Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Sobota 3. 12. 2022 meniny má Oldrich

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Nachádzaš sa na REFRESHER NEWSNa spravodajskom webe, kde nájdeš správy modernej generácie. Ak chceš prejsť na lifestylový obsah, klikni sem.
News

Vedci odhalili tajomstvo „nesmrteľnej medúzy“, ktorá po pohlavnom styku mladne. Štúdia nám môže pomôcť pochopiť ľudské starnutie

Ukázalo sa, že medúza Turritopsis dohrnii má vo svojom genóme odchýlky, vďaka ktorým môže lepšie kopírovať a opravovať DNA.

31. 8. 2022 11:03 Čas čítania: 0:59
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.
News
0
31. 8. 2022 11:03
Čas čítania: 0:59

31. august 2022, 11:03
Čas čítania: 0:59
Zdieľať Zdieľať článok

Španielski vedci dešifrovali genetický kód „nesmrteľnej medúzy“ – tvora, ktorý dokáže opakovane mladnúť. Tento úspech by mohol pomôcť odhaliť tajomstvo ich jedinečnej dlhovekosti a získať nové poznatky o ľudskom starnutí. O štúdii, uverejnenej v časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, píše CNN.

Vedci zmapovali genetickú sekvenciu medúzy Turritopsis dohrnii, jediného známeho druhu tohto živočícha, ktorý sa po pohlavnom rozmnožovaní dokáže opakovane vrátiť do larválneho štádia.

Podobne ako iné druhy medúz, aj T. dohrnii prechádza dvojdielnym životným cyklom. V asexuálnej fáze žije na morskom dne, kde je jej hlavnou úlohou udržať sa nažive v čase nedostatku potravy. Keď sú vhodné podmienky, medúza sa rozmnožuje. Hoci mnohé druhy medúz dokážu zvrátiť starnutie a vrátiť sa do larválneho štádia, väčšina z nich túto schopnosť po dosiahnutí pohlavnej zrelosti stráca.

Medúza vie lepšie opravovať svoju DNA

Vedci v rámci výskumu porovnali genetickú sekvenciu „nesmrteľnej medúzy“ T. dohrnii s genetickou sekvenciou Turritopsis rubra – blízkej genetickej príbuznej, ktorá „omladzovaciu“ schopnosť nemá.

Ukázalo sa, že T. dohrnii má vo svojom genóme odchýlky, vďaka ktorým môže lepšie kopírovať a opravovať DNA. Takisto sa zdá, že dokáže lepšie udržiavať konce chromozómov nazývané teloméry, ktoré sa vekom skracujú.

Napriek zaujímavým zisteniam tento výskum podľa vedcov nemá bezprostrednú komerčnú hodnotu.

„Nemôžeme sa na to pozerať tak, že budeme zbierať tieto medúzy a vyrábať z nich pleťový krém,“ povedal Monty Graham, expert na medúzy a riaditeľ Floridského oceánografického inštitútu, ktorý sa na výskume nepodieľal. „Ide skôr o pochopenie procesov a funkčnosti bielkovín, ktoré týmto medúzam pomáhajú oklamať smrť.“

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Unsplash.com
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy news
Viac článkov
Ďalšie news
pred 3 hodinami
Legendárny brazílsky futbalista Pelé je momentálne v nemocnici, kde ho udržiavajú na paliatívnej liečbe. Chemoterapia na jeho rakovinu čriev už totiž nezaberá. Podporu mu vyjadrili viacerí futbalisti, vrátane Kyliana Mbappého. V Katare, kde momentálne prebiehajú majstrovstvá sveta mu podporu vyjadrili tým, že na mrakodrap vyobrazili jeho podobizeň so slovami podpory.
dnes o 18:35
MS 2022 v Katare: Cristiano Ronaldo je v najhoršej jedenástke po skupinovej fáze, Messi, Fernandes a Mbappé medzi najlepšími.
viac news