Pozri si prehľad módnych udalostí, ktoré ovládli Tiktok aj titulky magazínov.
Rok 2023 bol zvláštnym obdobím pre virálne momenty v móde, ale napriek tomu bol monumentálny. Priniesol viacero kontroverzných trendov alebo outfitov z červeného koberca, na ktoré tak skoro nezabudneme.
Vybrali sme najvirálnejšie módne udalosti za posledných 12 mesiacov v nádeji, že sa na ne budúci rok pozrieme a zamyslíme sa: „Čo sa to, dočerta, stalo v roku 2023?“ Pripútaj sa, bude to bláznivá jazda.
Kylie Jenner s hlavou leva
Kylie Jenner šokovala všetkých fotografov aj širokú verejnosť, keď v januári na parížskom týždni módy predviedla dlhé čierne šaty s imitáciou levej hlavy. Išlo o dizajn haute couture domu Schiaparelli, ktorý počas prehliadky predstavil novú kolekciu na sezónu jar 2023 z dielne Daniela Roseberryho. V rovnakom modeli neskôr vyšla na mólo modelka Irina Shayk.
Jenner aj módny dom na Instagrame zaplavila vlna negatívnych komentárov, v ktorých ich obvinili z podpory lovu divokých mačkovitých šeliem, násilia na zvieratách a celý dizajn šiat označili za nechutný a chorý. Všetky informácie o kolekcii Schiaparelli nájdeš v tomto článku.
Pápeža obliekla umelá inteligencia
O jeden z najvirálnejších módnych momentov v roku 2023 sa postarala hlava katolíckej cirkvi, a to bez toho, aby niečo urobila. Mnohí sa totiž domnievali, že pápež František sa na ulici ukázal s najväčším dripom, aký cirkev kedy zažila.
Akurát že to nebola vôbec pravda. Internet v marci zabávala fotka 86-ročného pápeža v dlhej bielej prešívanej bunde s výrazným krížom na krku. S takýmto outfitom by pápež zahanbil množstvo raperov.
Fotka, ktorá sa šírila na Twitteri, v skutočnosti pochádza z dielne Midjourney, nástroja umelej inteligencie. Tá dokáže vygenerovať až veľmi realistické obrázky ako napríklad v tomto prípade. Pôvodne obrázok vznikol ako prezentácia práce s Midjourney na Reddite, no ľudia, ktorí ho zdieľali, si jeho pravosť neoverovali.
Na sociálnych sieťach sa objavilo množstvo memečiek, kde pápeža Františka prirovnávajú k raperom, ale aj k princeznej Elze z rozprávky Frozen. „Pápež vyzerá, ako keby šiel natáčať videoklip do CGI paláca,“ napísal jeden z používateľov.
Topánky Maison Margiela Tabi sú hitom vďaka zlému rande
Dnes už ikonický podpis značky Maison Margiela Tabi je stálicou na móle sezónu čo sezónu, a to už od roku 1988, keď otvoril debutovú prehliadku Martina Margielu. Virálna mánia okolo obuvi s „ťavím prstom“ však nastala v posledných 12 mesiacoch. V skutočnosti sú topánky tabi inšpirované japonskou robotníckou obuvou z 15. storočia.
Nepodarené rande v New Yorku, po ktorom nasledovala nočná krádež topánok Maison Margiela Tabi za 990 dolárov, bolo začiatkom tohto trendu. Alexis Dougé, návrhárka pletených odevov, opísala utrpenie, ktoré zažila na rande cez Tinder, keď zmizla aj so svojimi vytúženými topánkami. Dougéovej video získalo viac ako 150 miliónov pozretí.
Najlepším dôkazom virálnosti tohto produktu je 342 % nárast online vyhľadávania v roku 2023, ako uvádza Lyst Index v koncoročnom reporte. Ak nemáš dostatok odvahy na obuv na podpätkoch, skúsiť môžeš napríklad balerínky či tenisky tabi.
Veľké červené topánky od značky MSCHF
Experimentálna módna značka z Brooklynu MSCHF prišla začiatkom roka s novinkou, ktorá ovládla newyorský týždeň módy a následne pohltila internet. Okrem influencerov a zberateľov tenisiek ich mali obuté aj Lil Wayne či Diplo, avšak ani ich charizma nezachránila katastrofálny výsledok v rámci outfitu.
Topánky vzdávajú hold japonskej mange Astro Boy, ktorá bola adaptovaná aj ako anime, a každá váži viac ako kilogram, vďaka čomu sú veľmi nepohodlné. Išlo o zámer tvorcov, ale napriek tomu boli vypredané v priebehu niekoľkých minút po uvedení na trh, pričom ich retail bol 350 dolárov. V jeden moment ich reselleri predávali aj za viac ako 1 000 dolárov, no aktuálne sú dostupné pod pôvodnú cenu.
Na Tiktoku sa šírili videá ľudí, ktorí si tieto topánky kúpili a po ich nosení mali problém zložiť ich z nôh. My pevne veríme, že zostanú v roku 2023 a kreatívny tím spoločnosti MSCHF príde s atraktívnejšími a ľahšie nositeľnými dizajnmi.
