
Ovládač DualSense pre PS5 je skutočnou revolúciou v hraní. Prečo je dôležitejší než grafika či SSD?
DualSense je vynikajúci ovládač!
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
PlayStation ešte pred odhalením svojich hier a samotnej konzoly PS5 ukázalo na svojom instagrame, ako bude vyzerať nový ovládač. Ten však už nepokračoval v sérii DualShock. Inžinieri v PlayStation namiesto toho zvolili názov DualSense. PlayStation ohlásilo, že pôjde o prepracovaný ovládač s vlastnosťami, aké tu ešte neboli. Je komfortný, má skvelý dizajn, rýchlo si naň zvykneš a jeho funkcie ťa očaria.
Najlepšie sa s nimi zoznámiš v Astro’s Playroom, plošinovke, ktorá je na každej PS5 nainštalovaná zadarmo. Veľká škoda, že hra nie je dlhšia. Pevne veríme, že sa čoskoro dočkáme plnohodnotnej hry s Astrobotom. Tá prvá pre PS5 je totiž úžasná a nedokážeme na ňu prestať myslieť. O tom sme si ale viac povedali v tomto článku.

Ovládač má skvelý D-pad (šipky), ktorý na rozdiel od toho pre Xbox Series X/S vôbec nekliká. Skvele sa drží v rukách a potešia aj miniatúrne znaky PlayStation (trojuholník, štvorec, krúžok a x-ko) na zadnej strane. Akurát by mohli byť hlbšie/výraznejšie, aby bola zadná strana ovládača drsnejšia.

Veľkým upgradom sú však adaptívne tlačidlá vzadu (L2, R2). Vďaka nim budeš môcť cítiť rozdiel medzi naťahovaním tetivy na luku a strieľaním zo zbrane. Napríklad také Call of Duty: Black Ops – Cold War vytvorilo pre každú zbraň iný odpor zadného tlačidla R2. Jedno video ti ale vysvetlí viac ako sto slov.
Vynikajúcim príkladom je aj level v Astro’s Playroom, kde sme ovládali lietajúcu loď. Jej výkon závisel od toho, ako silno stisneš L2 alebo R2, pričom sme cítili aj jasný odpor, a to obzvlášť pri štarte zo zeme. Je jasné, že ak sa vývojári pohrajú s rôznymi funkciami a obetujú čas navyše, vďaka DualSense budeme zažívať celkom nové zážitky z hrania.
Ďalšou skvelou vlastnosťou je haptický feedback. Joystick reaguje na rôzne prostredia tak, aby to hráč cítil priamo v rukách. Ovládač vníma odpor vody, piesku a ľadu rozlične. Inak vibruje pri korčuľovaní, inak pri plávaní, behu, chôdzi a útočení. Vibrácie a feedback celkovo skvelo zapracovali vývojári z Bluepoint Games v ich hre Demon’s Souls.
Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1605 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.
VIAC O PREDPLATNOMVďaka DualSense vieš, že na teba niekto niečo hodil, že sa chystá útok a lepšie odhadneš, kedy stisnúť tlačidlo pre odrazenie útoku (parry). Adaptívne tlačidlá a haptický feedback využíva aj Spider-Man. Tu napríklad cítiš, ako sa sila útoku zvyšuje postupne so silnejúcou vibráciou prechádzajúcou z jednej strany ovládača na druhý.

Pochváliť musíme aj pohybový senzor. PS5 vníma otáčanie a polohu ovládača úplne dokonalo, len s minimálnym oneskorením. Je jedno, či ho vyhodíš do vzduchu a počas rotácie sa otočí desaťkrát. PS5 to registruje.
Nevieme sa dočkať, ako tieto funkcie využijú tvorcovia z Naughty Dog (The Last of Us), Sony Santa Monica (God of War) či Polyphony Digital (Gran Turismo). Predstava jazdenia v autách s podporou DualSense v nás vyvoláva nesmierny hype. DualSense je v našich očiach najvýznamnejšou a najprelomovejšou next-gen novinkou.
Nakoniec, super rýchle SSD a načítavanie dát ešte nikto nevyužil na nič iné než rýchle loadingy. Až pri Ratchet & Clank zistíme, ako SSD ovplyvní dizajn hier. DualSense je však geniálny už od prvého dňa vydania a my sa nevieme dočkať, čo všetko s ním talentovaní tvorcovia vymyslia.
V našich očiach bude DualSense rozhodujúcim faktorom medzi tým, či si budeme kupovať hry pre Xbox Series X alebo PS5. Nakoniec, graficky sú na tom veľmi podobne a často aj úplne identicky. Xbox s ovládačom jednoducho zaspal, respektíve nepremýšľal inovátorsky. Aj vďaka tomu je PS5 konzola, ktorú musíš mať.
Samozrejmosťou je USB-C výstup pre nabíjanie, audio jack pre slúchadlá a aj touch pad. Ten má obdĺžnikový tvar v strede ovládača, ktorým vo väčšine hier napríklad otváraš mapu. Vzhľadom na spätnú kompatibilitu PS5 s hrami na PS4 je nutné, aby ovládač podporoval rovnaké úkony. Share tlačítko nahradil Create button, ktorý umožňuje rozšírené možnosti nahrávania videí a obrázkov z hrania.
PS: Chceme čím skôr nové farby ovládača a ideálne aj farebné tlačidlá napravo (trojuholník, štvorec, krúžok a x-ko).
PS2: Nie, toto skutočne nie sú len pozitívne dojmy plné prehnaných superlatívov. Next-gen prišiel až vďaka ovládaču DualSense. Ak máš možnosť, určite si ho vyskúšaj.
V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.