Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
9. októbra 2020, 10:30
Čas čítania 8:00
Adam Novosad

V hollywoodskom trháku potajomky nechal vlajku Slovenska. 23-ročný Peter z Popradu tvorí efekty do filmov a žije si kanadský sen

Uložiť Uložené

Peter Dominik vedel, že nechce ísť na vysokú školu, ale radšej vyskúšať šťastie vo svete. Dnes má pod palcom vlastný tím ľudí a žije si svoj kanadský sen.

Nemá vysokú školu a keď rodičom oznámil, že po gymnáziu plánuje odísť do Londýna, aby sa začal živiť tvorbou vizuálnych efektov vo filmoch, neboli nadšení. Verili mu však natoľko, aby ho do veľkého sveta kinematografie pustili a dnes iba 23-ročný Peter Dominik z Popradu všetkým dokazuje, že sa vie obracať.

Odporúčané
Nestrieľajte mu do tváre. Najbrutálnejšieho diktátora Európy v roku 1989 popravili tak, aby to mohol vidieť celý svet Nestrieľajte mu do tváre. Najbrutálnejšieho diktátora Európy v roku 1989 popravili tak, aby to mohol vidieť celý svet 16. septembra 2020, 12:58

Svoju kariéru po viac ako štyroch rokoch posúva dopredu míľovými krokmi. Zatiaľ čo na začiatku mal na starosti menšie časti jednotlivých záberov v hollywoodskych filmoch, v súčasnosti vedie vlastný tím ľudí a dohliada na to, aby sa túžby klientov plnili na sto percent. A medzi klientov patria štúdiá, vďaka ktorým pracoval na filmoch ako Avengers: Infinity War, Piráti z Karibiku či naposledy aj chystaný Top Gun: Maverick. 

V našom rozhovore Peter porozprával všetko o tom, ako sa k práci na filmových efektoch dostal, ako sa presúval z Popradu do Londýna a odtiaľ až do kanadského Montrealu, ale neobišiel ani technickú stránku svojej práce. A ak máš pozorné oči, možno si všimneš aj slovenskú vlajku, ktorú sa mu potajomky podarilo vopchať do jedného filmového trháku.

V tomto článku si prečítaš:
  • Kedy Peter zistil, že by sa chcel venovať tvorbe filmových efektov
  • Ako sa dostal z Londýna až do kanadského Montrealu
  • Ako sa mu pracovalo na filmoch ako Avengers: Infinity War
  • Čím ho oslovila svojím štýlom života Kanada
  • Koľko dokáže človek ako on v tejto brandží zarobiť peňazí
  • Do ktorého filmu potajomky zakomponoval slovenskú vlajku
  • Prečo odporúča Top Gun: Maverick rozhodne vidieť v kine
  • Čo s jeho kariérou narobila pandémia koronavírusu

Z popradského gymnázia k tvorbe efektov v Avengers. Peter žije v Kanade svoj sen a pracuje na hollywoodskych blockbusteroch
Zdroj: Peter Dominik

Vyrastal si v Poprade, kde si vyštudoval gymnázium. Kedy sa však v tebe prebudila myšlienka, že by si mohol začať pôsobiť vo filmovom priemysle? 

Zo začiatku som sa venoval 3D tvorbe len ako hobby vo voľnom čase a vôbec som netušil, že sa s tým dá dostať do filmového priemyslu. Bolo to približne v 1. ročníku na gymnáziu, keď som sa o tom dozvedel od môjho učiteľa gitary Mária Karasa, ktorý sa venuje filmovej hudbe. Nasledovali dlhé filmové diskusie a tým rástla moja túžba skúsiť to i bez žiadnej školy alebo certifikátu na vizuálne efekty. 


Ako si spomínaš na časy, keď si svojim rodičom prvýkrát oznámil, že po strednej škole plánuješ opustiť Slovensko a vyskúšať šťastie vonku?

Myšlienka toho, že nepôjdem na vysokú školu z gymnázia by znepokojila každého rodiča. Naši neboli výnimkou. Musím ale povedať, že i keď im to nebolo veľmi po chuti, lebo som už bol zapísaný na výšku, tak boli obrovskou podporou a veľmi im za to ďakujem. Taktiež chcem podporiť každého stredoškoláka, aby sa rozhodoval podľa toho, čo ho baví a napĺňa, nie podľa toho, kde najlepšie zarobí. A keď si náhodou nie je istý vysokou školou, odporúčam si dať rok pauzu a skúšať rôzne veci, kým to nebude jasnejšie.


