Učíš sa žiť efektívne, a potom príde situácia, ktorá ti môže zobrať aj dve hodiny života. Dáme ti tip, ako získať odškodnenie.
Bratislavská Hlavná stanica je počas sviatkov rušné miesto. Najhustejšie je pred tabuľami s odchodmi, kde cestujúci hypnotizujú číslo svojho spoja a nástupišťa, ktoré majú každú chvíľu ohlásiť. Hneď ako sa tak stane, dav sa rozdelí, a časť z neho sa ponáhľa smerom k vlaku.
Ak tu niekto oddychuje, tak na schodoch alebo v čakárni, s vyloženými nohami na svojom cestovnom kufri. V lepšom scenári sú to tí, čo prišli priskoro. Ak sa ocitneš medzi tými, ktorých spoj mešká, železnice ti vyjdu v ústrety. V prípade dlhšieho oneskorenia ti vyplatia odškodné bez ohľadu na jeho príčinu. Toto platí na najviac vyťaženej trati Bratislava - Košice, teda na 32 vlakoch, ktoré na tejto trati premávajú.
Slovenské železnice každý deň vypravia 1500 vlakov, v ktorých sa za rok vystrieda viac ako 70 miliónov cestujúcich. Pri tak veľkom množstve spojov sa meškaniu niektorých z nich dá zabrániť iba ťažko. Vlaky obsluhujú ľudia a ich plynulá prevádzka často závisí od viacerých nepredvídateľných faktorov. Sú medzi nimi technické problémy, zlé počasie alebo nehody na priecestiach. Niečo sa však predsa len ovplyvniť dá: služby zákazníkom.
Vrátenie peňazí môžeš začať riešiť po 60 minútach meškania. Ako cestujúci za zdržanie v trvaní 60 – 119 minút získaš naspäť 50 % a pri meškaní 120 a viac minút 100 % zo zaplateného jednorazového cestovného na daný vlak a úsek. SUPERGARANCIA ZSSK ti bude dostupná iba vtedy, ak si lístok kúpiš cez svoje zákaznícke konto ZSSK cez internet v minimálnej sume 3 €. O dôvod viac využívať predaj lístkov v e-shope na stránke ZSSK či cez mobilnú appku.
Čo môžeš robiť, keď má zdržanie práve tvoj spoj?
Bez ohľadu na to či študuješ, pracuješ alebo máš prázdniny a kopu voľného času, každý deň musíš robiť rozhodnutia, čo spravíš s 24 hodinami, ktoré máš. Aby si zbytočne nemrhal časom, je pár vecí, ktoré môžeš urobiť ešte predtým, ako vyrazíš na vlakovú stanicu.
Zisti si aktuálnu polohu vlaku a jeho prípadné meškanie. To ti ukáže vyhľadávač spojenia ZSSK, ako aj mobilná appka Ideme vlakom cez ktorú si môžeš kúpiť lístok online či vyhľadávanie aktuálnej polohy vlakov s interaktívnou mapou. Dobrý zdroj na sledovanie aktuálnej situácie na tratiach je tiež Twitter železníc @zssk_mimoriadne.
Keď ťa meškanie zasiahne vo vlaku, neostáva ti nič iné, iba sa zmieriť so situáciou. Skrátiť si čakanie môžeš v reštauračnom vozni, ktorý testoval aj foodblogger a jeho jedálny lístok nájdeš napríklad tu. V rámci inovácií sa železnice rozhodli priniesť viaceré novinky. Vyskúšať tak môžeš niekoľko chodov vrátane predjedla a dezertu, najnovšie v ňom môžeš nájsť napríklad Sushi, hovädzie teriyaki alebo gaštanový krém, talianske espresso a remeselné pivo.
Nezabudni, že vlaky sú vybavené aj bezplatným wifi pripojením, ktoré môžeš kedykoľvek využiť.
- Založ si zákaznícke konto ZSSK.
- Kúp si prostredníctvom svojho zákazníckeho konta cestovný lístok v aplikácii Ideme vlakom (Android, iOS) alebo cez e-shop ZSSK.
- Vytlačený alebo elektronický cestovný doklad ukáž pri kontrole vlakovému personálu.
- V prípade meškania vlaku máš so skontrolovaným elektronickým cestovným dokladom (buď bol nasnímaný vlakvedúcim do prenosného zariadenia, alebo je na ňom odtlačok pečiatky) na supergarantovanej trati (vlaky IC na linke Bratislava – Košice a vlaky RR na linke Bratislava – Žilina) nárok na vrátenie peňazí podľa výšky meškania.
- Nárok na odškodnenie si uplatni na tomto linku.
Žiadosť ti železnice vybavia najneskôr do 30 dní od jej prijatia.