Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Pondelok 18. 1. 2021 meniny má Bohdana

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Posilňovanie
1
Timea Krauszová
14. január 2020, 20:21
Čas čítania: 1:05

Vedci pracujú na tabletke, ktorá by mohla v budúcnosti nahradiť cvičenie

Liek by bol vhodný najmä pre starých a imobilných ľudí.

Timea Krauszová
14. január 2020, 20:21
Čas čítania: 1:05
Zdielať Zdielať článok

Nová štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Nature Communications hovorí o možnosti vytvoriť tabletku, ktorá vie v tele vyprodukovať rovnaké výsledky ako cvičenie. Vedci z University of Michigan objavili túto vlastnosť u jednej prirodzene sa vyskytujúcej bielkovine s názvom sestrín.

Namiesto fitka si ráno dať len tabletku?

Nový vedecký objav môže radikálne ovplyvniť nielen budúcnosť fitnes sveta, ale aj náš pohľad na medicínu. Sestrín by mohol pomôcť starým ľuďom, alebo pacientom, ktorí sa kvôli zdravotným ťažkostiam nemôžu venovať cvičeniu. Bielkovina by im pomohla udržať si svaly v kondičke. Výsledky zatiaľ potvrdili len na zvieracích testoch.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 1612 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš získať tieto benefity

Ako na to vlastne vedci prišli? Porovnávali tri skupiny múch: dve z nich strávili 21 dní trénovaním na špeciálne navrhnutom bežiacom páse. Jedna z nich bola chovaná špecificky bez schopnosti produkovať sestrín, druhá mala prirodzenú dávku tejto bielkoviny. Po troch týždňoch si ich výsledky porovnali. Samozrejme, očakávali zlepšenie – pravidelným cvičením by predsa mali muchy svoju úlohy zvládnuť lepšie. Avšak skupinka bez sestrínu sa vôbec nezlepšila.

V porovnaní s tým sa tretia skupina hmyzu, ktorá síce netrénovala, ale dostala maximálnu možnú dávku sestrínu, nielenže prvým dvom skupinám vyrovnala, ale veľmi rýchlo ich vo výkone predbehla.

Testy potom zopakovali aj na myšiach a dospeli k záveru, že bielkovina sestrín, ktorá sa produkuje vo svaloch po cvičení, môže po požití navodiť podobný stav ako samotné cvičenie. Vedci sa pohrávajú aj s možnosťou cielene bielkovinu používať v svalových skupinách, ktoré sa celé mesiace nehýbu – napríklad ak má človek dlhodobú zlomeninu v sadre.

Samozrejme, vedci sú zatiaľ len na úplnom začiatku. Nečakaj teda, že by si si v najbližšej dobe mohol kúpiť „fit svaly“ v podobe tabletiek. Liečba bude vhodná najmä pre pacientov, ktorí sa inak hýbať nemôžu.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: nature.comNáhľadový obrázok: Unsplash / Laurynas Mereckas Tagy: cvičenie
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
Zdielať Zdielať článok
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email