Kedy si začal komunikovať s firmou, ktorá ti sprostredkovala tvoju prvú prácu v Kanade? O akú pozíciu vtedy išlo?Prvú aktivitu som začal vyvíjať rok pred ukončením strednej školy, myslím, že naši o tom vôbec nevedeli. Do Kanady som bol zamietnutý 3-krát, hlavne z dôvodu, že firmy nemôžu brať ľudí bez pracovnej skúsenosti. V takýchto prípadoch vláda nedáva pracovné povolenia, lebo firma môže zobrať hocikoho z Kanady bez pracovnej skúsenosti. Takže následne som šiel do Londýna, hneď po strednej škole, a po roku práce v londýnskych štúdiách už bolo ľahšie komunikovať s firmami v Kanade.

Z popradského gymnázia k tvorbe efektov v Avengers. Peter žije v Kanade svoj sen a pracuje na hollywoodskych blockbusteroch
Zdroj: Peter Dominik

Ako prebiehalo tvoje sťahovanie z Popradu do Kanady? Do akého mesta ťa poslali najskôr a ako si mal zabezpečené ubytovanie či papierovačky spojené s novým životom v novej krajine?Sťahovanie do Kanady bolo celkom jednoduché, lebo väčšinu vecí vybavoval právnik štúdia, do ktorého som išiel. Poslal mi papiere, ktoré som musel vypísať a poslať späť. Potom sa čaká na povolenie od vlády, čo môže trvať približne 1 až 3 mesiace. Keď je všetko pripravené, štúdio pošle Point Of Entry Package, čo je vlastne dokument, ktorý sa predloží na hranici, kde sa vybavujú pracovné povolenia. 

Ako relocation package štúdiá dávajú 2 týždne v hoteli každému, kto príde zo zahraničia, čo je čas na hľadanie ubytovania, vybavovanie bankového účtu, sociálneho a zdravotného poistenia. Tým, že ja som priletel do Montrealu, kde aj momentálne pôsobím, najväčší challenge bol hľadanie ubytovania, keďže Montreal sa nachádza v provincii Quebec, kde je primárny jazyk francúzština.


Ak by si mal v krátkosti ozrejmiť, čo bola tvoja náplň práce v štúdiu kedysi a ako sa vyvinulo do terajšej podoby, ako by si ju opísal? Čomu sa venuješ, keď ráno vstaneš a „ideš do práce“?Zmenilo sa toho dosť, hlavne zrýchlilo a pribudlo viac zodpovednosti. V minulosti mi bola čisto iba pridelená úloha na zábere od vedúceho, ktorú som spravil, odprezentoval a išiel na ďalšiu.

Momentálne ako vedúci zodpovedám za malý tím ľudí, a hlavne som podporou CG Supervízora. Pribudlo oveľa viac mítingov, plánovania a diskusií so supervízormi, ako spraviť niektoré zábery. Taktiež som zahrnutý v diskusiách o budúcnosti a vývoji štúdia, kde riešime nové workflows a software, ako vylepšiť pipeline a aké nové nástroje môžeme dať developerom nakódiť.


Začínal si zrejme ako radový člen tímu, ale teraz si sa už prepracoval na pozíciu, v ktorej pod teba spadá niekoľko kolegov, ktorých organizuješ. Bol si pripravený takto prevziať zodpovednosť?Povedal by som, že po technickej stránke určite áno. Svoju disciplínu som ovládal na top úrovni, keďže predtým som bol rok a pol osobne trénovaný Character Supervízorom z Londýna, ktorý mal na starosti Lion Kinga.

Na pozícii vedúceho ale pribúda zodpovednosť za tím, plánovanie a komunikácia s produkciou, a to je niečo, s čím som sa predtým vôbec nestretol. Preto sme to spravili na začiatku tak, že som bol spojený so skúseným vedúcim na prvej show, aby som sa zabehol a naučil ako veci fungujú a taktiež, aby show prebiehala hladko.

Z popradského gymnázia k tvorbe efektov v Avengers. Peter žije v Kanade svoj sen a pracuje na hollywoodskych blockbusteroch
Zdroj: Peter Dominik

Keby si sa mal pochváliť, kedy si v prvej filmárskej práci dostal pocit, že si na seba naozaj hrdý? 

