vypĺňa škálu medzi čiernou a bielou. To už neznie až tak prízemne, že milí čitatelia? Prvotná kolekcia avšak výraznému vylepšeniu nenasvedčovala, minimálne pánska sekcia. Išlo totiž o zrecyklované nápady v podobe nadrozmerných košieľ (tentokrát aj denimových), mikín, tričiek a nohavíc s úplne rovnakým konceptom.
Každou ďalšou sezónou však kúsky značky so sídlom v Miláne vyzerajú čoraz lepšie a môžeme badať markantný progres po všetkých stránkach, vrátane kvality či návrhov. Virgil sa postupne stáva jednou z najvyplyvnejších osôb celého šoubiznisu a pochvaly sa na neho valia od mnohých známych kolegov.
Uznanie, popularita a obľúbenosť so sebou prináša aj množstvo očakávaní a zodpovednosť, čo ďalšie, nové alebo možno prevratné prinesie samotný návrhár a jeho tím ako ďalšie. Najbližší okruh ľudí okolo Virgila si však tlak vôbec .nepripúšťa, respektíve dokáže sa s ním vysporiadať skrz svoju každodennú tvrdú prácu prinášajúcu veľmi sladké plody.
Vidíte posun oproti Pyrex Vision? Pretože my nie a prvú kolekciu OFF-WHITE z obdobia jar/leto 2014 tak môžeme pokojne označiť pomenovaním faux-paus. Košeľu na druhej koláži niekedy vo svojom šatníku ukrýval aj PIL C a oblečenú ju mal napríklad vo videoklipe na banger Ja vs. Celý svet.
O dva roky neskôr už rozdiel vidíme a to pomerne značný, keďže kolekcia s názvom "Blue Collar" sa z veľkej časti nesie na vlnách elegancie v tak trochu Vetements štýle. Vrchné diely s grafickými potlačami striedajú košele, saká či kabáty a na svoje si tak príde aj iná kúpna sila. Samozrejme, v danom prípade ide o prehliadkovú záležitosť, ale určite rozumiete, čo sme chceli naznačiť...
Aby sa naše milované nežnejšie pohlavie necítilo ukrátene, pridávame taktiež ukážku z dámskej kolekcie pre obdobie jeseň 2016, kde sa prvýkrát objavuje aj industriálny opasok žltej farby, ktorý žne úspechy aj v súčasnosti. Celkovo môžeme povedať, že divízia určená pre ženy je pre nás oveľa atraktívnejšia a lepšia. Nadrozmerné bundy, kabáty, patchwork, kožené bundy či hra farieb, všetko aspekty, ktoré máme radi a tým pádom nemáme čo vytknúť.
Pre predstavivosť pripájame aj náhľady najnovších kúskov z milánskych dielní. Virgil ani pri OFF-WHITE nezabúda na svojích verných fanúšikov zo začiatku kariéry, a tak do predaja púšťa stále aj klasické mikiny, tričká či košele. Chýbať tak nesmú umelecké diela spod rúk Leonarda da Vinciho, Caravaggia, logá, pruhy, nápisy v úvodzovkách a podobné dizajnové prvky.
Samostatnou kategóriou sú doplnky a obuv v hriešne drahých sumách, teda rovnako ako všetky ostatné produkty. Zo všetkých najpopulárnejšie sú už spomínané industriálne opasky v rôznych farbách a kabelky s odoberateľnými popruhmi, ktorých správnu funkčnosť vám vo videu ukáže naša domáca modelka Sára Antalová.
“Off-White is two things. It’s the consumer product, but then it’s also a theory, it’s a modern proposition... The obligation isn’t to buy Off-White, it’s to just look at it.”
Tesne pred koncom článku nám nedá ešte nespomenúť časť kolaborácií, ktorých je čoraz viac a väčšina naozaj stojí za to. Samozrejme, vrcholným dielom doterajšej kariéry vždy dobre naladeného dizajnéra je práca so športovým gigantom Nike, ale pozornosť si zaslúžia taktiež projekty pre výrobcu luxusnej batožiny Rimowa, merch pre hudobníkov ako Kid Cudi či John Mayer alebo mini kolekcie pre KITH, Colette, Levi's, VLONE a Vans.
Video z priebehu vzniku "The Ten" pre Nike, z ktorých každý pár pre blízkych ľudí Virgil označil fixkou príznačným popisom. Danú súhru môžeme s pokojom označiť za jeden z kľúčových momentov módneho priemyslu minulého roka, pričom pokračovania by sme sa mali dočkať v blízkej budúcnosti, na čo sa nesmierne tešíme.
Hudobné tričká alebo merch stále patria medzi najväčšie módne trendy a Virgilov návrh v spojení s Cudderovým cítením na topoch značky Champion tak zle snáď ani dopadnúť nemohol.
Ako sme už naznačili, Virgil sa stále do veľkej miery drží svojej ranej tvorby, pričom neustále napreduje po technickej stránke a zároveň skrz prehliadkové móla prináša úplne iný pohľad na módu. Nie nadarmo chcú so značkou OFF-WHITE, respektíve priamo s kreatívnym CEO, spolupracovať úplne všetci. Pred americkým rodákom s ghanskými koreňmi tak musíme zložiť obrovskú poklonu, keďže za vskutku krátky čas dokázal vybudovať obrovský projekt, ktorý síce nemusí byť po chuti každému, ale rozhodne zaujme.
Na záver nesmie chýbať ani tradičných 10 záberov z Instagramu.
V prípade, že sa o módne dianie zaujímate trochu bližšie, tak určite nezabudnite navštíviť ani našu stránku Móda Refresher, ktorá vám poskytne vždy len tie najzaujímavejšie a najhorúcejšie informácie z módneho sveta. Ďakujeme za podporu a spoluprácu!