Puffer búnd a mini kabeliek na krku bol plný Paríž. Aké ďalšie zahraničné trendy môžeme očakávať na Slovensku v priebehu nasledujúcich mesiacov?
V priebehu uplynulého mesiaca sa toho udialo na módnom fronte dosť. Týždne módy s kolekciami na jeseň a zimu 2020 prebehli celým svetom, športové značky sa zobudili zo zimného spánku aby začali ohlasovať releasy nových tenisiek a v okolitých štátoch bolo hneď niekoľko veľtrhov, na ktorých sme mohli vidieť najnovšie kolekcie od zástupcov streetwearu.
Pri tejto príležitosti sme sa tak spojili s Karolínou, ktorá pracuje pre obchod Queens na pozícii nákupcu. Prednedávnom sa totiž vrátila z pracovnej cesty do Berlína a Paríža, kam išla hľadať nové zaujímavé značky, sledovať čo sa nosí a v prvom rade zistiť, ktoré trendy budú hýbať svetom módy v roku 2020.
- Čo všetko obnáša práca nákupcu pre obchod s oblečením
- Ktoré trendy, farby a produkty zaujali jej pozornosť v Berlíne a Paríži
- Kam sa podľa nej bude ďalej vyvíjať trend ľadviniek a shoulder bagov
- Ktoré modely tenisiek boli v zahraničí najpopulárnejšie
O pozícii nákupcu (buyera) pre módne butiky a obchody s oblečením si už možno počul, no nie každý vie, čoho všetkého sa táto pozícia týka. Karolína má v Queense pod palcom kategóriu dámskeho oblečenia a doplnkov, vyberá produkty, ktoré sa budú predávať a zároveň zodpovedá za ich prezentáciu na webe a v kamenných predajniach, aby boli značky spokojné a aby oblečenie zaujalo. Jednou z najzaujímavejších náplní jej práce sú však pracovné cesty po Európe, kam chodí hneď z niekoľkých dôvodov.
Vždy dva krát za rok (cez leto a cez zimu) chodíme do Berlína a do Paríža. V Berlíne je to najmä veľtrh Seek a v Paríži sme boli tento rok na veľtrhu MAN/WOMAN, kde sa snažíme rozšíriť naše obzory a potencionálne nabrať nejaké nové značky.
Na to, ktoré trendy a značky sa budú v nasledujúcich mesiacoch nosiť neexistuje žiadna príručka a obchody s oblečením tak musia vynaložiť veľa námahy, aby na pultoch svojich predajní mali tie najhorúcejšie kúsky hneď na začiatku novej módnej vlny.
Mnohé trendy sa ale vyvíjajú aj niekoľko rokov, spočiatku ich ľudia odsudzujú a neskôr sa ich nedokážu nabažiť. Spájanie tejto veľkej módnej skladačky si vyžaduje neustálu pozornosť a vo svete sa tak pre túto techniku udomácnil termín trendspotting, teda vyhľadávanie, rozoznávanie a porozumenie trendov resp. kultúrneho vývoja.
Je veľmi dôležité vidieť, čo sa nosí v iných mestách. Sledujeme tak ludí z brandže, hypebeastov ale aj bežných ľudí na ulici.
Okrem trendspottingu navštevuje Karolína podobné podujatia aj kvôli mítingom so značkami, s ktorými spolupracuje Queens. Nie všetky z nich totiž majú českú distribúciu a do Berlína tak napríklad chodia za značkou Stussy. Niektoré brandy zároveň nemajú vlastnú módnu prehliadku a svoje nové kolekcie odhaľujú v showroomoch len na podobných veľtrhoch, ktoré sa tak hemžia nákupcami zo všetkých relevantných butikov a obchodov s oblečením.
Dlhodobo spolupracujeme so značkami Daily Paper a Pleasures, ktoré opäť predstavili na jeseň a zimu 2020 veľmi silné kolekcie. U Daily Paper bola cítiť inšpirácia nultými rokmi (2000-2009), rave kultúrou a taká až ironická bling-bling estetika. Pleasures sa držalo svojho temného štýlu a bolo cítiť, že kladú dôraz na kvalitu spracovania.
Čo sa týka tenisiek, sme na nohách videli dosť značku Asics. Model Gel Kayano bol podľa nás topánkou Fashion Weeku - tieto tenisky nosili úplne všetci. A okrem toho ešte model New Balance 990 v šedej farbe alebo loafer topánky so zaujímavými ponožkami.
Aj ľudia, ktorí by sa očividne dali zaradiť do kategórie streetwear nosili saká, nohavice k obleku alebo kabáty a celkovo si potrpeli na kvalitné krajčírstvo a elegantnú módu. V Paríži sa zároveň nosili pokrývky hlavy všetkých typov, od baraníc a baretiek až po klobúky. Stále bolo vidieť veľa puffer búnd od The North Face alebo luxusných verzií značky Moncler. Rovnako fleece a plyš, ktorý sa okrem sherpa búnd dostal aj na nohavice alebo topánky. Perleťové, dúhové a batikované farby sa tak isto dostali v podstate všade.
V Paríži všetci veľmi pekne voňajú. Kvalitný parfém pre nich neodmysliteľne patrí k outfitu.
Škandinávske značky, ktoré sú známe svojou minimalistickou estetikou ešte viac upúšťajú od brandingu. Vsádzajú na kvalitné materiály a hrubé tričká v základných farbách, ktoré vydržia niekoľko rokov. Ľadvinky a shoulder bagy trochu zaostávali, no na druhú stranu sme videli veľa cross body tašiek Off-White alebo malých kabeliek Jacquemus zavesených na krku.
Puffery od The North Face alebo fleecové sherpa bundy má už vo svojom šatníku rovnako ako ľadvinky nejeden Čech alebo Slovák. Voči krátkodobým trendom typu kabelky na krku, ktoré sa označujú aj pojmom „fad“ , však býva väčšina z nich imúnna.
Na jednu stranu sa síce módna kultúra kvôli internetu vyvíja bez hraníc, ale v zahraničí je jednoducho tempo rýchlejšie a ľudia sú ochotní míňať za oblečenie viac. Ak ti prídu niektoré trendy, ktoré spozorovala Karolína v Berlíne a Paríži až príliš cez čiaru, nemusíš sa báť. Možno sa do našich končím nikdy nedostanú, alebo len ľudia potrebujú viac času, aby si na ne zvykli.