26. decembra 2017, 18:27

Špinavý fantasy svět orků, elfů a lidí představený z pohledu policejní hlídky nabízí neotřelou akční zábavu (Recenze)

Will Smith a Joel Edgerton se jako dvojice policistů pohybují ve fantasy světě, ve kterém jim jde o život každou vteřinu.

O Netflixu je známo, že se nebojí riskovat a dokáže vrážet peníze do projektů, na které by se klasická studia neodvážila ani pohlédnout. I proto se na světlo světa podívalo fantasy, které je popisováno jako mix Pána prstenů s Patrolou. Snímek, jehož rozpočet se vyšplhal na více než 90 milionů dolarů, se od začátku netajil ambicemi stát se jedním z nejlepších filmů od Netflixu. Nejoblíbenější streamovací síť nám už v minulosti naservírovala řadu kvalitních snímků, ale žádnému z nich se zatím nepodařilo oslnit publikum i kritiky natolik, jak by si asi její manažeři přáli. Velká očekávání jsou kladena na mafiánský film Irishman s hvězdným obsazením, ale na ten si ještě budeme muset počkat. Pojďme se tedy podívat na to, jak se podle nás podařilo fantasy Bright naplnit naše očekávání.

Ta byla vysoká především díky faktu, že si snímek vzal na paškál režisér David Ayer (Patrola, Fury, Suicide Squad) a v hlavní roli se představil Will Smith. Tento legendární herec se sice v posledních letech neobjevuje zrovna v nejkvalitnějších filmech, ale role policisty mu sedí jako ušitá. Po jeho boku se v Bright objevují herecké hvězdy jako Noomi Rapace (The Girl With The Dragon Tattoo, Seven Sisters) nebo Joel Edgerton (The Great Gatsby, Warrior). Will Smith tvoří s Edgertonem dvojici policistů ve světě, kde pospolu žijí elfové, orkové a lidé.

Elfové patří mezi elitní vrstvu, lidé tvoří většinu a orkové jsou spodinou, jíž ostatní výsostně pohrdají. Joel Edgerton v roli prvního orka ve službách policie tak musí snášet nátlak ze všech stran, a to i od svého kolegy. Jednoho dne se společně připletou do přestřelky, při níž narazí na elfskou dívku, která má u sebe kouzelnou hůlku. O hůlku, která splní všechna přání má však zájem úplně každý od hispánských gangsterů přes zkorumpovanou policii po sektu elfů. Ta chce s její pomocí oživit Temného pána z daleké minulosti. Na policistovi Darylu Wardovi (Will Smith) a jeho kolegovi Jakobym (Joel Edgerton) tak leží nelehký úkol hůlku uchránit před každým, kdo by ji chtěl zneužít, a nenechat se při tom zabít.

Zdánlivě jednoduchá dějová premisa se však postupně více a více komplikuje. Mytologie představená ve filmu je sice nápaditá, ale natolik složitá, že si ji divák vychutná jen v hrubých obrysech. Na zbytek prostě není čas, a tak se o fantasy světě dozvídáme jen po částech, což je škoda. Na dvouhodinový film je toho zkrátka až příliš a určité zjednodušení by mu dodalo větší uvolněnost. Co se však tempa a akce týče, připadal jsem si notnou dávku stopáže jako v nějaké akční videohře. Není snad pětiminutovka, ve které by něco nehořelo nebo nepropukla brutální přestřelka. Honičky autem, výbuchy a kouzla, všechno to vypadá opravdu skvěle. Navíc se střídají ozbrojené policejní složky s orky, elfy a hispánským gangem, přičemž každému jsou vlastní jiné vražedné metody, takže se akce pořád mění a vy si jen sem tam uvědomíte, že jste nalepení s přitroublým úsměvem na obrazovce.

I při takto drahém počinu však CGI ne vždy vypadá tak, jak bychom chtěli. Některé efekty působí až příliš uměle a tváře elfů vyloženě volají po tom, že klasické maskování je někdy více než počítačový efekt. Tak hrozné to však zase není a naopak orkové vypadají přesně tak těžkopádně a přihlouple, jak je Will Smith popisuje v jedné ze scén. Palec nahoru si zaslouží i soundtrack, který po výborných porcích mixuje několik žánrů a dodává akčním scénám ten správný drive. Bright navíc přesahuje i do skutečného světa a několika scénami poukazuje na problémy naší společnosti. Je to trošku okaté, ale přesah do reality není nikdy na škodu. Další stránkou, se kterou jsem také spokojený je humor. Will Smith výborně hláškuje, avšak je na škodu, že podstatná část vtipů zazněla již v ukázkách

Tím největším problémem Bright tak zůstává zbytečně složitá mytologie a přehlcení diváka informacemi. Samotná základní dějová premisa pak působí trochu dětinským dojmem a na rozdíl od mytologie je až příliš jednoduchá. V podstatě sledujeme velmi banální honičku o kouzelnou hůlku v extrémně zajímavém světě, který by dle mého byla škoda navždy opustit. I proto se už nyní těším na potvrzené pokračování. To by snad už díky divákově znalosti reálií nového fantasy světa mohlo šlapat lépe a s propracovanějším dějem. Protentokrát jsme dostali béčko s dobrými herci, skvělou akcí a bohužel také s nevyužitým potenciálem. Jako našlapaná akční zábava však dokáže snadno zpříjemnit večer a i přes své chyby si jistě dokáže sehnat spokojené publikum. Já sice nejsem nadšený tak, jak bych chtěl, ale spokojený určitě a do tohoto světa se rád vrátím. 7/10

0/10