Virtuplex sa špecializuje na technológie virtuálnej a rozšírenej reality. Otvorili unikátnu VR halu, ktorá je najväčšia na svete. My sme mali možnosť sa pozrieť na architektonické a interiérové návrhy z budúcnosti, vzápätí sme sa prechádzali po Mesiaci.
Na Slovensku vďaka spoločnosti Virtuplex vzniklo laboratórium na predmestí Bratislavy, ktoré získalo status najväčšieho komerčne dostupného priestoru pre virtuálnu realitu na svete. Zákazníci budú pre svoje projekty môcť využiť halu, ktorá má rozlohu 700 m2. Umožní zákazníkom využiť tie najmodernejšie technológie. Návštevu haly budú môcť zatiaľ využiť len firmy, keďže sa zameriavajú hlavne na komerčné účely.
Táto vývojová spoločnosť ponúka jedinečnú príležitosť zažiť na vlastnej koži spojenie digitálneho sveta a fyzického prostredia. My sme si mohli po úvodnej prezentácii vyskúšať tento zážitok na vlastnej koži. Bez toho, aby nás obmedzoval nedostačujúci priestor alebo by nám zavadzali niekoľkometrové káble a „batoh“ na chrbte.
Nasadili sme si jednoduchú wireless prilbu a prispôsobili si ju tak, aby nám v nej bolo pohodlne. Následne sme sa s malou skupinkou „teleportovali“ do VR, ktorú ovládal a komentoval Pavel Novotný, spoluzakladateľ a CEO. Upozorňoval nás, že po prechádzaní po ulici nás môže „zraziť auto“ alebo na hlavnej stanici „zraziť vlak“.
Popri prechádzke sme sa rozprávali, no stále sme počuli ruch ulice. Navštívili sme návrh budúceho showroomu Škoda Auto v centre mesta a dostali sme sa aj dovnútra auta.
Objavovali sme architektonické, interiérové, dokonca mimozemské návrhy z budúcnosti, mohli sme do nich vstúpiť a pozrieť sa do interiéru budov. Mali sme možnosť vidieť zmenšené projekty v urbanistickom kontexte, prechádzať sa po architektonickom návrhu hlavnej stanice v Prahe a následne nato sa ocitnúť na základni na Mesiaci a pozrieť si návrh vesmírneho auta, vedľa ktorého pokojne stáli astronauti.
„Záujemcovia by mali našu halu navštíviť za predpokladu, ak sú v situácii, ktorej by mohla pomôcť práve virtuálna realita. Sú napríklad súčasťou tímov, ktoré sa zameriavajú na dizajn priestorov, vylepšovanie retailových obchodov alebo sa snažia odprezentovať objekty fyzicky náročné na premiestňovanie,“ približuje Martin Petrovický, spoluzakladateľ a CEO.
Reprodukujú budúcnosť
Spoločnosť je na trhu od roku 2018. Jej cieľom je vytváranie digitálnych replík fyzického prostredia. Orientujú sa hlavne na biznisovú klientelu, pracovali s developerskými spoločnosťami ako Amádeus Real, Penta Real Estate alebo Daramis. Vo virtuálnej realite vytvárali budúce pobočky Vodafonu, T-Mobilu a Českej sporiteľne, navrhovali showroomy v centrách miest pre Škoda Auto, po ktorých sme sa pomocou VR mohli poprechádzať aj my.
Klientom pomáhajú prostredníctvom najmodernejších technológií získavať konkurenčné výhody a zvyšovať efektivitu v širokom spektre ich činností. Prinášajú efekt na praktické účely, dokážu simulovať niečo, čo ešte neexistuje. Virtuplex však Bratislavou nekončí. Má v pláne expandovať aj do Veľkej Británie. Primárne sa chcú stále zameriavať na B2B komunikáciu, teda na veľké developerské firmy.
Pevné miesto má v oblasti architektúry
Virtuálna realita predstavuje pre architektov zásadný a priam revolučný posun vo vnímaní dizajnu od projektu až po realizáciu. Virtuplex sa aktívne angažuje taktiež v oblasti vytvárania budúcich architektonických a interiérových návrhov. Pod skúsenými rukami vývojárov z Virtuplexu ožili napríklad aj ikonické projekty, akými sú OD Máj, rekonštrukcia hotela Intercontinental a revitalizácia Masarykovho nádražia, kde došlo k úzkej spolupráci s tímom Studia Zaha Hadid Architects. Služby Virtuplexu ocenili taktiež ďalší poprední českí architekti ako Jakub Klaška, Jakub Cigler alebo Eva Jiřičná.
Vznikajú rôzne metaverzá a tam by som sa tej virtuálnej reality bála. V tom zmysle, že ľudí dostane do inej reality, než je tá skutočná. Hľadajú si rôzne alter egá a strácajú vlastnú identitu, majú sa možnosť hrať na niekoho iného, uvádza Lenka Kriššáková, head of operations.
Klienti tak môžu ešte pred realizáciou napríklad kancelárskych alebo hotelových priestorov vidieť benefity alebo nedostatky v návrhoch, taktiež prezentovať budovy klientom alebo nájomníkom.
Veľkou obľubou je využívanie VR retailovými spoločnosťami, ktoré pomocou VR môžu navrhnúť svoj obchod, zistiť, čo tam chýba, čo je nepotrebné alebo v akej výške očí majú byť ideálne poskladané regály s tovarom a zaistiť tak logiku umiestnenia jednotlivých kategórií produktov.
Práca vo virtuálnej realite
„Virtuálna realita sa používa všade, nie je to len o tom, čo vidíme my dnes tu v tejto forme. Každá forma je veľmi špecifická. VR sa používa napríklad v zdravotníctve, a tak ako ste zmienili, taktiež v školstve alebo v rôznom zábavnom odvetví,“ uvádza vedúca prevádzky Lenka Kriššáková.
Spoločnosť Virtuplex umožňuje pomocou svojej aplikácie Virtuplex OS vzdialené pripojenie klientov do projektu. Môžu tak nastať situácie, keď prezentácie kľúčovým partnerom, taktiež potencionálnym nájomníkom môžu prebiehať odkiaľkoľvek. Prostredníctvom virtuálnej reality môžu klienti spoločnosti svoje produkty prezentovať kdekoľvek na svete bez toho, aby ich presúvali z miesta na miesto. Na prezentácii sa tak môžu zúčastniť zákazníci a obchodní partneri z celého sveta. Takýto spôsob taktiež zaručuje prezentáciu produktu veľmi interaktívnym a zaujímavým spôsobom.
„Vznikajú rôzne metaverzá a tam by som sa tej virtuálnej reality bála. V tom zmysle, že ľudí dostane do inej reality, než je tá skutočná. Hľadajú si rôzne alter egá a strácajú vlastnú identitu, majú možnosť hrať sa na niekoho iného. Dnešný svet v hraničnej forme tam speje, ale to nie je to, čo by sme chceli dosiahnuť našou VR. Cieľom je, aby sme pomáhali robiť veci lepšie, efektívnejšie, rýchlejšie a v konečnom dôsledku úspornejšie,“ dopĺňa Lenka Kriššáková.