Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 26. 1. 2021 meniny má Tamara

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zaujímavosti
5
Tina Hamarova
16. január 2020, 15:52
Čas čítania: 1:09

Astronómovia našli „druhú Zem”, teda planétu, ktorá by mohla byť obývateľná

Planéta pravdepodobne obieha okolo hviezdy, ktorá je nášmu Slnku najbližšie

Tina Hamarova
16. január 2020, 15:52
Čas čítania: 1:09
Zdielať Zdielať článok

Vedci objavili existenciu novej planéty, ktorá by sa mohla podobať na našu Zem. Krúži v hviezdnom systéme Alfa Centauri, ktorý je najbližší sused našej slnečnej sústavy. Systém centauri je zaujímavý tým, že nemá len jednu hviezdu, ale rovno tri. Keby ste tak boli na jednej z planét, ktoré sa v tejto sústave nachádzajú, mohli by ste vidieť akoby „dve slnká“ a jedného červeného trpaslíka, teda zhasínajúcu hviezdu Proxima Centauri.

Dve svietiace hviezdy a jeden červený trpaslík v systéme Alfa centauri

Zdroj: Wikipedia/Skatebiker

Nádejné planéty

V roku 2016 našli astronómovia prvú planétu, ktorá bola v obývateľnej zóne červeného trpaslíka. Teda dosť ďaleko od hviezdy, aby mohla na svojom povrchu udržiavať vodu, ktorá nemrzne. Nazvali ju Proxima centauri B v tomto systéme. Jej hmotnosť vedci odhadli na 1,3 krát viac ako Zem, obývateľnosť však nepotvrdili, pretože planéta je vystavená hviezdnemu vetru, ktorý je dvetisíckrát väčší ako ten slnečný.

Nová planéta s menom Proxima Centauri C by mala byť od hviezdy šesťkrát vzdialenejšia, takže vedci sa zamerajú na jej podrobnejšie skúmanie. Zatiaľ vedia, že je väčšia ako Zem, ale napríklad menšia ako Urán či Neptún. Obehnúť červeného trpaslíka Proxima Centauri jej trvá približne 5,2 roka.

„Aj najbližší planetárny systém pri Slnečnej sústave nás môže stále prekvapovať," povedal pre portál space.com Fabio Del Sordo z University od Crete. „Hviezda Proxima Centauri má oveľa komplexnejší planetárny systém ako sme si mysleli a nevieme aké ďalšie záhady môžeme odhaliť.“

Nová planéta by podľa ilustrácii mohla mať výhľad na „tri slnká“

Zdroj: youtube/CoconutScienceLab

Môžeme sa mýliť

Vedci sa najbližšie budú snažiť potvrdiť existenciu planéty aj vizuálne. Postarať by sa o to mohol satelit Gaia, ktorý v súčasnosti zostavuje hviezdnu mapu. Stále je však možné, že sa vedci mýlia a žiadna ďalšia planéta neexistuje.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: cnn.com, space.com, universetoday.com, nasa.gov, youtube.comNáhľadový obrázok: youtube/CoconutScienceLab Tagy: vesmír, objavy, slnečná sústava, planéty, Nový život
Zdielať Zdielať článok
News
6:23
Aké je to žiť s priateľom, ktorý hráva videohry? Vtipný youtube kanál spraví hráčku aj z tvojej frajerky. Aké je to žiť s priateľom, ktorý hráva videohry? Vtipný youtube kanál spraví hráčku aj z tvojej frajerky.
Pondelok 25. 1. 2021
22:24
Svet Harryho Pottera opäť ožije. HBO Max pripravuje seriál nadväzujúci na čarodejnícku ságu. Svet Harryho Pottera opäť ožije. HBO Max pripravuje seriál nadväzujúci na čarodejnícku ságu.
20:34
Takto Rytmus a Ego nahrávali track E.R.A. Sleduj exkluzívne nikdy nezverejnené zábery z roku 2004. Takto Rytmus a Ego nahrávali track E.R.A. Sleduj exkluzívne nikdy nezverejnené zábery z roku 2004.
NAHOR
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email