Vo svete high fashion v posledných rokoch neexistuje pojem stabilná práca.
Spomalenie, respektíve prepad globálneho hospodárstva z rôznych dôvodov výrazne poškodil aj odevný priemysel, ktorý nikdy nebol tak nestabilným miestom. Návrhári v štruktúrach najväčších módnych značiek sú pod obrovským tlakom zákazníkov, ale najmä vlastníkov, pre ktorých sú na prvom mieste rastúce tržby a výnosy.
Bohužiaľ, tie nie sú vo väčšine prípadov uspokojivé (ako napríklad v prípade Miu Miu alebo Prada) a kreatívni riaditelia sa presúvajú medzi módnymi domami viac ako kedykoľvek predtým.
Zmeny na najvyšších pozíciách sú síce neoddeliteľnou súčasťou kolobehu high fashion, avšak len v tomto roku opustili svoje miesta osobnosti ako Donatella Versace, Demna Gvasalia či Jonathan Anderson, čím nadviazali na ďalších hviezdnych kolegov z predchádzajúceho obdobia.
Ak si stratený/-á v súčasnom svete módy a chceš sa zorientovať, nižšie sme zhrnuli všetky najvýraznejšie odchody a presuny návrhárov, ktorí formujú podobu modernej estetiky.
1. Matthieu Blazy vymenil módny dom Bottega Veneta za Chanel
Obrovský krok vo svojej kariére urobil Matthieu Blazy v polovici decembra 2024, keď opustil skvelú prácu v módnom dome Bottega Veneta, aby prijal výzvu v podobe miesta umeleckého riaditeľa Chanel.
Francúzsko-belgický návrhár si urobil v Bottega Veneta veľmi dobré meno a ako odmena prišla z Paríža ponuka, ktorú nemohol odmietnuť. Blazy bude podriadený Brunovi Pavlovskému, prezidentovi spoločnosti Chanel Fashion a Chanel SA, pričom bude zodpovedný za všetky kolekcie haute couture, ready-to-wear a doplnky ikonickej značky.
Blazy nahradil návrhárku Virginiu Viard, ktorá opustila Chanel v júni 2024, a spustila lavínu fám o tom, kto obsadí jeden z najlukratívnejších postov v odevnom priemysle. Medzi horúcich kandidátov patrili hlavne Hedi Slimane (predtým kreatívny riaditeľ Celine, pozn. redakcie) a Simon Porte Jacquemus (zakladateľ značky Jacquemus, pozn. redakcie), avšak Pavlovsky vložil dôveru do rúk Blazyho.
Novou kreatívnou riaditeľkou v Bottega Veneta je návrhárka Louise Trotter.
2. Kim Jones opustil Dior
31. januára oznámila Delphine Arnault (predsedkyňa predstavenstva a generálna riaditeľka Dior, pozn. redakcie), že Kim Jones odstupuje z funkcie umeleckého riaditeľa mužskej módy značky Dior.
Renomovaný britský návrhár viedol líniu mužskej módy Dior od roku 2018 a jeho posledným dielom je kolekcia jeseň/zima 2025, ktorú odhalil počas januárového týždňa módy v Paríži. O Jonesovom odchode kolovali v médiách špekulácie dlhší čas, a preto nešlo o veľké prekvapenie.
51-ročný rodák z Londýna, ktorý stál napríklad aj za vznikom kolekcie Louis Vuitton a Supreme, vrátil Dior na vrchol popularity, a to nielen vďaka vlastným ready-to-wear modelom, ale tiež prostredníctvom zvučných spoluprác – od debutovej prehliadky, ktorú vytvoril s umelcom Kawsom, cez limitovanú verziu ikonických tenisiek Air Jordan 1, až po návrhy so značkami Stussy, ERL alebo Stone Island.
Zatiaľ nie sú žiadne oficiálne informácie o tom, kde bude Jones pokračovať, ani kto bude novým lídrom mužskej línie módneho domu Dior. Jedného z možných nástupcov Kima Jonesa nájdeš na konci článku.
3. Glenn Martens nahradil Johna Galliana v Maison Margiela
Zatiaľ najväčšiu kariérnu výzvu má pred sebou tiež belgický návrhár Glenn Martens, ktorý sa postupnými krokmi dostal koncom januára k miestu kreatívneho riaditeľa Maison Margiela, keď nahradil legendárneho Johna Galliana.
Martens si urobil skvelé meno vďaka vizionárskej práci pre značku Y/Project, ktorá tento rok zatvorila svoj ateliér, a následne tvorbou s virálnym dosahom pre Diesel, kde bude pracovať aj naďalej.
„Cítim sa nesmierne poctený, že sa môžem pripojiť k úžasnému Maison Margiela, skutočne jedinečnému domu, ktorý už desaťročia inšpiruje svet,“ uviedol v oficiálnom vyhlásení Martens. Návrhárovou výhodou je veľmi dobrý vzťah s predsedom spoločnosti OTB Group Renzom Rossom, ktorá vlastní rovnako Diesel aj Maison Margiela.
