Znie to bizarne, no spoločnosť Sony nám tým vychádza v ústrety. Možnosť ukončiť reklamu predčasne by mala ľudí potešiť.
Keď sa spýtaš ľudí, ktorí nesledujú televíziu, ale streamujú filmy a seriály zo služieb ako Netflix či HBO Go, väčšina z nich ti povie, že klasická televízia ich odstrašila reklamami. Zrejme aj preto sa snaží firma Sony prísť s kompromisným systémom, keď sa vysielateľ uistí, že divák reklamu vnímal, no zároveň mu ju umožní prerušiť.
Podľa portálu TechRadar je tento systém súčasťou širšieho patentu s názvom „Systém na konvertovanie televíznych reklám na interaktívne sieťové videohry“. Základný princíp má byť detekcia špecifických hlasových povelov ako „zrušiť“, „ďalej“ či „reklama“. Podľa ilustrácie, ktorá sa objavila aj v populárnom tvíte na Twitteri, bude zrejme stačiť vysloviť názov firmy, ktorú reklama propaguje.
Sony owns a patent that would force viewers to exclaim the brand name during commercials to end them. pic.twitter.com/DC3rcKvzlL
— u m a m i (@u_m_a_m_i) January 9, 2023
Skutočný účel nie je negatívny
Má ísť skôr o minihry než úmysel trápiť diváka reklamami či nútiť ho do nejakej činnosti, keď chce iba odpočívať. Prečo postavička na ilustrácii vyskočila z pohovky a vykríkla názov fastfoodu so zdvihnutými rukami, nevedno. Pravdepodobne ide o snahu vytvoriť dojem, že to bude zábava.
Pozitívne je, že v rámci tejto minihry môže divák získať od danej firmy nejaký kupón či inú odmenu. Minihier môže byť aj viac a v patente sa uvádza napríklad hádzanie uhorky do burgera na urýchlenie reklamy.
V každom prípade, keď systém zaznamená, že divák vyslovil niektoré z kľúčových slov, preruší reklamu a vráti sa k vysielaniu obsahu. Nie je to však jediný účel novinky a patent hovorí aj o možnosti pozastaviť či pretáčať vysielanie obsahu pomocou hlasových povelov.
Ako sme už zvyknutí z prostredia internetových prehliadačov a sociálnych sietí, reklama má byť cielená špecificky na konkrétneho diváka podľa toho, aký obsah v minulosti sledoval. Patentovaná aplikácia má spolupracovať aj so zariadeniami ako smartfón či tablet a umožní používateľovi využívať hlasové ovládanie televízora aj na diaľku.
Ako zdôrazňuje aj zdroj správy, podanie takéhoto patentu ešte nemusí znamenať, že sa systém dostane do reálneho produktu.
Takisto treba zdôrazniť, že aj keď to možno na prvý pohľad pôsobí negatívne, v širšom kontexte môže ísť o spôsob, akým sa klasická televízia môže stať modernejšou a prístupnejšou divákovi presýtenému obťažujúcou reklamou.