Výpadky vo výrobe a zatvorené obchody musia mať následky. Odskáču si ich zákazníci?
Spoločnosť Inditex, ktorá pod sebou združuje populárne fast-fashion značky ako Zara, Pull & Bear, Bershka alebo Stradivarius si dlhé roky budovala gigantickú výrobnú infraštruktúru. Surové materiály na výrobu oblečenia preváža z jedného konca sveta na druhý, produkty šije v Európe, Ázii alebo Južnej Amerike, aby ich následne opäť mohla naložiť do obrovských prepravných kontajnerov a rozoslať do všetkých svojich predajní.
V rámci opatrení spojených so zastavením šírenia koronavírusu sa však narušili viaceré prvky výrobného cyklu. Majitelia Inditexu v stredu, 18. marca vyhlásili, že dočasne zatvorili 3 785 predajní svojich značiek po celom svete a za prvé dva marcové týždne zaznamenali zníženie celkových obratov firmy o takmer štvrtinu.
V prípade podobného gigantu, akým je Inditex, môže aj pár percentný pokles tržieb znamenať niekoľko stoviek miliónov eur. Viac než zatvorenie kamenných predajní však aktuálne firmu trápia výpadky vo výrobe. Tie síce podľa majiteľov zatiaľ nijako neohrozujú celkovú infraštruktúru, no po ustálení situácie by sa mohli odraziť na cene samotných produktov v obchodoch.
- Ako sa vyrovnáva najväčšia fast-fashion firma s následkami koronavírusu
- Či bude mať korona dopad na ceny oblečenia
- Ktoré časti výroby Inditexu sú zasiahnuté najviac
- Aké preventívne opatrenia už firma prijala
Okrem cenovo dostupnej módy sa reťazce Inditexu preslávili najmä vďaka tomu, že dokážu priniesť nové trendy do svojich predajní len pár dní po tom, čo sa objavia na scéne. To by pochopiteľne nebolo možné bez stoviek rôznych dodávateľov a tovární po celom svete. Podstatná časť európskej produkcie však musela svoju činnosť kvôli nariadeniam jednotlivých štátov pozastaviť a Inditex by chcel pochopiteľne výrobu čím skôr obnoviť.
Preventívne opatrenia
Aj keď za majiteľa spoločnosti Inditex považujú mnohí ľudia len Amancia Ortegu, jedného z najbohatších ľudí na svete, v skutočnosti ide o komplikovanú sieť investorov a akcionárov. Každé rozhodnutie musí prejsť cez niekoľko rúk, čo môže zabrať aj týždne a firme tak nestačí reagovať len na aktuálnu situáciu. Tým, že sú obchody zatvorené a zákazníci sedia v strachu pred vírusom doma, klesá totiž nie len obrat firmy, ale aj hodnota tovaru.
Čo sa dozvieš po odomknutí?
- Čo bude s jarnými výpredajmi v reťazcoch Inditexu
- Ako reaguje na aktuálnu situáciu konkurenčné H&M
- Kedy obnovia továrne v Číne svoju výrobu
- Aká veľká je výrobná sieť Inditexu