Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Štvrtok 12. 12. 2019 meniny má Otília

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
V spolupráci

Tento článok vznikol aj vďaka spolupráci s adidas

Čo je v spolupráci?

Jedná sa o obsah, ktorý chcel REFRESHER vytvoriť, ale vznikol aj vďaka spolupráci s inzerentom. Inzerent do obsahu nezasahoval vôbec, maximálne poskytol informácie, fakty a návrhy na úpravu.

Móda - Topánky
0
Peter Hlavička
15. august 2019, 15:49

Archívne tenisky, o ktorých donedávna nikto nevedel, dnes valcujú svet módy

Každé tenisky sú raz populárne, no týmto sa podarilo doslova vstať z mŕtvych.

Peter Hlavička
15. august 2019, 15:49
Archívne tenisky, o ktorých donedávna nikto nevedel, dnes valcujú svet módy
Zdroj: @travisessinger/Usnplash
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
V spolupráci

Tento článok vznikol aj vďaka spolupráci s adidas

Viac info

Návšteva archívov značiek ako Nike, adidas alebo Puma je snom každého milovníka tenisiek. Regály plné tisícok modelov, o ktorých sa v mnohých prípadoch nedočítaš ani na internete, ponúkajú nielen pohľad na historický alebo technologický vývoj športovej obuvi, ale aj nevyčerpateľný zdroj inšpirácie.

 

Umelci ako Pharrell Williams alebo Kanye West na začiatku svojej spolupráce s radosťou prijali pozvanie do hlavného archívu v centrále adidasu a pri tvorbe vlastných modelov tenisiek tak odkazovali na mnohé časom zabudnuté siluety.

 

Archívne modely tenisiek, ktoré po desiatkach rokov ožili v novej podobe

 

Samotný zakladateľ značky adidas, Adolf Dassler začal vytvárať archív vlastných produktov už takmer 100 rokov dozadu a dnes sa vďaka jeho iniciatíve podarilo zachovať pre nasledujúce generácie viac ako 80 000 produktov. Medzi nimi nechýbajú napríklad ani Dasslerove prvé tretry, boxerské topánky Muhammada Aliho alebo najnovšie modely tenisiek, ktoré sa ešte len dostanú do predaja. 

Z času na čas sa športové značky rozhodnú vzkriesiť niektoré zo zabudnutých modelov a do predaja ich vypustia v pôvodnej forme. Oveľa častejšie ale nastane prípad, že značka sa rozhodne vytvoriť novodobú verziu určitých tenisiek a nasledujúci zoznam ti tak predstaví 1O modelov od známych značiek, ktoré sa po 20, 3O alebo aj 40 rokoch dostali opäť do predaja v úplne novej forme. 

 

 

adidas Ozweego 1996-2019

Silueta Ozweego sa stala v modernej dobe populárnou najmä vďaka spolupráci značky adidas s návrhárom Rafom Simonsom, ktorý v roku 2013 odštartoval trend chunky tenisiek. Málokto však vie, že pôvodná silueta Ozweego 1 sa dostala do predaja už v roku 1996 a do roku 2000 sa dočkala troch ďalších vyhotovení. Najnovším prírastkom do rodiny sa tak stala upravená silueta Ozweego, ktorá u predajcov debutuje práve teraz a priamo odkazuje na model s poradovým číslom 3 z obdobia rokov 1998 až 1999. 

 


Nike Air Huarache 1991-2013

Značka Nike rovnako nedá dopustiť na archív a každý rok predstaví verejnosti doslova stoky nových farebných vyhotovení alebo dizajnových úprav svojich retro tenisiek. Model Air Huarache sa stal prelomovým nielen kvôli tomu, že na bočnej strane nemal žiadny swoosh, ale aj vďaka svojej neoprénovej konštrukcii, ktorá mala doslova objať tvoje chodidlá.

 

Od roku 1991 sa dočkala množstva dizajnových úprav s podtitulom International, Trainer, Challenge alebo Free, až kým sa v roku 2013 po viac ako 22-ročnej prestávke dostala opäť do predaja vo svojej pôvodnej forme. 

 


adidas Nite Jogger 1976-2019

V 70. rokoch nebolo pre výrobcov športovej obuvi dostupných veľa technológií, ktorými by mohli ohúriť svojich zákazníkov a spolupráce so známymi športovcami sa len začínali dostávať do praxe. Tenisky Nite Jogger sa tak v roku 1976 zapísali do histórie ako prvý model značky adidas, ktorý na sebe niesol reflektívne materiály.

