Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
🥳 Vyhraj dovolenku v Ománe vďaka predplatnému Refresher+ 🌴
15. júla 2023 o 10:00
Čas čítania 1:56
Martin Mičuda

Ioniq 5 N má 650 koní, vie driftovať, simuluje zvuk motora a radenia prevodovky, čím chce Hyundai docieliť zážitok z jazdy

Ioniq 5 N má 650 koní, vie driftovať, simuluje zvuk motora a radenia prevodovky, čím chce Hyundai docieliť zážitok z jazdy
Zdroj: Hyundai
TECH HYUNDAI
Uložiť Uložené

Novinka je tým najsilnejším a najrýchlejším modelom značky v jej histórii.

Automobilka Hyundai konečne predstavila svoj prvý čisto elektrický model N. Stalo sa tak v rámci tohtoročnej slávnosti Goodwood Festival of Speed. Netradične navrhnutý crossover tak prichádza v ostrom vyhotovení, ktorým chce automobilka dokázať, že aj elektrický pohon vie doručiť emócie a radosť z jazdy ako športové vozidlo so spaľovacím motorom. Pod vyšperkovaným zovňajškom (rozšírený bodykit o 5 cm, vystužená karoséria, 21" disky, pneumatiky Pirelli P Zero a prvky aktívnej aerodynamiky) sa totiž nachádza pozoruhodná technika.

Odporúčané
Vynovené i30 N si nás získalo ešte viac ako doteraz, jeho nová automatická prevodovka prináša hneď 5 benefitov Vynovené i30 N si nás získalo ešte viac ako doteraz, jeho nová automatická prevodovka prináša hneď 5 benefitov 19. apríla 2022 o 12:30

Dva elektrické motory disponujú výkonom až 448 kW/609 koní, pričom v rámci krátkodobej funkcie Boost sa výkon navýši až na úroveň 478 kW/650 koní. Obrovská porcia sily vie doručiť akceleráciu z 0 na 100 km/h len za 3,4 sekundy, maximálna rýchlosť je pritom 260 km/h. Ide tak s veľkým prehľadom o najvýkonnejší a najrýchlejší Hyundai všetkých čias. Systém pracujúci na 800 V architektúre čerpá energiu z 84 kWh batérie, ktorú je možné dobiť z 10 na 80 percent za 18 minút.

Hyundai, Ioniq 5, Ioniq 5 N, Hyundai, Ioniq 5, Ioniq 5 N, Hyundai, Ioniq 5, Ioniq 5 N, Hyundai, Ioniq 5, Ioniq 5 N,
Zobraziť galériu
(11)

Vysoký výkon však zďaleka nie je to najdôležitejšie, ostatne, Hyundai chce svojou novinkou zaručiť najmä šoférsky zážitok. Ioniq 5 N tak vybavil systémom N Torque Distribution, ktorý v až 11 úrovniach nastavenia rozdeľuje krútiaci moment medzi predné a zadné kolesá, navyše na zadnú nápravu pridáva aj elektronický diferenciál e-LSD, ktorý zásadne prispieva k zlepšeniu jazdných vlastností i zážitkov. Vďaka funkcii N Grin Boost navyše elektromotory dosahujú až 21-tisíc otáčok!

Odporúčané
Čím si ťa nová A3-ka najviac získa? Zisťovali sme v teste 4. generácie prémiového kompaktu od Audi Čím si ťa nová A3-ka najviac získa? Zisťovali sme v teste 4. generácie prémiového kompaktu od Audi 29. septembra 2020 o 13:05

Maximálny výkon elektrického vozidla však vyžaduje prísnu disciplínu v oblasti tepelného manažmentu. Chladenie elektromobilov je náročnejšie ako pri vozidlách so spaľovacím motorom, preto aj tejto oblasti automobilka venuje špeciálnu pozornosť – zväčšenú chladiacu plochu, vylepšené chladenie motora a chladenie batérie následne ešte posilňuje novou technológiou predprípravy batérie (N Battery Preconditioning) a manažmentom spotreby energie (N Race).

Systém tak nastaví teplotu článkov batérie na ich energeticky najúčinnejšiu teplotu. Funkcia je k dispozícii v dvoch režimoch – Drag a Track. V prvom prípade sa nastaví optimálna teplota pre okamžité využitie maximálneho výkonu, zatiaľ čo v druhom sa optimalizuje najnižšia možná teplota batérie pre vyšší počet kôl. Zároveň vodič dostane aj plnú kontrolu nad spotrebou energie – režim Sprint uprednostní plný výkon, zatiaľ čo Endurance maximalizuje dojazd.

Hyundai, Ioniq 5, Ioniq 5 N,
Zdroj: Hyundai

Pre model Ioniq 5 N je špeciálne navrhnutý aj brzdný systém. Hydraulické brzdy majú vpredu až 400 a vzadu 360-milimetrové kotúče, primárnu brzdnú silu však zastreší regeneračne brzdenie, ktorého spomaľovanie má dosahovať silu až 0,6 G. Ďalšou unikátnou funkciou je N Active Sound + a N e-Shift. Ich pointou je systém 10 reproduktorov (8 interných a 2 externé), ktoré poskytujú 3 rôzne zvukové témy – Ignition, Evolution a Supersonic. V rámci nich je simulovaný konvenčný 2-litrový motor z modelu i30 N a sprevádzaný je súčasne charakteristickým strieľaním, ktoré navodia zvukové efekty.

Odporúčané
Zabudni na SUV! Prevetrali sme novú geniálnu alternatívu od Audi (test) Zabudni na SUV! Prevetrali sme novú geniálnu alternatívu od Audi (test) 3. februára 2020 o 14:25

Funkcia N e-Shift napokon slúži na simuláciu osemstupňovej dvojspojkovej prevodovky z benzínových automobilov N – simuluje radenie prevodovky pomocou ovládania krútiaceho momentu motora, čím súčasne docieli tradičné kopnutie medzi radením jednotlivých stupňov. Cieľom je umožniť vodičom bezproblémovo využívať jazdné techniky zdokonaľované s autami so spaľovacími motormi pre plnohodnotný zážitok z jazdy.

Hyundai, Ioniq 5, Ioniq 5 N,
Zdroj: Hyundai
Domov
Zdieľať
Diskusia