Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Kultúra - Umenie

Pri názve našich vôní si predstavíš sex, perfektne dopĺňajú techno párty, hovorí česká značka parfumov Pigmentarium (Rozhovor)

Okrem hlavného smeru spojenia s umením a dizajnom, ktoré svojou prácou reprezentovali napríklad sochárka Tereza Štětinová či dizajnér Daniel Piršč, má značka presah aj do tvorby umeleckých fotografií, experimentálnych filmov, architektúry či interiéru.

Adriana Královičová
7. 12. 2022 10:00 Čas čítania: 6:19
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Pri názve našich vôní si predstavíš sex, perfektne dopĺňajú techno párty, hovorí česká značka parfumov Pigmentarium (Rozhovor)
Zdroj: Pigmentarium
Kultúra - Umenie
1
Adriana Královičová
7. 12. 2022 10:00
Čas čítania: 6:19

Pri názve našich vôní si predstavíš sex, perfektne dopĺňajú techno párty, hovorí česká značka parfumov Pigmentarium (Rozhovor)

Okrem hlavného smeru spojenia s umením a dizajnom, ktoré svojou prácou reprezentovali napríklad sochárka Tereza Štětinová či dizajnér Daniel Piršč, má značka presah aj do tvorby umeleckých fotografií, experimentálnych filmov, architektúry či interiéru.

Adriana Královičová
7. december 2022, 10:00
Čas čítania: 6:19
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Pri názve našich vôní si predstavíš sex, perfektne dopĺňajú techno párty, hovorí česká značka parfumov Pigmentarium (Rozhovor)
Zdroj: Pigmentarium
Odoberať newsletter REFRESHERu
10 najlepších člankov Refresheru, raz za týždeň. Ak ťa emaily prestanú baviť, tak ich kedykoľvek zrušíš. Zadaním emailu súhlasíš s podmienkami portálu.

„Neviem, či dokážem správne vyhodnotiť, ako jednoduché či ťažké je uspieť v beauty biznise. Ak sú ľudia pre akúkoľvek značku zapálení, odhodlaní dať do toho všetok svoj čas a energiu, nepozerať sa, čo je okolo, a robiť to poctivo, musí byť relatívne jednoduché uspieť v akomkoľvek biznise. To je moja skúsenosť s Pigmentariom,“ vraví Tomáš Ric, kreatívny tvorca a spoluzakladateľ značky Pigmentarium.

 

Prvý parfum uviedli na jeseň v roku 2018 v barokovom paláci v srdci historickej Prahy. Dva posledné mali svoju premiéru už v Paríži. Jeden z nich ako výsledok spolupráce s Arturom Obegerom, španielskym módnym návrhárom, známym napríklad prácou pre Harryho Stylesa. 

 

Ďalší predstavili na evente spojenom so sochárskou výstavou a párty. Šesť parfumov značka doplnila o kolekciu vonných tyčiniek, ktorým sofistikovanou vôňou a dizajnovými „podstavcami“ dala úplne nový rozmer. O práci, ktorá namiesto tradičnej reklamnej kampane komunikuje prepojením umenia, remesla a dizajnu, sme sa rozprávali s kreatívnym tvorcom a spoluzakladateľom značky Tomášom Ricom. 

 

V Refresheri ti radi prinášame príbehy úspešných značiek. Ak ťa bavia články o umení, dizajne a zaujímavých podnikateľských príbehoch, staň sa členom klubu Refresher+ a všetky články si prečítaj bez obmedzení.

 

 

Tomáš Ric je kreatívny tvorca a spoluzakladateľ značky Pigmentarium.
Tomáš Ric je kreatívny tvorca a spoluzakladateľ značky Pigmentarium. Zdroj: Pigmentarium

 

 

Čo charakterizuje dobrý parfum?

Pri dobrom parfume je zásadná kvalita použitých ingrediencií, medzi ktorými majú v najluxusnejšom parfumérskom svete nezastupiteľné miesto aj syntetické zložky. Druhým pilierom je špičkový výrobný postup. To zaistí silný charakter vône a zabezpečí, že sa postupne rozvíja až po základ a v žiadnej polohe nestratí na svojej zaujímavosti. Za dobrú vôňu považujem tiež takú, ktorá je osobitá. 