 

O siluete Nite Jogger však pravdepodobne počula väčšina ľudí až v roku 2019, kedy adidas debutoval jej modernú verziu s podrážkou Boost. Kompletný obraz historickej referencie tak doplnila pred niekoľkými týždňami spolupráca s najznámejším výrobcom reflektívnych materiálov 3M. 

 


Puma RS 1986-2018

Udržať krok so všetkými sériami a divíziami športových značiek je takmer nemožné a vždy sa nájde jedna, na ktorú sa takmer zabudlo. V prípade značky Puma by to mohla byť práve séria RS, ktorá vznikla na podnet vzrastajúcej popularity voľnočasového behania a joggingu v 70. a 80. rokoch.

 

Práve na teniskách RS Computer Shoe tak Puma v roku 1986 otestovala aj technológiu, ktorá ti po pripojení tenisky k počítaču dokázala zaznamenať čas, vzdialenosť behu a počet spálených kalórií. Dnes sú síce podobné vychytávky bežnou súčasťou našich životov, no séria RS sa dokázala adaptovať na novú dobu a model RS-X je tak jedným z najmladších zástupcov tejto rodiny. 

 


Reebok Mobius 1995-2019

90. roky budú navždy jedným z najbláznivejších módnych období. S dizajnom a farbami sa totiž experimentovalo v plnej paráde, a aj keď mnohé tenisky z tejto éry sa predávajú dodnes, iné ostali navždy skryté v archívoch daných značiek. Jedným z takýchto príkladov je aj séria konceptov Mobius, ktorou sa značka Reebok snažila spojiť viaceré športové odvetvia.

 

Tieto tenisky pôvodne v 90. rokoch neuzreli svetlo sveta a Reebok ich debutoval až v roku 2018 ako retro model. Vďaka značke Pyer Moss sa im však dostalo patričnej úcty. Návrhár Kerby Jean-Raymond, ktorý sa medzičasom stal kreatívnym riaditeľom jednej z divízií značky Reebok, totiž v roku 2019 predstavil svetu tenisky Experiment 3, ktoré boli inšpirované práve archívnym konceptom Mobius. 

 


adidas Falcon/Yung 1  1997-2018

Príkladom toho, ako sa postupom času dokážu vyvíjať dizajnové referencie sú aj tenisky Falcon. V roku 1997 hľadal tím adidasu názov pre jeden zo svojich nových modelov. Súčasťou každodennej rutiny zamestnancov bol beh v neďalekých lesoch, ktorý sa ukázal ako prospešný nielen pre ich zdravie.

 

Centrála adidasu v mestečku Herzogenaurach susedí práve s dedinkou Falkendorf a každému je už jasné, ako vznikol názov týchto tenisiek. Z pôvodnej siluety Falcon Dorf z roku 1997 sa dnes odvodili dva samostatné modely, a to Yung-1 pre pánov a Falcon W pre dámy.

 


Nike Waffle 1972-2019

Portfólio značky Nike obsahuje množstvo modelov, bez ktorých si dnešný svet tenisiek ani nevieme predstaviť. Silueta Waffle, ktorá to ale všetko odštartovala, bohužiaľ nepatrila medzi tie najobľúbenejšie. Počas uplynulých desaťročí jej samotná značka síce prikladala veľkú váhu, no desiatky dizajnových úprav a vyhotovení jednoducho nestačili na to, aby sa mohla porovnávať s mladšími modelmi ako Air Force, Air Max alebo Air Jordan. V roku 2019 však prišla veľká zmena a vďaka japonskej značke sacai, ktorá obrátila koncept pôvodnej tenisky hore nohami, sa verzia LD Waffle stala jednými z najpopulárnejších tenisiek roku. 

 


Nike Air Tech Challenge II 1989-2012

Andre Agassi patrí medzi najväčšie hviezdy tenisových kurtov a okrem ikonickej módy zodpovedala jeho postaveniu aj jeho obuv. V teniskách Air Tech Challenge II tak zaznamenal niektoré zo svojich najväčších úspechov, no z historického hľadiska sa stali významnými úplne iným spôsobom. Farebné vyhotovenie „Hot Lava“ očividne inšpirovalo Kanyeho Westa pri tvorbe svojich tenisiek Nike Air Yeezy 2, na ktoré si tak okrem kombinácie čiernej a ružovej požičal rovno aj celú podrážku z Agassiho siluety.

