Zdá sa, že autonómne riadenie v osobných automobiloch to nebude mať s legislatívami ľahké.
Okolo autonómneho riadenia to posledné roky naozaj vrie. Každá z popredných automobiliek totiž vyvíja nejaký ten systém či asistenta, ktorý do menšej či väčšej miery pomáha vodičovi pri jazde, respektíve ho upozorňuje na prípadné nebezpečenstvo, ba čo viac, následne sa mu snaží samovoľne vyhnúť. Odstupom času sa systémy tohto druhu posunuli nemalou mierou ďalej, čoho výsledkom bol napríklad systém Distronic Plus, ktorý spolu s ďalšími príslušnými pomocníkmi už pred niekoľkými rokmi umožnili vozidlám od Mercedesu "zapnúť" akéhosi autopilota - sám riadil vozidlo, upravoval jeho rýchlosť v závislosti od premávky a v prípade núdze dokázal vozidlo i bez zásahu vodiča zastaviť. Niečim podobným sa v dnešnej dobe už pýši viacero značiek, vrátane americkej automobilky Tesla, ktorá si daný systém v rámci svojho vývoja prispôsobila pre svoje vozidlá tiež.
S príchodom týchto technológií rastú i špekulácie o tom, do akej miery môže autonómne riadenie spĺňať legislatívne normy, respektíve, kto by bol v prípade nehody označený za vinníka nehody. No a zdá sa, že po uplynulých udalostiach v Amerike nájdeme na tieto dohady a otázky pravdepodobne odpoveď. V týchto dňoch totiž na povrch vyplávala informácia, že 7. júna na Floride došlo k vôbec prvej smrteľnej nehode, ktorá sa stala za prítomnosti aktivovaného autonómneho riadenia. Išlo o automobil značky Tesla, reč je tak o technológii Tesla Autopilot. Podľa dostupných informácií mal vodič elektromobilu Model S zapnutého autopilota, s ktorým následne vletel pod náves nákladného vozidla. Výsledkom toho bola kompletne zdemolovaná čelná časť i strecha vozidla (priložené fotka je len ilustračná), čo viedlo k usmrteniu vodiča (údajne významný zákazník tejto značky). Okamžite po tom sa strhla lavína kritiky a pochybností, či je prítomný asistent skutočne bezpečný, pričom o slovo sa nepochybne prihlásila i samotná Tesla.
ilustračná fotka
Kompetentní sa samozrejme obhajujú a tvrdia, že ich autopilot je určený na diaľnice a rýchlostné cesty, nie bežné komunikácie, kde sa odohrala daná havária. Ďalej tvrdia, že systém "nezbadal" nákladiak z toho dôvodu, že jeho náves bol bielej farby, a tak ho systém nevedel proti slnku identifikovať a vyhodnotiť za prekážku. O celú záležitosť sa začali pochopiteľne zaoberať i úrady, a to predovšetkým federálny úrad NHTSA. Tesla pritom argumentuje, že ide o prvú smrteľnú nehodu s tesláckym autopilotom, ktorý vo všetkých prítomných exemplároch spravil už takmer 210 miliónov bezpečných kilometrov. Pre porovnanie, v USA pripadne na jedno ľudské úmrtie za volantom 151 miliónov kilometrov, čo značí, že daný systém sa javí byť bezpečnejší. To, ako to napokon ale dopadne, a aké závery budú vyvodené, je tak na teraz otázne, určite bude však proces veľmi sledovaný a dozaista ovplyvní "bezpilotné" riadenie v automobiloch v budúcnosti.