Rovnosť v práci, rozdeľovanie si prác v domácnosti či rozhodovanie sa na základe emócií.
Európska únia sa už roky môže chváliť skvelou datábazou zaujímavých výskumov a prieskumov nazývanou Eurobarometer. Jeden z najnovších skúma genderové stereotypy po celej Európe a, samozrejme, ani Slovensko sa európskemu hľadáčiku nevyhlo. A hneď, ešte len na úvod, kritizuje našu krajinu nepríjemná odrážka konštatujúca, že švédski, fínski a španielski muži najväčšmi podporujú ženy v oblasti genderových stereotypov, kým obyvatelia Litvy, Česka a Slovenska sú na tom zďaleka najhoršie.
Slováci ani Česi však rozhodne nežijú v ilúzii a na otázku, či si myslia, že rovnosť medzi pohlaviami bola v ich krajine dosiahnutá v oblasti politiky, odpovedajú predovšetkým záporne, opačne urobilo len 40 %. Pesimistickejší ako my sú už len Taliani, Slovinci, Španieli, Maďari a Francúzi. Čo sa týka rovnosti medzi pohlaviami v práci, o úspechu je presvedčených 47 % Slovákov. A na záver, 44 % Slovákov si myslí, že bola rovnosť dosiahnutá na líderských pozíciach vo firmách a muži aj ženy sú zastúpení ideálne. Analýza však ukazuje zaujímavé poznatky o tom, ako sú o rovnosti medzi pohlaviami presvedčení predovšetkým mladí ľudia, kým tí starší ostávajú pesimistami. A samozrejme, v rovnosť v zamestnaní veria hlavne manažéri.
Ďalšia kapitola otázok sa však pýtala skutočné otázky na telo. Presne štvrtina Slovákov si myslí, že pre mužov nie je akceptovateľné plakať. Slováci i Česi sa ukázali aj v ďalších odpovediach, 83 % z nich tvrdí, že sú ženy ovládané predovšetkým emóciami, na základe ktorých robia rozhodnutia. 73 % Slovákov ďalej tvrdí, že by sa žena mala predovšetkým zamerať na domácnosť a rodinu. Dáva tak zmysel, že tri štvrtiny Slovákov si myslí, že hlavnou rolou muža je zarábať peniaze. Paradoxne, 77 % Slovákov však vyhlásilo, že by to tak nemalo byť a všetko by sa malo rozdeľovať rovným dielom, na polovicu.
Nasledujúce otázky majú pomerne neprekvapivé odpovede. 73 % Európanov všetkých pohlaví je presvedčených o tom, že muži trávia v domácnostiach menej času než ženy. Približne 39 % ľudí má problém s tým, ako sú źeny prezentované v médiách a reklame a paradoxne, viac problémov vidia muži než ženy. Slováci a Česi pritom neriešia, len šestnásť zo sto to chce aj riešiť. Celá Európa sa však drvivou väčšinou zhoduje na tom, že propagovať potrebu rovnosti pohlaví je dôležité pre spoločnosť, no aj pre ľudí osobne (Slovensko samozrejme na konci rebríčka, kde to tvrdí len 65 % ľudí).
Korenisté časti na záver, presne štvrtina mužských obyvateľov našej krajiny vyčíta priateľom sexistické vtipy a asi štrnásť percent mužov sa identifikuje ako feministi. Podľa Európanov tiež ženy nezaujímajú pozície s vysokou mocou a poväčšine nemajú ambície. Ak ťa výskum zaujal, všetky podrobnosti aj spolu s demografickým rozložením nájdeš na tomto odkaze, ľahšie zhrnutie štúdie nájdeš pod časťou Report, absolútne podrobnosti a názory tvorcov hľadaj v Summary a v Annex.