A naopak, zlé vône?Pri opise „zlého“ parfumu by som ako uhol pohľadu nikdy nebral osobný vkus. Nehovoríme, že ruža vonia krásne a pačuli strašne. Za zlé vlastnosti považujem ukradnutú ideu, úspory na kvalite a podcenenie technológie výroby, ktoré má za následok, že parfum vonia krátky čas zaujímavo, ale postupne sa zmení na plochý, až nepríjemný. Alebo sa parfum vplyvom zle zvládnutého procesu čoskoro „kazí“.

 

Ako si vybrať tú správnu vôňu?

Doprajte si čas a skúšajte na vlastnej koži. Papierik slúži na prvotné privoňanie, ale kvalitný parfum sa rozvinie až s nositeľom.

 

 

Náš cieľ bol od začiatku upravovať stereotyp, že všetko, čo je zo zahraničia, je lepšie. Myslíme si, že dokážeme vytvárať úspešné veci a predávať ich von do sveta. A, samozrejme, rovnako kvalitné. Dokazuje to dnes mnoho remeselníkov a značiek.

 

 

Pigmentarium je prepojené s umením a dizajnom. Bol to váš plán od začiatku?

Odpoveď siaha ešte pred samotný vznik značky Pigmentarium. Rozhodoval som sa, či pôjdem študovať fotografiu alebo ekonómiu. Vyhrala síce ekonómia, no cit pre dizajn a umenie ma nikdy neopustil. Vďaka našej značke môžeme byť súčasťou umeleckého sveta. Pigmentarium je od svojho začiatku jeden organický umelecký celok.

 

Intenzívne sa to začalo už uvedením vône Ad Libitum v roku 2018. Tu sme sa spojili s médiom fotografie, pretože aj to je umelecká záležitosť. Kampaň fotila fotografka Hana Knížová. Dostala za to cenu Czech Grand Design.

Začali sme spolupracovať s Adélou Mazánkovou a Nikolou Novákovou, s ktorými sme sa spojili pri projekte Studio Visit. Tento koncept pozýva ľudí do ateliérov umelcov, aby mohli autenticky nahliadnuť do ich práce. Tak sme sa stretli aj so sochárkou Terezou Štětinovou. Potom sa to už úplne odpálilo. 

  

Umelecký flakón navrhla sochárka Tereza Štětinová.
Umelecký flakón navrhla sochárka Tereza Štětinová. Zdroj: Pigmentarium

  

Nebáli ste sa, že pre ľudí na Slovensku a v Česku bude ťažké nájsť si k takémuto konceptu cestu?

Ak by som sa na začiatku rozhodoval racionálne, na základe financií, návratnosti a investície, tak by sme Pigmentarium nezaložili. Konkurencia je obrovská, myslím hlavne veľké komerčné značky. 

 

Intuícia robiť niečo krásne, inšpirované prostredím, odkiaľ pochádzame, bola tak veľmi silná. Veľa ľudí sa do toho vášnivo zapojilo, že tú racionalitu to prevážilo. Ak ste dostatočne pre niečo zapálení, nadchnete aj okolie. Dovolím si tvrdiť, že práve také niečo sa nám podarilo dokázať.

 

Vnímate svoju prácu ako remeslo?

Je to práca na pomedzí umenia a remesla. Smer klasickej parfumérie môže byť vyjadrený aj komerčne. Napríklad trh chce momentálne športový parfum s nádychom mentolu. Poďme ich robiť, pretože to sa najlepšie predáva. Viete, že po tom ľudia siahnu. 

 

Taká maľba môže osloviť len jedného človeka. Ak sa to ostatným nepáči, tak sa s názorom umelca nestretol a je to v poriadku. Pigmentarium to robí presne týmto spôsobom. Snaží sa vyjadrovať vlastné myšlienky. Chce zhmotniť ideu a víziu. Niekoho osloví, ale nie všetkým sa to musí páčiť.

 

Aj samotnú vôňu teda vnímate ako umenie?

To, ako je skladba esencií fixovaná a ako sa rozpustí v čase, je samo osebe umelecké vyjadrenie. Zrakové a hmatové vnemy nám mozog prepisuje do podoby, ktorú nejakým spôsobom vnímame. Iba čuch je autentický. Ak spomíname na minulosť, vybavujeme si, ako presne to tam voňalo.

Je to abstraktná záležitosť, každý v tom cíti niečo iné. Často človeka presunie niekam ďalej, než by sme čakali. Keď samotnú vôňu doplníme umením, dostane tak veľa nadstavbových prvkov. Týmto náš nezávislý parfumový dom tvorí vlastnú remeselnú a umeleckú výpoveď.