 


adidas ZX 4000 1989-2019

Séria ZX patrí v adidase medzi tie najväčšie najmä kvôli nemeckej precíznosti. Dizajnéri v adidase sa totiž snažili vytvoriť viacero vyhotovení podobného modelu tenisiek s menšími úpravami tak, aby dokázali vyhovieť doslova každému puntičkárovi.

 

Zo začiatku tak jednotlivé modely niesli poradové čísla v stovkách, no po olympiáde v Berlíne roku 1988 už museli prejsť na tisícky. Základom funkčného dizajnu týchto tenisiek bola už od začiatku biomechanika a pôvodní dizajnéri tak musia byť dnes pri pohľade na verziu ZX 4000 4D s úpletovým Primeknit zvrškom a digitálne tlačenou podrážkou na svoj historický odkaz pyšní.

 


adidas EQT  1991-2017

Značku adidas dnes poznáme najmä ako tri pruhy a pôvodné logo s trojlístkom tak priraďujeme len retro produktom, akými sú tenisky Superstar, Stan Smith alebo teplákové súpravy. Až do roku 1991 však bolo toto logo hlavným označením všetkých produktov adidas a jeho nová priniesla do firmy veľké zmeny.

 

Začiatkom 90. rokov sa adidas ocitol na hranici kolapsu a vedenie muselo vykonať v rámci produktovej línie drastické škrty. Jednou z pozitívnych spomienok na toto temné obdobie tak ostala divízia EQT, pre ktorú nemal byť dôležitý vzhľad, ale funkčnosť. Pokroková vízia EQT tak dokázala postaviť adidas opäť na nohy a jej význam je cítiť dodnes. 

 

 

Náhľadový obrázok: stow-group.com Tagy: adidas, falcon, eqt, nike air huarache, ozweego, puma rs
Ohodnoť článok
72
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
Najčítanejšie
Záleží nám na súkromí čitateľov. Práve aj z toho dôvodu ti poskytujeme detailné informácie o tom, ako využívame súbory cookies a iné technológie zabezpečujúce správne fungovanie a rozvoj stránky. Pre viac informácií si prečítaj naše Zásady ochrany osobných údajov , kde nájdeš ako používame súbory cookies, prípadne sa oboznám Podmienkami používania portálu platných od 24.5.2018. Spracovaniu cookies môžeš zabrániť, alebo zmeniť svoje preferencie v nastaveniach internetového prehliadača, prípadne pre detailnejšie nastavenie klikni na viac možností nižšie.
Upozornenie na právo nastavenia ochrany osobných údajov na Refresheri

Vzhľadom na existujúce a aj chystané zmeny v zákonoch ti dávame možnosť detailného nastavenia spracovania osobných údajov a preferencií spojených so spracovaním osobných údajov.

Prečítaj si možnosti, posuň zobrazenie nadol, nastav si svoje preferencie a klikni na tlačidlo súhlasím, keď budeš chcieť pokračovať do služieb Refresheru. Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie v tvojom prehliadači. Sú natoľko dôležité, že ich budeme musieť použiť pre zapamätanie si toho, že si toto okno potvrdil/a, v opačnom prípade by sme ti ho museli zobrazovať znova a znova.

Údaje, ktoré spracovávame, keď používaš Refresher
Zo strany Refresheru zbierame tieto osobné údaje:
  • Keď navštíviš Refresher, uchovávame si informácie o tom, ktoré články si prečítal, identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, alebo IP adresu v prípade prihlásenia do účtu, súbory cookie a poloha.
  • Pri prihlásení do účtu e-mailovú adresu
Prečo zbiera Refresher tieto údaje:
  • Na zlepšenie kvality našich web stránok a vývoj nových webových služieb
  • Na vykonávanie analýz a meraní, s cieľom pochopiť, ako sú naše web stránky využívané
  • Na to, aby sme nezobrazovali obsah, ktorý si už videl
  • Pre zobrazovanie prispôsobenejší obsah, ako sú napríklad relevantnejšie články
  • Pre schopnosť identifikovať ťa ako užívateľa pri prihlasovaní do svojho účtu
Zbierame údaje pre partnerov a reklamné siete:
  • identifikátory zariadenia a prehliadača, časť IP adresy, súbory cookie a poloha.
Prečo zbierame tieto údaje pre partnerov, tretie strany a reklamné siete:
  • Na to, aby mohli fungovať a zobrazovali relevantnejšie a užitočnejšie reklamy.
Zoznam reklamných sietí a nastavenia reklám