To bolo určite vtedy, keď som si sadol do kina a pozrel si prvý film, na ktorom som pracoval. Šlo o Pirates of the Caribbean: Dead Men Tell No Tales. Dodnes mám živú spomienku v pamäti. Nepovedal by som, že to bol úplne pocit hrdosti, ale skôr mix veľkého vzrušenia a hlbokej vďaky Bohu, že sa môj život vyvinul, ako sa vyvinul.


Aký film, na ktorom si zatiaľ pracoval, doteraz považuješ za svoju najväčšiu pýchu, ktorá bola najkomplikovanejšia po technickej stránke a štúdio malo aj najväčšie nároky?

Najviac dal zabrať Top Gun: Maverick, ktorý sme dokončili tento rok. Nemôžem presne verejne povedať prečo, lebo vychádza na budúci rok v júli, ale musím povedať, že sa je na čo tešiť. Odporúčam ísť na 100 percent do kina.

Vložil si niekedy do filmu aj niečo, o čo ťa vyslovene nežiadali?

S kolegami občas vymýšľame, keď tvoríme 3D prostredia, kde by sme vložili naše iniciály alebo nejaký znak a stopu, že sme na danom zábere robili. Často je to nemožné kvôli konceptom a smerom, akým chce ísť klient. Už sa nám to ale zopárkrát podarilo. Kolegom iniciály a dátumy narodení. Mne sa podarilo dať slovenskú vlajku do jednej sekvencie vo filme Kingsman: The Golden Circle, tak ju nabudúce môžete skúsiť pohľadať.

Z popradského gymnázia k tvorbe efektov v Avengers. Peter žije v Kanade svoj sen a pracuje na hollywoodskych blockbusteroch
Zdroj: Peter Dominik

Ako prebieha proces, v ktorom tvoje štúdio dostane zákazku pracovať na konkrétnom filme? Momentálne na svojej stránke uvádzaš ako hlavný ťahák pokračovanie filmu Top Gun, ako si sa k nemu dostal?

Presný proces neovládam, ale v jednoduchosti: Na začiatku je takzvaný bidding process, kde jednotlivé štúdiá povedia za koľko, koľko dní to bude trvať a podobne. Taktiež sa urobí záber z filmu, na ktorom sa ukáže, že štúdio dokáže splniť požiadavky. Výsledok sa pošle klientovi a on rozhodne, ktorému štúdiu pridelí jednotlivé sekvencie a assety.


Čo ti najviac utkvelo v pamäti z práce na filme Avengers: Infinity War? Vedel by si na filmovom plátne zastaviť nejakú scénu a konkrétne ukázať, že túto časť si upravoval ty?Samozrejme. Avengers bol unikátny projekt. Vtedy bol môj vedúci priamo v New Yorku fotiť referencie a denne nám posielal rôzne sekcie mesta, ktoré sme my v Londýne rekonštruovali v 3D. Takto vyzeral breakdown.


Ako sa po rokoch vyvinul tvoj život v Kanade? Zvykol si si medzitým na tamojšiu kultúru, životné náklady, ľudí a život vo voľnom čase? Aké koníčky si si našiel popri práci?

Kanada je úplne super a Montreal je krásne mesto s perfektnou veľkosťou. Ani veľké, ani malé. Francúzštinu som sa stále nenaučil asi preto, lebo skoro všetci ľudia v našom priemysle sú z rôznych kútov sveta, takže rozprávame po anglicky. V zime je to určite hokej cez víkendy a taktiež niekedy cez týždeň po práci a v lete BBQ, ak to môžem nazvať koníčkom.

Z popradského gymnázia k tvorbe efektov v Avengers. Peter žije v Kanade svoj sen a pracuje na hollywoodskych blockbusteroch
Zdroj: Peter Dominik

Okolo akej hranice sa pohybujú platy v takom prestížnom priemysle na pozícii, akej sa venuješ ty? Zrejme sa o strechu nad hlavou z mesiaca na mesiac báť nemusíš.

Platy sa hýbu hlavne v závislosti od mesta, životných nákladov a samozrejme rokov skúsenosti, a taktiež štúdia. Sú ale verejne dostupné pre tých, ktorí by sa chceli dozvedieť viac aj o iných pozíciách. S 5 až 10 rokmi praxe pri senior a lead pozíciách sa to hýbe okolo 61 až 72 dolárov na hodinu v hrubom.


