Ako svetoví hudobníci zaviedli trend reflexného oblečenia a ktorí z tých našich ho definujú u nás?
História reflexného materiálu začína, ako inak, pri pracovnom úraze. Istý Bob Switzer v roku 1933 vykladal paradajky pre spoločnosť Heinz, pri čom nešťastne upadol a utrpel niekoľko vážnych zranení. Jedným z nich bolo poškodenie zraku, kvôli ktorému musel celé mesiace zotrvávať v temnej miestnosti, až kým sa nezotavil.
Počas toho spolupracoval so svojim bratom Josephom na experimentoch za účelom vytvorenia fluorescenčných farieb, ktoré by Joseph mohol využívať pri svojich kúzelníckych vystúpeniach. Onedlho sa im to aj podarilo a v priebehu nasledujúcich rokov ich objavili hneď niekoľko.
Prvým reflexným odevom boli svadobné šaty Bobovej manželky, ktoré sám osobne nafarbil. Jeho materiály sa neskôr využívali aj v druhej svetovej vojne.
Prešlo niekoľko desaťročí a reflexný materiál sa stal neodmysliteľnou súčasťou pracovného odievania v Spojených štátoch amerických a tiež aj za oceánom. Jedny z najväčších experimentov s jeho funkčnosťou prebehli v šesťdesiatych rokoch vo Veľkej Británii. Ako prví začali reflexný materiál využívať tamojší železničiari. V deväťdesiatych rokoch sa stáva povinnou výbavou robotníkov takmer po celom svete.
Neskôr si ho osvojili aj motocyklisti a cyklisti, ktorých dokázane chráni pri prípadných dopravných nehodách. Reflexné prvky v noci používajú aj chodci a reflexná vesta je dokonca súčasťou povinnej výbavy každého motorového vozidla.
Aktuálne je najobľúbenejším značkovým reflexným materiálom produkt od spoločnosti 3M™ a jej dcérskej spoločnosti Scotchlite™. Výrazný strieborný materiál s unikátnou technológiou si v posledných rokoch nachádza svoje miesto aj v móde.
Najväčší trend reflexného oblečenia odštartoval v roku 2012 športový gigant Nike, kedy pri príležitosti olympijských hier v Londýne navrhol pre amerických športovcov bundu z materiálov od 3M™. V nasledujúcich kolekciách ho začal bohato využívať ďalej.
Trendu výrazne dopomohol vtedajší kult okolo cloudového rapu a jeho najslávnejšieho zástupcu Yung Leana, ktorý bundu z tejto kolekcie zvolil do videoklipu ku jednému zo svojich najväčších hitov Kyoto. Reflexné oblečenie sa vtedy stalo uniformou klasického fanúšika cloudového emo rapu.
O rok neskôr vychádza reflexná kolekcia v spolupráci značiek Supreme a The North Face. Z búnd sa časom stáva jeden z najhodnotnejších kúskov od tejto, dovolíme si tvrdiť, dnes už klasickej dvojice. Supreme využíva materiály od 3M™ na pravidelnej báze aj vo svojich ďalších kolekciách.
Novú vlnu futuristických materiálov podporil aj A$AP Rocky. Ten v bližšie neidentifikovateľnej bunde doslova zažiaril na coveri singlu M'$ z jeho druhého štúdiového albumu s názvom At. Long. Last. ASAP.
Dnes existuje množstvo mladých streetwearových značiek, ktoré sa vyslovene špecializujú na výrobu módneho oblečenia z rôznych reflexných materiálov. Najvyhlásenejšou je R-NATION, ktorej bundy a nohavice nosia také rapové hviezdy ako Rich The Kid, Night Lovell, Smokepurpp, Lil Baby ale napríklad aj český Yzomandias.
Okrem Yzomandiasa si na našej scéne priam až zamiloval reflexné materiály aj Gleb. Ten si dokonca navrhol aj vlastný merch s reflexnými prvkami a v súvislosti s ním nesmieme opomenúť ani mladú slovenskú značku streetwearového oblečenia Freak Clothing, ktorá sa vo svojich kolekciách veľmi často vyhráva so žiarivými záležitosťami.
O reflexných materiáloch sa v posledných rokoch začalo najviac písať po predstavení jedných z najvyhajpovanejších tenisiek všetkých čias Yeezy Boost 700. Krásky z dielne adidas a Kanyeho Westa disponujú reflexnými prvkami z materiálu od 3M™, a dvojica bude pravdepodobne so žiarivosťou v akejkoľvek podobe experimentovať čoraz častejšie.
„Sedemstovky“ si obľúbilo nespočetné množstvo influencerov, prívržencov streetwearovej módy a zberateľov tenisiek po celom svete a aj v obidvoch našich republikách. Za všetkých spomenieme priam rozprávkový párik Pil C a Naty Kerny, ktorých v prebiehajúcom roku čaká svadba. Obaja sú milovníkmi módy a tak im skrátka nemohli chýbať.
Najnovšou senzáciou s reflexnými prvkami sú tenisky Nite Jogger, ktoré značka adidas predstavila iba nedávno. Lifestyleové krásky navrhnuté pre bezpečné používanie počas noci sú obzvlášť pohodlné a štýlové, takže oslovia prevažne vkusných ľudí, ktorí vedia čo chcú. Objavuj svoje nočné ja aj ty.
Je iba otázkou času kedy reflexné oblečenie naplno ovládne svet športového a streetwearového oblečenia. Popredné ale aj menej známe značky čoraz častejšie volia reflexný materiál a využívajú ho ako v tradičnom tak aj v netradičnom štýle. Bude z neho vari jeden z najväčších módnych trendov prebiehajúceho roka?