4. Sabato de Sarno skončil v Gucci
6. februára oznámilo vedenie konzorcia Kering (vlastník módneho domu Gucci, pozn. redakcie) okamžité ukončenie spolupráce s návrhárom Sabatom de Sarnom, ktorý vydržal v pozícii kreatívneho riaditeľa len približne dva roky.
De Sarno nastúpil do Gucci s mandátom zdôrazniť dizajnovo univerzálnejšie, ikonické vlastnosti značky. Obdobie prudkého rastu predaja pod vedením maximalistickej estetiky jeho predchodcu Alessandra Micheleho sa počas pandémie rozplynulo, čo viedlo k niekoľkoročnej stagnácii tržieb.
Z nášho pohľadu talentovaný návrhár stavil pri tvorbe na umiernenejšiu estetiku, ktorá spájala ostré kúsky šité na mieru s mladistvým stylingom. Luxusné modely však nevyvolali taký rozruch, aký bol potrebný na obnovenie starších hospodárskych výsledkov – vedenie Gucci oznámilo približne 20 % pokles predaja v roku 2024 a De Sarno musel odísť. Meno hviezdneho nástupcu nájdeš nižšie.
5. Demna neodolal lukratívnej ponuke od Gucci
Ihneď po oznámení ukončenia spolupráce so Sabatom de Sarnom sme vedeli, že Gucci plánuje obsadiť najvýznamnejšiu pozíciu v štruktúrach značky známym menom, ktoré vzbudí okamžitú pozornosť aj mimo bublinu nadšencov.
Spoločnosť vymenovala za svojho nového umeleckého riaditeľa Demnu a vybrala si tak módneho provokatéra, ktorý definoval éru a ktorý bude tvoriť ďalšiu kapitolu značky Gucci v radoch konzorcia Kering. Demna, ktorý sa narodil v Gruzínsku, bol od roku 2015 kreatívnym riaditeľom v módnom dome Balenciaga.
Gvasaliova záľuba v nadrozmerných športových odevoch s avantgardným, gotickým nádychom v kombinácii s kódexmi Balenciaga spôsobila renesanciu parížskeho domu a podobný cieľ čaká na známeho návrhára aj v Gucci. Potvrdzujú to tiež slová zástupkyne generálneho riaditeľa Kering menom Francesca Bellettini, ktorá uviedla: „Prioritou je dodať značke autoritu v oblasti módy.“
6. Simone Bellotti povedie ateliér Jil Sander
Meno Simone Bellotti síce nemá taký cveng ako Demna Gvasalia, ale pre módny dom Jil Sander ide o perfektnú akvizíciu na post kreatívneho riaditeľa po odchode Lucie a Luke Meierovcov.
Bellotti je mimoriadne skúsený návrhár, ktorý strávil šestnásť rokov v tíme Gucci, a naposledy viedol švajčiarsky módny dom Bally, kde si vďaka výrazným ready-to-wear modelom vyslúžil atraktívny flek v ateliéri Jil Sander. Uvidíme, či nadviaže na minimalistickú estetiku značky, alebo skúsi priniesť neočakávaný koncept. Veríme v prvú uvedenú možnosť.
„Je pre mňa nesmiernou poctou stať sa súčasťou Jil Sander – módneho domu, ktorý vytvoril nový estetický jazyk a ovplyvnil celé dizajnérske prostredie,“ uviedol Bellotti vo vyhlásení.
7. Odchod Donatelly Versace a nástup mladej krvi Vitaleho
Obrovská zmena čaká módny dom Versace, ktorý viedla od roku 1997 Donatella Versace (sestra zosnulého zakladateľa značky Gianniho, pozn. redakcie).
Donatella opúšťa najdôležitejšiu pozíciu v módnom dome po 28 rokoch práce, ktorú obdivovali milióny ľudí. Napriek odchodu z dizajnérskej oblasti, Versace uviedla, že zostane so značkou úzko spätá aj vo svojej novej úlohe hlavnej ambasádorky.
Vedenie značky Versace prevezme od 1. apríla ako nový kreatívny riaditeľ Dario Vitale – taliansky návrhár s fresh pohľadom na odevný priemysel, ktorý prišiel z Miu Miu, kde bol riaditeľom dizajnu. Jeho úlohou bude otvoriť ďalšiu kapitolu módneho domu, ktorý je známy odvážnou a extravagantnou estetikou so silnou väzbou na celebrity.
8. Jonathan Anderson opustil Loewe
Výraznú stratu zaznamenalo tiež konzorcium LVMH, keď z pozície kreatívneho riaditeľa v módnom dome Loewe odstúpil Jonathan Anderson. To, o čom zástupcovia médií polemizovali niekoľko mesiacov, oznámila značka tento týždeň.
40-ročný rodák zo Severného Írska strávil v španielskom módnom dome Loewe jedenásť rokov, počas ktorých predstavil 18 sezónnych ready-to-wear kolekcií a hneď niekoľko virálnych produktov vrátane modelov s charakteristickým anagramom.
Anderson vďaka svojej originálnej práci posunul ročné tržby Loewe nad 2 miliardy eur. Očakáva sa, že prevezme opraty mužskej línie Dior, hoci svoje ďalšie kroky zatiaľ neprezradil, ani nebolo stanovené kreatívne zloženie, ktoré ho nahradí.