Od 1. do 14. januára prebiehajú v Saudskej Arábii najprestížnejšie motoristické preteky na svete Rely Dakar. Súťaží sa v 5 kategóriách: kamióny, štvorkolky, off-roady, autá a motocykle.
Rely Dakar očami Slovákov
Slovensko má z dlhodobého hľadiska najúspešnejšie a najpočetnejšie zastúpenie práve medzi motorkami. Aj preto v tomto článku nahliadneme do zákulisia Rely Dakar cez motocykle. Porozprávali sme sa s pretekárom Ivanom Jakešom, ktorý je v súťažnom kolotoči Rely Dakar už od roku 2007.
Rely Dakar sú najťažšie a zároveň najprestížnejšie motoristické preteky na svete. Za ich popularitu môžu organizátori do istej miery vďačiť aj dátumom. Rely Dakar sa každoročne koná v januári. Práve toto obdobie je z hľadiska motoristických podujatí na svete podľa slov Ivana Jakeša „mŕtve“. Vďaka tomu nemá pozornosť divákov a sponzorov možnosť trieštiť iné podujatie.
Preteky vznikli v roku 1979. Za vyše 43 rokov sa však ani raz nestalo, že by akúkoľvek kategóriu vyhral Slovák. Čechom sa to podarilo už 6-krát, naposledy v roku 2009. Najbližšie bol k 1. miestu Štefan Svitko. Tomu sa v roku 2016 podarilo skončiť na celkovom 2. mieste. Druhé najlepšie umiestnenie doposiaľ zaznamenal ešte Ivan Jakeš. V roku 2013 sa umiestnil na 4. mieste.
Na 44. ročníku Rely Dakar sa v rámci motocyklov zúčastnil iba jeden Slovák – Štefan Svitko. Ten obhajuje minuloročné 8. miesto. Keďže tento rok nebolo úlohou Ivana Jakeša zohnať finančné prostriedky na zaplatenie štartovného, čo sa napokon nepodarilo, na pretekoch sa nepredstavil.
Začiatok konca nekonečného kruhu
Ak jazdec pomýšľa na účasť na Rely Dakar, príprava sa začína ešte skôr, než sa skončí aktuálny ročník. Pretekár už musí premýšľať, čo všetko musí zabezpečiť, aby sa na nadchádzajúcich pretekoch mohol zúčastniť. Po návrate domov začína myšlienky pretvárať na skutočnosť. „Zo začiatku je to najmä o hľadaní partnerov a sponzorov,“ hovorí Ivan Jakeš.
Peniaze a pandémia = nižší záujem
Ak je reč o kategórii motocyklov, v minulosti bol o účasť na Rely Dakar enormný záujem. Kapacita je 200 miest. Okolo roku 2010 sa na podujatie hlásilo až 600 pretekárov. Minulý rok to už bolo iba 101 prihlásených. Na prebiehajúci ročník sa prihlásilo 140 pretekárov. Hoci kvalita pretekov sa každým rokom zvyšuje, záujem klesá. Ako je to možné?
Podľa Ivana Jakeša v tom veľkú úlohu zohráva otázka peňazí. No a v posledných rokoch, samozrejme, aj pandémia, ktorá ľudí odradila. „Ľudia sa vo všeobecnosti problémom vyhýbajú, namiesto toho, aby im čelili a pokúsili sa ich vyriešiť,“ hovorí skúsený pretekár.
Šťastie chodí po horách, smrť po Rely Dakar
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo je najčastejšou príčinou smrti na Rely Dakar.
- Ako vyzerá príprava pretekára na Rely Dakar a koľko to stojí.
- Ako sa do Saudskej Arábie dostane motorka a technické auto.
- Čo je roadbook a prečo môže mať aj 15 metrov.
- Ako vyzerá život pretekárov mimo etáp.
- Kam chodia pretekári na toaletu počas pretekov.
- Aký je najbizarnejší zážitok Ivana Jakeša z Rely Dakar.
- Aké sú na Rely Dakar finančné výhry a prečo s nimi sponzor nemôže počítať.