Merch nie je len výsadou raperov, robia ho aj pre televízie či Paľa Haberu.
To, že merch je neoddeliteľnou súčasťou hudobného priemyslu vie každý. Mnohí interpreti si už vďaka tričkám a mikinám so svojimi menami alebo názvami albumov kúpili nové autá či domy. Výroba merchandisu je tak v dnešnej dobe doslova zlatou baňou. Okrem tisícových ziskov a diamantových retiazok však netreba zabúdať na to, že vo svete streamingu je merch často jedným z mála spôsobov, ako sa dokážu interpreti uživiť. V konečnom dôsledku tak ide najmä o fanúšikov, ktorí jednoducho chcú nosiť oblečenie od svojho obľúbeného umelca.
- Ktoré merche slovenských interpretov sú historicky najpredávanejšie
- Či sa na území Slovenska vyrábajú aj fejky merchandisu
- Ktorí raperi majú najväčšie nároky
- Aké bizarné produkty už vyrábala pre interpretov RukaHore
Počty predaných kusov, alebo samotný úspech jednotlivých kolekcií, bývajú často tajomstvom a nie každý interpret sa chce na verejnosti chváliť tým, koľko na merchi zarobil. Ak by si chcel vytvoriť vlastnú kolekciu tričiek na štýl JBMNT, výrobné náklady na 300 kusov by sa pohybovali okolo 1 500 €. Tričká môžeš následne predávať aj za 20 € a podobná matematika by sa ti určite páčila. My sme sa tak na podobné otázky spýtali najväčšieho výrobcu merchu na našom území. Chalani z RukaHore si už okolo tričiek a mikín pre raperov zažili množstvo zaujímavých situácií. Ak sa aj ty často pozastavuješ nad tým, že merch daného interpreta "je otrasný a nikdy by si ho nenosil", rovno ťa upozorňujeme, že to nie je chyba chalanov z RukaHore. V praxi to totiž funguje tak, že interpreti si často dizajn vymýšľajú sami a RukaHore pre nich zabezpečuje len finalizáciu návrhu, výrobu a predaj.
Bol na Slovensku úpešnejší merch než JBMNT?
Za dobu fungovania e-shopu RukaHore pravdepodobne nie. Aspoň my o tom nemáme informácie. Mikiny JBMNT boli fenomén, ktorý bude ťažké prekonať. Bol to silný singel a jednoduchý dizajn merchu nesúci v sebe výpoveď, s ktorou sa stotožnili tisíce ľudí.
Po dohode s Rytmusom sme vytvorili rovnaký dizajn GGMNTV pre youtubera Goga.
Ktoré merche by sa ale dali zaradiť do rovnakej kategórie bestsellerov?
Náš úplne prvý merch a paradoxne aj prvý čo sme predali na stovky kusov bol Kaliho Užívam si to, potom bol dosť hype okolo tričiek Ženy treba ľúbiť, ktoré si Majk riešil sám a neskôr nám vybuchli predaje mikín Kontrafakt Navždy, ktoré sú aktuálne asi top 2 v predajnosti (cca cez 6 000ks).
Aby sme však nekrivdili, z mnohých merchov sa stanú bestsellery a predávajú sa aj niekoľko rokov. Ako príklad uvedieme Momove mikiny Rival, Separov merch Priát (neskôr brand Pirat Army), kolekcia She od Majka Spirita, Pil C-ho dropy mikín, ktoré zmiznú vždy do pár hodín alebo Yakshove produkty F*ckthem. Z českých intepretov fungoval super napr. dizajn Detektor od Ektora.
Ktorí raperi boli naopak najväčším prekvapením a nikto nečakal, že by mohli predať tak veľké počty kusov?
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Či už sa na Slovensku predáva aj fejkový merch
- Ako prebieha proces výroby
- Ktorí interpreti majú najväčšie nároky
- Čo sa deje s merchom, ktorý sa nepredá