Kam by si sa chcel v najbližších rokoch posunúť? Spolupracoval si s Netflixom, Disney či Marvelom, ale existuje nejaký sen, ktorý majú ľudia ako ty v tvojej brandži?

Mam víziu, kde sa chcem dostať do roku 2025. O nej ale s nikým nehovorím verejne, podobne ako som s veľa ľuďmi nediskutoval svoje plány počas strednej školy. Je to samozrejme všetko v brandži vizuálnych efektov a filmu, takže už iba krok po kroku sa hýbať tým smerom každý deň.


Žiješ a pracuješ v Kanade, ale netúžiš si vyskúšať život aj priamo v srdci Hollywoodu v Los Angeles?

Pravdupovediac, nikdy som nemal hlbokú túžbu alebo sen tam ísť. Minulý rok som mal možnosť sa tam presťahovať a pracovať na game cinematikoch v štúdiu Blur. Vtedy som sa troška nadchol, no asi jediný dôvod, prečo by som sa tam presťahoval, je pekné počasie. Do budúcna nevylučujem, ale určite to nie je priorita pre mňa. 


Ako ovplyvnil koronavírus tvoju kariéru? Filmy teraz do kín veľmi neprichádzajú, ale zrejme sa na nich aj tak v pozadí pracuje a edituje.

Moju kariéru zatiaľ neovplyvnil, no ovplyvnil celý filmový a vfx priemysel tým, že sa filmy nenatáčajú. To bude mať väčší dopad v nasledujúcich mesiacoch, takže uvidíme, ako sa to celé vyvinie. Jedno musím ale povedať. Posunulo to náš priemysel dopredu dobrým smerom a to tým, že pracujeme na diaľku z domu.

Zo začiatku to nebolo možné, pamätám si, že väčšina firiem už pracovala z domu, len my sme stále chodili do práce, a to kvôli bezpečnostným opatreniam a dohodám s klientmi. Akonáhle ale bolo nariadené od vlády, že musíme ísť domov, tak sa vytvorili nové dohody s klientmi a nastala úžasná zmena, ktorá posunula nás všetkých dopredu.

Už sme mali jedného človeka, ktorý pracoval na diaľku zo Španielska. Nie na dlho, ale toto by bolo úplne neprípustné v minulosti. Je to určite super krok vpred a štúdiá budú môcť nabrať hocijakých talentovaných ľudí zo sveta bez ohľadu na to, či im kanadská vláda dá pracovné povolenie.

To otvára dvere mnohým ľuďom, ktorí by sa možno v živote nedostali k práci na filme kvôli vízam a pracovným povoleniam. Už sme diskutovali aj potencionálny workflow v budúcnosti, kde vedúci a supervízori by boli fyzicky v práci, ale zvyšok tímu by bol všetko na diaľku z celého sveta. Sám som zvedavý, kde nás celá táto pandémia dotiahne.

Aký máš názor na slovenskú produkciu, či už filmovú alebo seriálovú, ktorá sa momentálne produkuje? Vieš si predstaviť, že by si sa raz vrátil na Slovensko a pomáhal tvoriť seriály ako Oteckovia?

Slovenskú produkciu vôbec nesledujem. Jedno je ale isté. Talentovaní ľudia sú všade vo svete a to aj na Slovensku. Určite si viem predstaviť vrátiť sa späť a pracovať na slovenských veciach. Jedna vec je projekt, ale oveľa dôležitejšia otázka je s kým. Keď je správny tím ľudí pokope, každý projekt vie byť zábava. A naopak, keď nerobíš so správnymi ľuďmi, aj ten najlepší projekt vie byť nočná mora. Ľudia a super tím je jednoducho základ.


Na svojej stránke uvádzaš, že sa najnovšie snažíš pomôcť aj mladým talentom, ktoré by chceli preraziť v rovnakej VFX sfére ako ty. Podarilo sa ti už niekoho takto vytiahnuť?

Momentálne sa venujem prvému chalanovi zo Španielska. Ten ma pripravený animation showreel zo školy, ale chce robiť vizuálne efekty, tak robíme na jeho prezentácii pre sféru VFX cez moju stránku. To potrvá ešte minimálne 4 až 5 mesiacov a potom všetko budeme posielať do štúdií a verím tomu, že niečo vystrelí. 

Domov
Zdieľať
Diskusia