Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Tento článok vznikol aj vďaka spolupráci s adidas
15. augusta 2019 o 15:49
Čas čítania 0:00
Peter Hlavička

Archívne tenisky, o ktorých donedávna nikto nevedel, dnes valcujú svet módy

Archívne tenisky, o ktorých donedávna nikto nevedel, dnes valcujú svet módy
Zdroj: @travisessinger/Usnplash
MÓDA ADIDAS
Uložiť Uložené

Každé tenisky sú raz populárne, no týmto sa podarilo doslova vstať z mŕtvych.

Návšteva archívov značiek ako Nike, adidas alebo Puma je snom každého milovníka tenisiek. Regály plné tisícok modelov, o ktorých sa v mnohých prípadoch nedočítaš ani na internete, ponúkajú nielen pohľad na historický alebo technologický vývoj športovej obuvi, ale aj nevyčerpateľný zdroj inšpirácie.

Umelci ako Pharrell Williams alebo Kanye West na začiatku svojej spolupráce s radosťou prijali pozvanie do hlavného archívu v centrále adidasu a pri tvorbe vlastných modelov tenisiek tak odkazovali na mnohé časom zabudnuté siluety.

Archívne modely tenisiek, ktoré po desiatkach rokov ožili v novej podobe
Archívne modely tenisiek, ktoré po desiatkach rokov ožili v novej podobe Zdroj: @josenothose/Unsplash

Samotný zakladateľ značky adidas, Adolf Dassler začal vytvárať archív vlastných produktov už takmer 100 rokov dozadu a dnes sa vďaka jeho iniciatíve podarilo zachovať pre nasledujúce generácie viac ako 80 000 produktov. Medzi nimi nechýbajú napríklad ani Dasslerove prvé tretry, boxerské topánky Muhammada Aliho alebo najnovšie modely tenisiek, ktoré sa ešte len dostanú do predaja. 

Z času na čas sa športové značky rozhodnú vzkriesiť niektoré zo zabudnutých modelov a do predaja ich vypustia v pôvodnej forme. Oveľa častejšie ale nastane prípad, že značka sa rozhodne vytvoriť novodobú verziu určitých tenisiek a nasledujúci zoznam ti tak predstaví 1O modelov od známych značiek, ktoré sa po 20, 3O alebo aj 40 rokoch dostali opäť do predaja v úplne novej forme. 

Odporúčané
Chunky sneakers aktuálne ovládajú svet obuvi. Po ktorých sa oplatí siahnuť? Chunky sneakers aktuálne ovládajú svet obuvi. Po ktorých sa oplatí siahnuť? 22. apríla 2018 o 13:03

adidas Ozweego 1996-2019

Silueta Ozweego sa stala v modernej dobe populárnou najmä vďaka spolupráci značky adidas s návrhárom Rafom Simonsom, ktorý v roku 2013 odštartoval trend chunky tenisiek. Málokto však vie, že pôvodná silueta Ozweego 1 sa dostala do predaja už v roku 1996 a do roku 2000 sa dočkala troch ďalších vyhotovení. Najnovším prírastkom do rodiny sa tak stala upravená silueta Ozweego, ktorá u predajcov debutuje práve teraz a priamo odkazuje na model s poradovým číslom 3 z obdobia rokov 1998 až 1999. 


Nike Air Huarache 1991-2013

Značka Nike rovnako nedá dopustiť na archív a každý rok predstaví verejnosti doslova stoky nových farebných vyhotovení alebo dizajnových úprav svojich retro tenisiek. Model Air Huarache sa stal prelomovým nielen kvôli tomu, že na bočnej strane nemal žiadny swoosh, ale aj vďaka svojej neoprénovej konštrukcii, ktorá mala doslova objať tvoje chodidlá.

