Tony predmetov si v OC Korzo hľadajú druhý domov. Čo si sem chodia ľudia zadovážiť?
Veselý senior ťahá cez posuvné dvere za rúčku detský bicykel v tvare kravy. V druhej ruke zviera červený, nikdy nepoužitý nočník.
„Žena ho kúpila, keď sa nám narodila vnučka. Jej bratia majú modré, tak ho malá odmietla. Ešte má cenovku a bolo nám ľúto ho vyhodiť. Bude lepšie, ak bude kolovať a nezošrotuje ho dáka mašina. Nabudúce donesiem aj ružovú tatrovku, ani tú vnučka nechce,“ zhovievavo naznačí predavačke.
Do Bratislavského centra opätovného použitia KOLO môžu ľudia doniesť a zároveň si aj zobrať zo širokej škály kuchynských, športových, chovateľských či domácich potrieb, hračiek, kníh, spoločenských hier a nábytku z druhej ruky. Ako novovzniknutá prevádzka funguje a čo tu zákazníci hľadajú, prišiel Refresher zistiť na vlastné oči.
Nie sme obchod
Pred veľkorysým priestorom po bývalej predajni Hej.sk v bratislavskom OC Korzo tróni zopár krabíc so zdanlivo bezcennými a nesúrodými predmetmi. Sprevádza ich lákavá ceduľka „ZADARMO“. Je v nich sprchová hadica, reklamné hrnčeky či tlačidlový telefón. Najviac predmetov zo sekcie „za dobrovoľný príspevok“ je však určite kníh a drobných kuchynských potrieb.
Za dverami nájdeme centrum opätovného použitia KOLO, ktoré je otvorené každý deň okrem pondelka. Myšlienka vytvoriť stabilné re-use centrum vznikla zo série mestských bazárov na Bazovej. Vedenie OLO (bratislavská firma na odvoz a likvidáciu odpadu) presvedčila ich vysoká návštevnosť aj pozitívny ohlas na Facebooku.
KOLO sa inšpirovalo najmä viedenským projektom Tandler. „Nie sme majstri, KOLO však dostalo Bratislavu na európsku mapu cirkulárnych miest. Kolegovia z iných miest volajú a sú radi, že sme sa tam dostali,“ teší sa manažérka externej komunikácie OLO Zuzana Balková.
Žiadna konkurencia pre IKEUZamestnankyne firmy OLO zdôrazňujú, že KOLO nie je tradičným obchodom a už vôbec nechce byť konkurencia pre Ikeu oproti. „Chceme byť dobrí susedia a spolupracujeme. Darovali nám 150 modrých tašiek a vieme sa navzájom inšpirovať, keďže takisto majú cirkulárny projekt.“
Predstavitelia spoločnosti OLO nemajú radi slová predávať, nakupovať či cena a preferujú formuláciu „odporúčaný príspevok do verejnej zbierky na podporu cirkulárnej ekonomiky“. Všetky peniaze v KOLO putujú do verejnej zbierky „Dajme veciam druhú šancu“.
„KOLO je neziskovka a všetky peniažky idú do verejnej zbierky na transparentný účet. Účelom zbierky je ochrana a tvorba životného prostredia. 25 percent bude použitých na prevádzkové náklady.“ Zvyšok pôjde na „dobrú vec“, ktorej kontúry však zatiaľ presne nepoznáme. Do budúcnosti plánuje OLO rozbehnúť vzdelávacie aktivity aj istú formu dielne. Už dnes spolupracuje napríklad s OZ Vagus, ktoré pomáha ľuďom bez domova.