Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Utorok 15. 6. 2021 meniny má Vít

hľadaj na refresheri

Chceš dostávať notifikácie aj na tomto zariadení?
Zdravie - Posilňovanie

Vedci pracujú na tabletke, ktorá by mohla v budúcnosti nahradiť cvičenie

Liek by bol vhodný najmä pre starých a imobilných ľudí.

14. január 2020, 20:21 Čas čítania: 1:05
Zdravie - Posilňovanie
1
14. január 2020, 20:21
Čas čítania: 1:05

Vedci pracujú na tabletke, ktorá by mohla v budúcnosti nahradiť cvičenie

Liek by bol vhodný najmä pre starých a imobilných ľudí.

14. január 2020, 20:21
Čas čítania: 1:05
Zdieľať Zdieľať článok

Nová štúdia publikovaná vo vedeckom časopise Nature Communications hovorí o možnosti vytvoriť tabletku, ktorá vie v tele vyprodukovať rovnaké výsledky ako cvičenie. Vedci z University of Michigan objavili túto vlastnosť u jednej prirodzene sa vyskytujúcej bielkovine s názvom sestrín.

Namiesto fitka si ráno dať len tabletku?

Nový vedecký objav môže radikálne ovplyvniť nielen budúcnosť fitnes sveta, ale aj náš pohľad na medicínu. Sestrín by mohol pomôcť starým ľuďom, alebo pacientom, ktorí sa kvôli zdravotným ťažkostiam nemôžu venovať cvičeniu. Bielkovina by im pomohla udržať si svaly v kondičke. Výsledky zatiaľ potvrdili len na zvieracích testoch.

NAČÍTAŤ ČLÁNOK BEZPLATNE
Predplať si REFRESHER+ a získaj ďalšie výhody

Tento článok dočítaš bezplatne, no s predplatným REFRESHER+ získaš prístup ku viac ako 2081 zamknutým článkom a dostaneš ďalšie benefity.

VIAC O PREDPLATNOM
Kedykoľvek ho jednoducho zrušíš
Už od 2.99 € mesačne
S REFRESHER+ môžeš čitať aj tieto články
23-ročná Slovenka Žaneta nám porozprávala, prečo sa dala zaočkovať Sputnikom V: Robia z komára somára23-ročná Slovenka Žaneta nám porozprávala, prečo sa dala zaočkovať Sputnikom V: Robia z komára somára
TOP 5: Najlepšie slovenské rapové albumy prvej polovice roka 2021TOP 5: Najlepšie slovenské rapové albumy prvej polovice roka 2021
Zsuzsová mala krátko po vražde tep ako pretekár, správy o zuboch a snehu skúmal kryptológ. Pokračuje kauza KuciakZsuzsová mala krátko po vražde tep ako pretekár, správy o zuboch a snehu skúmal kryptológ. Pokračuje kauza Kuciak

Ako na to vlastne vedci prišli? Porovnávali tri skupiny múch: dve z nich strávili 21 dní trénovaním na špeciálne navrhnutom bežiacom páse. Jedna z nich bola chovaná špecificky bez schopnosti produkovať sestrín, druhá mala prirodzenú dávku tejto bielkoviny. Po troch týždňoch si ich výsledky porovnali. Samozrejme, očakávali zlepšenie – pravidelným cvičením by predsa mali muchy svoju úlohy zvládnuť lepšie. Avšak skupinka bez sestrínu sa vôbec nezlepšila.

V porovnaní s tým sa tretia skupina hmyzu, ktorá síce netrénovala, ale dostala maximálnu možnú dávku sestrínu, nielenže prvým dvom skupinám vyrovnala, ale veľmi rýchlo ich vo výkone predbehla.

Testy potom zopakovali aj na myšiach a dospeli k záveru, že bielkovina sestrín, ktorá sa produkuje vo svaloch po cvičení, môže po požití navodiť podobný stav ako samotné cvičenie. Vedci sa pohrávajú aj s možnosťou cielene bielkovinu používať v svalových skupinách, ktoré sa celé mesiace nehýbu – napríklad ak má človek dlhodobú zlomeninu v sadre.

Samozrejme, vedci sú zatiaľ len na úplnom začiatku. Nečakaj teda, že by si si v najbližšej dobe mohol kúpiť „fit svaly“ v podobe tabletiek. Liečba bude vhodná najmä pre pacientov, ktorí sa inak hýbať nemôžu.

Upozorniť na chybu. Ak si našiel nedostatok v článku alebo máš pripomienky, daj nám vedieť.
Zdroj: nature.comNáhľadový obrázok: Unsplash / Laurynas Mereckas
Pridaj sa k tým, ktorí nás podporili. Predplať si R+ VIAC
News
9:07
Batman mal orálne uspokojiť Catwoman. „Hrdinovia také veci nerobia,“ zamietlo návrh na sexuálnu scénu DC. Batman mal orálne uspokojiť Catwoman. „Hrdinovia také veci nerobia,“ zamietlo návrh na sexuálnu scénu DC.
7:23
Maserati sa chystá vzkriesiť slávne GranTurismo. Na povestný zvuk motora však zabudni. Maserati sa chystá vzkriesiť slávne GranTurismo. Na povestný zvuk motora však zabudni.
Pondelok 14. 6. 2021
22:05
„Odfoť mi svoje brucho nalačno a pošli mi potom aj fotku, keď doješ pizzu,“ napísal svojej priateľke. Tešilo ho, že jej mohol objednať jedlo a nakŕmiť ju, kým nebola úplne plná. Pohľad na jej nafúknuté brucho ho sexuálne vzrušoval. Takto fungujú fat fetišisti.
Dostávaj najlepší obsah mailom
Nestíhaš všetko sledovať? Pošleme ti do schránky najčítanejší a najlepší obsah.
Žiadny spam. Kedykoľvek sa môžeš z odberu odhlásiť.
Posielať email