Motocyklový jazdec Slovnaft Rally Teamu chce bojovať o najvyššie priečky. V autách zas budú všetky oči na Fernandovi Alonsovi.
Väčšina motoristických sérií má cez zimu zaslúženú prestávku. Už sa skončila sezóna Formuly 1, Moto GP aj WRC, no vďaka niekoľkým výnimkám bude čo sledovať aj v najbližších týždňoch.
Už od roku 1979 sa píše história slávnej Rally Dakar, ktorej úvodná etapa je v aktuálnom vydaní naplánovaná na 5. januára 2020. Jazdcov na motorkách, štvorkolkách, v autách a kamiónoch potom čaká 7 500 kilometrov počas 12 etáp v náročnom piesku Saudskej Arábie.
Jedným z dvoch Slovákov na trati Dakaru bude Štefan Svitko, ktorý pred finálnym zbalením motorky a jej odoslaním do centra diania predstúpil pred novinárov v Bratislave.
Jazdec Slovnaft Rally Teamu si bude chcieť napraviť chuť, keďže posledné dva ročníky pre pád a technickú poruchu nedokončil. V roku 2016 si však definitívne vybojoval miesto medzi svetovou motocyklovou elitou. Obsadil druhú priečku a stal sa tak historicky najúspešnejším dakarským jazdcom zo Slovenska. Doteraz najlepší výsledok v kariére je pre neho motivačný a ženie ho vpred.
Štefan Svitko má vysoké ambície aj vďaka suverénnemu víťazstvu na tohtoročnej Greece Rally Serres.
Trať Dakaru 2020 povedie jeho obľúbeným púštnym terénom, ktorý bol od roku 2008, keď sa značka Dakar z bezpečnostných dôvodov presunula do Latinskej Ameriky, súčasťou iba pár etáp. Teraz sa kolotoč presúva do Saudskej Arábie a tá sľubuje doslova pieskové peklo.
Organizátori z francúzskeho A.S.O. hovoria tretej kapitole legendárnych pretekov. Podľa Štefana Svitka bude nový charakter trate pre všetkých jazdcov rovnakou neznámou. Rozdiely medzi silnými továrenskými značkami a privátnymi jazdcami by mali byť veľmi malé.
„Druhou novinkou je, že road booky dostaneme vždy pol hodinu pred štartom etapy. Veľké tímy tak nebudú mať možnosť dopisovať si do nich poznámky, ktoré im zozbierali ich ľudia mapujúci trať,“ uviedol Štefan Svitko na tlačovej konferencii.
Saudská Arábia však rozhodne nebude ľahká. Terén by mal byť veľmi podobný pieskovým dunám, ktoré tvorili časť tratí v Argentíne, Čile, Peru, ale aj pôvodného Dakaru v Afrike.
Samotný sypký povrch tvorí 75 % trate, zvyšok by mala pokrývať šotolina a technickejšie pasáže. Až päť etáp je dlhších než 450 kilometrov, Svitko teda bude na motorke každý deň aj päť až sedem hodín.
V arabskej krajine sa síce nebude stúpať do závratných výšok, najvyšší bod by mal byť len vo výške približne 1 400 m n. m., no na druhej strane budú všetci jazdci čeliť významným zmenám teplôt. Jazdec v žlto-čiernych farbách hovoril o rozmedzí +30 až -5°C, s možnosťou sneženia.
Svitko bude opäť jazdiť na 185-kilogramovej motorke z dielne KTM, ktorá je údajne okrem prispôsobených tlmičov prakticky úplne sériová. Jeho podporný tím bude výhradne zo Slovenska.
„Svitka podporujeme už 12 rokov, sú to takmer rodinné väzby. Počas pretekov používa naše oleje, jazdí na naše palivo a pije kávu Fresh Corner,“ povedal riaditeľ Komunikácie spoločnosti Slovnaft Anton Molnár.
Druhým Slovákom v pelotóne motoriek bude Ivan Jakeš, motoristických fanúšikov však bude zrejme veľmi zaujímať aj kategória automobilov. Hlavnou hviezdou Dakaru 2020 sa totiž stane dvojnásobný majster sveta Formuly 1 Fernando Alonso.
Španiel si po F1, amerických pretekoch Indy 500, víťazstve v Le Mans a niekoľkých testoch s púštnym rally špeciálom vyskúša aj Dakar.
Údajne to však nebude mať jednoduché, Dakar je totiž podľa Svitka samostatnou kategóriou: „Ja sa na sto percent sústredím na motorky. Budem však zvedavý, ako sa s tým vyrovná. Vlani Loeb (9-násobný majster sveta vo WRC, poz. red.) išiel tri šotolinové etapy a tie vyhral, v dunách však zapadol. Neplatí ani to, že keď som dobrý motokrosár, tak idem vyhrať Dakar.“
Good start in Saudi. First stage, no issues and getting confident with the car. Keep learning every km✊. 1h54:51seg, P4 overall. Let’s get another good day tomorrow. #toyota #gazooracing #cetilar #cetilarRacing #bell #kimoa #alpinestars pic.twitter.com/EGVfyXwXxR
— Fernando Alonso (@alo_oficial) November 6, 2019