 

 

Novú kampaň fotila Hana Knížová, snažila sa vykresliť charakter domu Pigmentarium. Kampaň zároveň zachytáva unikátne pražské interiéry.
Novú kampaň fotila Hana Knížová, snažila sa vykresliť charakter domu Pigmentarium. Kampaň zároveň zachytáva unikátne pražské interiéry. Zdroj: Pigmentarium

  

Používate nejaké zvláštne ingrediencie?

Tá otázka mi vlastne dobre nahráva na objasnenie odlišnosti komerčných vôní a tých, ktoré vznikajú stále ako umelecká výpoveď parfuméra. Pri komerčných vôňach stojí pri zrode namiesto nápadu dokonalá znalosť toho, aké vône si trh žiada. Prieskumy vedúce k jasnej identifikácii vône, ktorá sa bude dobre predávať globálne. To je potom pripravené a uvedené do predaja.

 

Druhý postup, ktorého sa drží aj značka Pigmentarium, je „parfum ako umelecké dielo“. Inšpiráciou môže byť v parfumérii čokoľvek. Cesta na nejaké exotické miesto, čítanie, hudba, spomienky, tvorivý experiment aj dialóg s kreatívnou osobnosťou.

 

Spájate sa s lokálnymi umelcami. Ako veľmi je pre vás dôležitá podpora lokálnej tvorby?

Náš cieľ bol od začiatku upravovať stereotyp, že všetko, čo je zo zahraničia, je lepšie. Myslíme si, že dokážeme vytvárať úspešné veci a predávať ich von do sveta. A, samozrejme, rovnako kvalitné. Dokazuje to dnes mnoho remeselníkov a značiek.

Prvý rok nakupovali Pigmentarium zákazníci s tým zámerom, že chcú podporiť českú značku. Pre nás bol míľnik práve ten moment, keď ju začali nakupovať nie preto, že je česká, ale preto, že je dobrá. 

   

Porcelánový podstavec navrhol český dizajnér Daniel Piršč.
Porcelánový podstavec navrhol český dizajnér Daniel Piršč. Zdroj: Pigmentarium

  

Podľa čoho si vyberáte, s kým budete spolupracovať?

Musíme mať rovnaké hodnotové a osobné postoje. Nikdy sa to nezačína vopred vedomou kalkuláciou. Nefunguje to tak, že chceme uviesť na trh parfum a rýchlo začneme riešiť umeleckú spoluprácu.

 

Milujeme viesť s ľuďmi dlhé diskusie a rozhovory. Bavíme sa, čo robíme my, čomu sa venuje umelec. Skúmame vzájomné nadšenie. Často práve z takejto diskusie vznikajú jedinečné produkty. Takisto to bolo s umelcami ako Tereza Štětinová, Daniel Piršč či Hana Knížová. 

 

 

Inšpiráciou môže byť v parfumérii čokoľvek. Cesta na nejaké exotické miesto, čítanie, hudba, spomienky, tvorivý experiment aj dialóg s kreatívnou osobnosťou.

 

 

Spolupracovali ste s francúzskou módnou značkou Arturo Obegero. Ako vznikajú medzinárodné spolupráce?

Je dôležité, aby všetky myšlienky a to, čo robíme, bolo pôvodné. Spotrebitelia i trh vždy vycítia, či ide o originál alebo nie. Či je to kvalitné alebo nekvalitné. Nikto na svete nevymyslí niečo úplne nové. Ale ak je myšlienka pôvodná, transformovaná do novej podoby, v tom je ten rozdiel. Takže krok číslo jeden je mať produkty ojedinelé, s vlastnou ideou.

Spolupráca s Arturom vznikla tak, že sme sa poznali z Instagramu. Komunikovali sme a zistili, že sme si hodnotovo veľmi blízki. Mali sme rovnakú víziu. Pracovitosť a pokora zaručila vyladiť veci úplne do detailov. Idea dvoch mladých kreatívnych tímov sa realizovala rok dopredu. Inšpiráciou na vôňu bola Arturova tvorba a osobnosť. 

 

Parfum Azabache vznikol na základe spolupráce so španielskym módnym návrhárom Arturom Obegerom.
Parfum Azabache vznikol na základe spolupráce so španielskym módnym návrhárom Arturom Obegerom. Zdroj: Pigmentarium

 

Ktorý smer umenia a dizajnu vás najviac inšpiruje?

Architektúra, respektíve interiérový dizajn. Všetky objekty, ktoré boli vytvorené vedľa parfumov, by mali hrať s interiérom, byť jeho súčasťou. Mali by fungovať ako dekorácie. Všetky smery sa však prelínajú, nedá sa to presne definovať. 