Nevyhnutné osobné údaje - cookies - pre zobrazovanie reklám zbierame pre nasledujúce spoločnosti:

Google (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)
Formulár kontakt v súvilosti s osobnými údajmi >

AdForm (AdForm Aps,Wildersgade 10B, 1. Sal., DK-1408, Copenhagen, Denmark, ID: 26434815)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

Seznam (Seznam.cz, a.s, Radlická 3294/10, 150 00, Praha 5, 26168685)
Kontaktné údaje pre najbližšiu pobočku >

 

Možnosť vypnúť si personalizovanie reklám a zbieranie osobných údajov pre jednotlivých partnerov:

Upraviť nastavenia typov reklám Google - personalizovanie od spoločnosti Google

Upraviť nastavenia typov reklám AdForm - personalizovanie od spoločnosti AdForm

 

Svoje nastavenia pre všetky ostatné reklamné siete, aj tie, ktoré na Refresheri nenájdeš, si vieš prezrieť na stránke youronlinechoices.com/uk/your-ad-choices

Meranie návštevnosti

Google, Služba Google Analytics (Google Ireland, 3RD FLOOR ,GORDON HOUSE ,BARROW STREET, Dublin, ID: 368047)

Vlastníci webových stránok používajú na zlepšenie funkčnosti svojich stránok údaje zhromaždené službou Google Analytics. Zhromažďovanie údajov môžete deaktivovať tak, že si stiahnete a nainštalujete doplnok pre svoj prehliadač.

Stiahnuť doplnok pre prehliadač

Gemius (Gemius s.r.o. Na Výsluní 201/13 100 00 Praha 10 Česká republika)

Spoločnosť Gemius podobne ako služba Google Analytics vyhodnocuje a meria návštevnosť na niektorých webových stránkach. Na meranie využíva Cookies, ktoré si môžeš deaktivovať vo svojom prehliadači.

Hotjar (Hotjar Limited, company number C 65490, Level 2, St Julian’s Business Centre, 3, Elia Zammit Street, St Julian’s STJ 1000, Malta)

Hotjar využívame na analýzu návštevnosti a správanie sa užívateľov. Vytvára nám mapu aktivity návštevníkov, na webových stránkach, ktoré vizualizuje a vyhodnocuje. Tieto informácie nie sú zbierané vždy, nikdy nie sú spárovateľné s aktivitami užívateľov a teda nie je možné identifikovať jednotlivcov, ale Hotjar ti môže nastaviť súbory Cookies.

Ovládacie prvky súvisiace s prehliadačom

Nastavenia súborov cookie

Súbory cookie sú životne dôležitou súčasťou technológie vo vašom prehliadači a slúžia na zlepšenie prostredia pri používaní internetu.

Ak napríklad na určitom webe nastavíte predvolený jazyk, súbory cookie pomôžu prehliadaču zapamätať si túto voľbu. Niektoré alebo všetky súbory cookie môžete tiež zablokovať, to však môže viesť k zastaveniu fungovania niektorých funkcií na internete.

Mnoho webov napríklad vyžaduje zapnuté súbory cookie vtedy, keď sa chcete prihlásiť. Informácie o tom, ako upraviť nastavenia súborov cookie, nájdete v zdrojoch pomocníka vášho prehliadača.

Zásady ochrany osobných údajov

Prečítaj si naše Zásady ochrany osobných údajov

Ďalšie informácie o tom, ako Refresher používa na zlepšenie služieb
  • Prihlasovanie - pre účely prihlasovania potrebujeme tvoju emailovú adresu.
  • Prispôsobenie - pre zistenie toho, čo ťa zaujíma, vytvárame tvoj unikátny profil. Ak nejaké informácie pozbierame, nájdeš ich vo svojich nastaveniach súkromia a profil môžeš upraviť, alebo zmeniť, alebo celé personalizovanie vymazať.
Ako zmeniť nastavenia spracovania osobných údajov?

Ak zmeníte názor, kedykoľvek tieto údaje môžete zmeniť na adrese https://refresher.sk/nastavenia/sukromie.
Ak nechceš vidieť toto okno, ak nás navštívíš z iného zariadenia alebo prehliadača, prihlás sa a tvoje preferencie si zapamätáme.