Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Pozri si naše tipy na darčeky, ktoré by sme si kúpili aj my 🤩
10. mája 2017 o 15:43
Čas čítania 0:00
Ján A.

Za automobilovým múzeom nemusíte cestovať ďaleko za hranice. Na výstave v Tatre nájdete aj superšport a špeciálny Stalinov kabriolet

TECH
Uložiť Uložené

Technické múzeum Tatra skrýva mnohé skvosty československého automobilizmu.

Technické múzeum Tatra sa nachádza na východe Českej republiky pri krajskom meste Ostrava, presnejšie v mestečku Kopřivnice. Obsahuje najucelenejšiu zbierku venovanú československým veteránom Tatra, ktoré sa preslávili po celom svete. Fenomenálna automobilka nevyrábala len masívne pracovné stroje priemyselného zamerania, ale aj luxusné limuzíny pre papalášov a príslušníkov KGB, športové automobily, lietadlá, železničné vozidlá (pozornosť obzvlášť púta "rýchlovlak" Slovenská strela) a električky. Okrem spomínaných automobilov doplňujú vystavované expozície aj podvozky, motory, modely, dizajnérske návrhy, trofeje zo športových súťaží, dobové fotografie a všemožné rarity z jednotlivých etáp dlhoročnej výroby. Veľa zaujímavých informácií poskytujú videoboxy s dokumentárnymi filmami automobilových skvostov a iných prítomných exponátov.

K najcennejším exemplárom patrí superšport Tatra MTX V8. Prvý model bol skonštruovaný ešte v roku 1991 na základe návrhu dizajnéra Václava Krále. Obsahuje vzduchom chladený osemvalec pôvodom z Tatry 623, pričom celé vozidlo vážilo iba 1350 kg. Najlepšia verzia dosahovala výkon 225 kW (306 koní) s maximálnou rýchlosťou 265 km/h. Zrýchlenie z nula na 100 km/h zvládla za 5,6 sekundy. Podľa pôvodného plánu malo dôjsť k výrobe sto kusov. Avšak, nakoniec došlo k vytvoreniu len troch kompletných kusov vzácnej rarity. Tri MTXka ostali v Európe (ČR, Nemecko, Taliansko) a štvrtý voz bol dodaný vo forme stavebnice novému majiteľovi z USA. Iné zdroje uvádzajú dokonca ešte jeden kus navyše. 

Ešte vzácnejší kus predstavuje Tatra 600 kabriolet, ktorý mal premiéru v roku 1949 na autosalóne v Ženeve, kde dokonca získal druhé miesto v kategórii elegancie. V zápätí bol tento exemplár venovaný J. V. Stalinovi ako dar k 70. narodeninám. Predtým však ešte prebehla úprava kabrioletu, ktorá ho ešte viac vyšperkovala (najmä v krásnom červenom interiéri). O pár rokov neskôr vlastnil mimoriadny výtvor lekár z Moskvy, ktorý vymenil špeciál za úplne novú mašinu s pôvodnou továrňou, a tak sa vrátil späť do svojej domoviny.

Nákladné automobily Tatra sú v teréne neprekonateľné. Vo svete sa preslávili aj kvôli úspechom na extrémnej Rallye Dakar. Legendárny jazdec Karel Loprais zvíťazil v tejto súťaži šesťkrát, päťkrát prišiel do cieľa na druhom mieste a jedenkrát bol tretí. Zaradil sa k najúspešnejším účastníkom pretekov v kategórii kamiónov a vyslúžil si prezývku Monsieur Dakar.

Tatra sa dokonca objavila aj v historickom okienku svetoznámej a uznávanej relácie Top Gear v roku 1993. Automobilku predstavili ako neznámu, no veľmi dôležitú svetovú značku najmä kvôli faktu, že ide o tretieho najstaršieho výrobcu vozidiel na svete (po značkách s názvami Daimler Mercedes-Benz a Peugeot). Obzvlášť ocenili inovátorské schopnosti rodinných majiteľov, ktorí vyprodukovali prvé auto v strednej Európe už v roku 1897. 

Tatra prežila malý exitus na konci minulého storočia. Avšak, v súčasnosti opätovne rozbieha výrobu na plné obrátky. V minulom roku vyrobili 1326 vozidiel, pričom vzrástli medziročne o 56 percent. Svoje výrobky dodávajú prevažne na český a slovenský trh, ale taktiež putujú aj do exotickejších destinácií, ako napríklad Egypt, Jordánsko, India a Brazília. Popri civilnom zameraní sa špecializujú aj na armádne potreby. Tatra T-810 postupne strieda najstarší typ pozemnej techniky českej armády, Pragu V3S. Spoločnosť TATRA TRUCKS tento rok oslavuje 120 rokov od výroby prvého automobilu v Kopřivnici. Na legendárny NW Präsident odpovedá limitovanou edíciou TATRA PHOENIX Euro 6 PRÄSIDENT. Československá značka vraj do konca desaťročia plánuje opäť vyrábať aj osobné autá. Nepôjde však o žiadne novinky, ale o výrobu replík najkultovejších modelov, ako napríklad Tatra 600 (slávny Tatraplan). Môžeme očakávať kombináciu moderných technológií so staromódnym kultivovaným vzhľadom. Viac sa dočítate v tomto článku. 

Za automobilovým múzeom nemusíte cestovať ďaleko za hranice. Na výstave v Tatre nájdete aj superšport a špeciálny Stalinov kabriolet
Zdroj: tatra.cz
Za automobilovým múzeom nemusíte cestovať ďaleko za hranice. Na výstave v Tatre nájdete aj superšport a špeciálny Stalinov kabriolet
Zdroj: tatra.cz

Dúfajme, že jeden z najstarších výrobcov vozidiel získa aspoň čiastočne zašlú slávu. Po stabilizácii ekonomickej situácie opäť stúpajú predaje a súčasne zarobené financie. Veď sami môžete zhodnotiť momentálne rozpoloženie firmy pomocou sprostredkovaných informácií, prečítaním ďalších správ a zhliadnutím súčasnej ponuky automobilov v tomto odkaze. Snáď vás článok potešil a možno aj prekvapil. Popri informovaní o existencii múzea sme vám chceli poskytnúť nielen malé historické okienko, ale taktiež aj víziu značky do budúcnosti.

Domov
Zdieľať
Diskusia