2. januára 2016, 15:15

Creed je oveľa lepším a dôstojnejším filmom, než len nostalgickou jazdou do Rockyho života (Recenzia)

FILMY A SERIÁLY BOX CREED SYLVESTER STALLONE

Rocky je späť a s ním aj jeho nový zverenec čoby syn Apolla Creeda.

Prvotné nadšenie z návratu Rockyho mierne vystriedal pocit napätia a neistoty. Naozaj potrebujeme vidieť Rockyho na dôchodku? Nie je séria dôstojne uzavretá? A spraví nie príliš skúsený režisér (Ryan Coogler) s filmom zázraky? Tých otázok bolo mnoho, no myslím, že na všetky sme už našli odpovede, no a čo sa týka tej najhlavnejšej, a teda, či Creed obstojí v Rockyho sérii ako samostatný film... to vám môžeme garantovať. Ak sme videli Rockyho v problémoch v mladosti a v tom, ako sa stále pretĺkal a nehľadal spôsoby, ako sa vydať ľahšou cestou, pre postavu ako takú je skvelé, že sa toho drží aj v starobe, kedy už cíti, že svoje si na tomto svete odmakala.

Creed je o mladom synovi Apolla Creeda, Rockyho veľkého kamaráta, Adonisovi a o tom, ako sa z amatérskeho boxera stáva profesionál, ktorý sa nehodlá ukazovať v žiari reflektorov s maskou s nápisom Creed. Hodlá si vydobyť rešpekt, slávu a dôležité výhry v živote svojimi vlastnými päsťami, no a rozhodne sa, že k tomu bude potrebovať práve pomoc Rockyho, ktorý sa dlho presviedčať nenechá. Divák je síce svedkom pár klasických klišé v rámci boxerských filmov, niektoré aspekty ale milo prekvapia, ako napríklad ten, že sme nemuseli sledovať boj o holý život, respektíve uplakaného či životom zmietaného chlapca. Adonis je zabezpečený, je inteligentný, má prácu, peniaze i milujúcu „matku“, no cíti, že je stvorený pre niečo iné. Horúca krv Apolla Creeda v ňom pulzuje a spoločne s Balboom sa vydajú na cestu, po ktorej obaja kráčajú najistejšie.

Dej je teda jednoduchý, neponúka žiadne veľké či neočakávané zvraty, všetko akoby sa dialo z logického dôvodu, zároveň si vás však scenár a dialógy pripustia k telu a zmocnia sa vás. Pre znalcov série či fanúšikov Rockyho pôjde o jemne emotívnu snímku s množstvom nostalgických tripov hľadiac nielen do ringu. Pre tých ostatných tu má režisér Ryan Coogler skvelý boxerský film, ktorý má všetko, čo by mal mať. Zaujímavých súperov, romantickú zápletku (ktorá byť vôbec nemusela, ale Apollov charakter sa musel vyvíjať aj v tomto smere), pútavé dialógy a úžasné zábery z ringu. Ak chcete drámu a chcete s boxerom prežívať jeho pád na dno a opätovnú cestu za slávou s excelentným hereckým výkonom, je tu pre vás Southpaw. Osobná dráma s autentickým spracovaním a úžasnou kamerou sa nám veľmi páčila, no ak chceme skutočný, klasický boxerský film so všetkým, na čo sme sa v minulom storočí tak radi pozerali, Creed to má.

Počnúc hereckými výkonmi (nikto tu nemá na Gyllenhaala, ale mladý Jordan je sympaťák a Coogler tu zo Stalloneho vyžmýkal úplne všetko), cez plnokrvné tréningy, končiac Rockyho múdrosťami a miestami až dychberúcimi scénami z ringu. Režisér dal kameramanom jasné znamenie. Creeda chcel mať v nomináciách na Oscara práve za kameru a je celkom možné, že sa mu to podarí. Prehľadnosť bitiek, citlivé hľadanie emócií v tvárach či v nemom prostredí naplno vystihuje zámer režiséra. Bonbónikom je potom celý jeden Apollov zápas natočený na jeden záber, ktorý si nesmierne vychutnáte. Soundtrack ale extrémne výrazný nebol a raz alebo dvakrát vám možno k danej scéne nesadne.

Creed je brilantne natočený boxerský film, ktorý sa spolieha na oporné body v kamere, réžii, skvelých boxerských súbojoch a na nostalgickú vlnu, ktorú doručil Sly ako nezabudnuteľný Rocky. Snímka sa snaží vyhýbať klasickým klišé, vie byť vtipná, emotívna a zároveň pôsobiť uceleným dojmom dramatických životov športových velikánov a začiatočníkov, ktorí sa ešte len hľadia k nebesám. Stopáž nepôsobí prepálene, akurát by ten rozjazd mohol byť divácky atraktívnejší a pokojne by sa mohlo ubrať z hluchých miest. Zbaviť sa romantickej linky (hoci s milou slečnou) by už bolo asi predsa len žánrovo odvážne, ale kedy nezačať experimentovať, ak nie teraz? 7,5/10
0/10