Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
14. novembra 2016 o 14:25
Čas čítania 0:00
johnnybravo

Kedysi atakoval rýchlosť 260 km/h a bol závanom budúcnosti. Ruský prúdový vlak nikdy na tratiach neuspel

ZAUJÍMAVOSTI RUSKO
Uložiť Uložené

Dodnes hrdzavie vo vlakovom depe.

Pri neustálych výlukách a meškaniach našich vlakov človek určite občas rozmýšľa nad tým, ako by sa dala železničná doprava vylepšiť a zefektívniť. Môžeme iba snívať o tom, že si v blízkej dobe budeme užívať rýchlosť rýchlovlakov z Japonska, a tak nám zostávajú iba menej náročné riešenia. Začiatkom sedemdesiatych rokov minulého storočia problém železničnej dopravy a jej rýchlosti neriešili iba v Japonsku či USA, ale samozrejme aj v Sovietskom zväze.

Konštruktéri sa už vtedy odvážili pozrieť na extrémne riešenia a keď im do oka padli prúdové motory z lietadiel, okamžite začali premýšľať nad tým, či by sa dali použiť aj na železniciach. Prvým vizionárom prúdových vlakov sa v polovici šesťdesiatych rokov stal americký konštruktér Don Wetzel a keď sa tieto myšlienky dostali aj do Sovietskeho zväzu, kompetentní si povedali, že by to mohlo stáť za skúšku. Zobrali jeden vozeň a nechali na jeho strechu primontovať dva prúdové motory s názvom Ivčenko Al-25. Po dokončení náročnej konštrukčnej práce sa im to zdalo dostatočné, a tak sa pustili do testovania novej éry vlakovej dopravy. Koľajnice v tej dobe dokázali zvládnuť oveľa vyššiu rýchlosť, než na nich vlaky v skutočnosti dosahovali, a preto sa prúdový vozeň vlaku SVL zanedlho rútil rýchlosťou cez 250 kilometrov za hodinu a takmer prešiel aj cez hranicu 260 kilometrov za hodinu, avšak rýchlosť nebola všetko, čo sa od neho vyžadovalo. Je pravdou, že teoreticky by sa dal využívať na prepravu dôležitých štátnych zamestnancov na dlhé trate, ale na druhej strane stála veľká nevýhoda.

Odporúčané
KOMENTÁR: Pellegrini sa hanbí pred fanúšikmi na Facebooku, Danko sa pokúša spojiť s domovskou planétou KOMENTÁR: Pellegrini sa hanbí pred fanúšikmi na Facebooku, Danko sa pokúša spojiť s domovskou planétou 22. novembra 2024 o 13:00

Prúdové motory si vyžadovali obrovské množstvo paliva a práve kvôli tomu nebolo absolútne ekonomické prevádzkovať ich, pretože presedieť vo vlaku pár hodín navyše bolo oveľa prijatelnejšie, než minúť o tisíce a tisíce zbytočných rubľov viac. Upravený prúdový vlak si teda vyskúšal iba niekoľko jázd a následne skončil zaparkovaný na okraji ruského Kaliningradu, kde hrdzavie až dodnes bez potenciálu do budúcnosti. Vo svojich časoch však bol vítaným závanom budúcnosti.    

Domov
Zdieľať
Diskusia