 

Inšpiráciou je krása každodenného života. To, čo už vytvorili generácie pred nami. Funkcionalizmus, konštruktivizmus či barok. Veľkú rolu v tom však hrá videoumenie či tvorba ľudí na sociálnych sieťach. Inšpirujú nás 20. či 30. roky minulého storočia, no snažíme sa to priniesť novým pohľadom, posunúť to do súčasnosti, tak ako to vidí dnešná generácia. Stred týchto dvoch prúdov generuje Pigmentarium.

 

Pigmentariom vonia aj butikový hotel Andaz v Prahe. Čo pre vás znamená vôňa v interiéri?

Vôňa všeobecne dokáže ovplyvniť náladu. Prináša pocit čistoty, ale záleží na mieste. Hotel Andaz bol otvorený na začiatku tohto roka. Snaží sa hosťom sprostredkovať lokálny dotyk umenia a dizajnu. Niečo, čo neuvidia nikde inde a bude to charakterizovať Prahu. Zároveň to bude na svetovej úrovni. Hľadali partnera, ktorý by im prevoňal celý hotel. Na základe spoločných diskusií sme prišli na to, ako by mal hotel voňať a akú by mal mať náladu. 

Predstavuje novú vlnu, niečo, čo je veľmi svieže. Preto sme zvolili našu vôňu Genesis, ktorá má rovnaké hodnoty. Dokonale podčiarkne jeho interiér a zbytočne ho neprebíja. Nie je to však jediné miesto, ktoré vonia interiérovou vôňou Pigmentaria. Sú to však skryté projekty. 

 

Vo svojom projekte predstavuje aj službu personalizácie flakónu jednotlivých parfumov. Personalizáciu považujú za produkt, ktorý do sveta niche parfumov patrí. Iniciály sa vytvárajú ručne 24-karátovým zlatom.
Vo svojom projekte predstavuje aj službu personalizácie flakónu jednotlivých parfumov. Personalizáciu považujú za produkt, ktorý do sveta niche parfumov patrí. Iniciály sa vytvárajú ručne 24-karátovým zlatom. Zdroj: Pigmentarium

 

Pigmentarium je úzko spojené aj s hudbou. 

Áno, na Spotify máme vytvorené asi štyri playlisty k jednotlivým vôňam. Začalo sa to počas covidu, keď sme uvádzali na trh nový parfum. Trápili sme si mozgy, akým spôsobom ho ľuďom priblížiť, keď sú všetci doma. Bol to playlist k parfumu Paradiso. Cieľom bolo preniesť emócie, voľnosť a slobodu k ľuďom domov. Vďaka hudbe sa mohli bližšie stretnúť s vôňou a vyskúšať si objednať vzorku. 

 

Oficiálne sme to v Pigmentariu nekomunikovali, no naše vône niekedy dopĺňajú priestor na techno párty. Používajú vonné tyčinky Prague Olibanium. Je to vôňa inšpirovaná kadidlom využívaným často na náboženské účely v kostoloch. Ak si predstavíme ten klub s ľuďmi, je to svojím spôsobom náboženstvo. Niečo, čo ľudí spája. Tá konotácia nás veľmi baví. Hudba v spojení s Pigmentariom navodzuje až opulentný zážitok. Hudba vás niekam prenesie a vôňa tiež.

 

Tri slová, ktoré by nám mali napadnúť pri značke Pigmentarium?

Umenie, remeslo a sex. 

  

  

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Náhľadový obrázok: Pigmentarium
NAHOR
Zdieľať
Uložiť Uložené
Zdieľať Zdieľať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email
Najčítanejšie články
Teraz
24 hod
7 dní
30 dní
Viac z témy kultúra
Viac článkov
Sponzorované články
Viac článkov
Ďalšie news viac news
Mohlo by ťa zaujímať
Prejsť na úvodnú stránku
Domov
Zdieľať
Diskusia
Hľadať
Zapni upozornenia a už ti nič neujde!

Chceš vedieť čo sa deje a mať prehľad? Dostávaj upozornenia o najhorúcejších správach na Refresheri.

(Príklady: Horel Notre Dame, Zomrel Mac Miller, Trailer na Avengerov)
(Príklady: Sagan skončil prvý, Nový zákon s vplyvom na moderných ľudí, Dnes nás čaká zatmenie slnka)
Ak chceš, aby sme ti poslali takmer všetky novinky, vyber túto možnosť.