Doja Cat pokrytá približne 30-tisíc krištáľmi od Swarovského
Outfity celebrít na týždňoch módy sú často nudné a nezaujímavé, čo však neplatilo v prípade raperky Doje Cat, ktorá si podmanila parížsky týždeň haute couture. Na prehliadku módneho domu Schiaparelli prišla v neprehliadnuteľnom outfite, ktorý od hlavy po päty pokrývalo viac ako 30-tisíc Swarovského krištáľov.
Tento originálny kostým dostal názov Doja’s Inferno a je dielom módneho domu Schiaparelli v spolupráci s vizážistkou Pat McGrathovou a jej tímom. Celý outfit sa skladal z hodvábneho korzetu, ručne pletenej sukne, lakovaných drevených korálikov a čižiem na podpätkoch.
Doja Cat strávila v kresle skoro päť hodín, kým pripravili červený outfit s ručne aplikovanými krištáľmi, za čo si zaslúži obdiv. „Finálny produkt bol magickým, fascinujúcim majstrovským dielom a poctou tvrdej práci a odhodlaniu Doje Cat,“ povedala spoluautorka tohto kúsku McGrathová v rozhovore pre Vogue.
Debutová prehliadka Pharrella Williams pre Louis Vuitton
Prehliadka, na ktorú sme čakali od momentu, keď vedenie Louis Vuitton vymenovalo Pharrella Williamsa do pozície kreatívneho riaditeľa pre mužskú líniu parížskeho módneho domu.
Pharrellov debut sledovali milióny ľudí z celého sveta a kolekciou na sezónu jar/leto 2024 presvedčil väčšinu kritikov o tom, že jeho obsadenie po zosnulom Virgilovi Ablohovi bolo správnou voľbou.
Williams na najstaršom moste cez rieku Seina Pont Neuf predstavil vlastnú víziu luxusnej módy v podobe 73 siluet, ktoré prítomných hostí často zdvíhali zo sedadiel. Modeli a modelky za sebou kráčali vo veľkých rozstupoch v návrhoch, ktoré boli kombináciou poctivého krajčírskeho remesla, elegancie a streetwearu, v sprievode symfonického orchestra, respektíve gospelovej skupiny.
Na záver prišiel samotný kreatívny riaditeľ v obleku s digitálnym armádnym vzorom a so zlatými slnečnými okuliarmi, aby si vychutnal atmosféru a potlesk celebritných hostí vrátane Beyoncé, Skeptu, Zendaye, Rihanny, A$AP Rockyho alebo Kim Kardashian.
Balletcore Miu Miu
Taliansky módny dom Miu Miu je značkou roka 2023 podľa spoločnosti Lyst Index, a to aj vďaka trendu balletcore, ktorý sa stal virálnym na Tiktoku. Spoločnosť vedie dedička módneho impéria Prada Miuccia Prada.
Značka sa vyznačuje „hyper“ ženskou estetikou, jemnými farebnými tónmi a klasickými siluetami, vďaka ktorým sa trend balletcore dostal na módnu mapu. Návrhársky tím na čele s Miucciou svojím hravým poňatím obľúbeného typu obuvi naplno stelesnil trend, pričom kampaň Miu Miu na sezónu jeseň/zima 2024 na Tiktoku, ktorá predstavovala baletné lodičky z rôznych materiálov, zaznamenala viac ako 200 miliónov pozretí.
Ako ďalej uvádza koncoročný report Lyst Index, módny dom Miu Miu zaznamenal v roku 2023 tiež 39 % nárast online vyhľadávaní. Miesto topánky roka si však uchmatla couture značka Alaïa so svojimi sieťovanými balerínkami.
Nepochybujeme o tom, že v minulosti zatracovaný typ obuvi uvidíš v uliciach aj budúci rok. Ak hľadáš cenovo dostupnú alternatívu v kvalitnom vyhotovení, odporúčame modely z dielní značky Massimo Dutti.
Tehotná Rihanna v červenom outfite na Super Bowle
Rihanna sa vrátila na pódium po sedemročnej pauze a rovno si na seba ušila azda najväčšiu spevácku výzvu, a to koncert cez polčas finále majstrovstiev amerického futbalu Super Bowl 2023. Pred fanúšikmi sa ukázala v červenom outfite na mieru z dielní módneho domu Loewe, ktorému dominoval najmä veľký tvarovaný plát cez prsia s lesklým povrchom.
Počas 13-minútovej šou zo seba dala maximum a bolo na nej vidieť, že si opätovné státie na pódiu maximálne užíva. Okrem toho však pozornosti divákov a médií neušlo, že po celý čas spieva s tehotenským bruškom, ktoré si niekoľkokrát pohladila. Na sociálnych sieťach to po skončení šou vyzeralo, že ľudia ani tak neriešia jej vystúpenie, ale to, či je tehotná.
Rihanna špekulácie napokon oficiálne potvrdila pre The Hollywood Reporter, ktorému priznala, že s raperom A$AP Rockym čakajú svoje druhé dieťa.