Od roku 1991 sa dočkala množstva dizajnových úprav s podtitulom International, Trainer, Challenge alebo Free, až kým sa v roku 2013 po viac ako 22-ročnej prestávke dostala opäť do predaja vo svojej pôvodnej forme. 


adidas Nite Jogger 1976-2019

V 70. rokoch nebolo pre výrobcov športovej obuvi dostupných veľa technológií, ktorými by mohli ohúriť svojich zákazníkov a spolupráce so známymi športovcami sa len začínali dostávať do praxe. Tenisky Nite Jogger sa tak v roku 1976 zapísali do histórie ako prvý model značky adidas, ktorý na sebe niesol reflektívne materiály.

O siluete Nite Jogger však pravdepodobne počula väčšina ľudí až v roku 2019, kedy adidas debutoval jej modernú verziu s podrážkou Boost. Kompletný obraz historickej referencie tak doplnila pred niekoľkými týždňami spolupráca s najznámejším výrobcom reflektívnych materiálov 3M. 


Puma RS 1986-2018

Udržať krok so všetkými sériami a divíziami športových značiek je takmer nemožné a vždy sa nájde jedna, na ktorú sa takmer zabudlo. V prípade značky Puma by to mohla byť práve séria RS, ktorá vznikla na podnet vzrastajúcej popularity voľnočasového behania a joggingu v 70. a 80. rokoch.

Práve na teniskách RS Computer Shoe tak Puma v roku 1986 otestovala aj technológiu, ktorá ti po pripojení tenisky k počítaču dokázala zaznamenať čas, vzdialenosť behu a počet spálených kalórií. Dnes sú síce podobné vychytávky bežnou súčasťou našich životov, no séria RS sa dokázala adaptovať na novú dobu a model RS-X je tak jedným z najmladších zástupcov tejto rodiny. 


Reebok Mobius 1995-2019

90. roky budú navždy jedným z najbláznivejších módnych období. S dizajnom a farbami sa totiž experimentovalo v plnej paráde, a aj keď mnohé tenisky z tejto éry sa predávajú dodnes, iné ostali navždy skryté v archívoch daných značiek. Jedným z takýchto príkladov je aj séria konceptov Mobius, ktorou sa značka Reebok snažila spojiť viaceré športové odvetvia.

Tieto tenisky pôvodne v 90. rokoch neuzreli svetlo sveta a Reebok ich debutoval až v roku 2018 ako retro model. Vďaka značke Pyer Moss sa im však dostalo patričnej úcty. Návrhár Kerby Jean-Raymond, ktorý sa medzičasom stal kreatívnym riaditeľom jednej z divízií značky Reebok, totiž v roku 2019 predstavil svetu tenisky Experiment 3, ktoré boli inšpirované práve archívnym konceptom Mobius. 


adidas Falcon/Yung 1  1997-2018

Príkladom toho, ako sa postupom času dokážu vyvíjať dizajnové referencie sú aj tenisky Falcon. V roku 1997 hľadal tím adidasu názov pre jeden zo svojich nových modelov. Súčasťou každodennej rutiny zamestnancov bol beh v neďalekých lesoch, ktorý sa ukázal ako prospešný nielen pre ich zdravie.

Centrála adidasu v mestečku Herzogenaurach susedí práve s dedinkou Falkendorf a každému je už jasné, ako vznikol názov týchto tenisiek. Z pôvodnej siluety Falcon Dorf z roku 1997 sa dnes odvodili dva samostatné modely, a to Yung-1 pre pánov a Falcon W pre dámy.


Nike Waffle 1972-2019

Portfólio značky Nike obsahuje množstvo modelov, bez ktorých si dnešný svet tenisiek ani nevieme predstaviť. Silueta Waffle, ktorá to ale všetko odštartovala, bohužiaľ nepatrila medzi tie najobľúbenejšie. Počas uplynulých desaťročí jej samotná značka síce prikladala veľkú váhu, no desiatky dizajnových úprav a vyhotovení jednoducho nestačili na to, aby sa mohla porovnávať s mladšími modelmi ako Air Force, Air Max alebo Air Jordan. V roku 2019 však prišla veľká zmena a vďaka japonskej značke sacai, ktorá obrátila koncept pôvodnej tenisky hore nohami, sa verzia LD Waffle stala jednými z najpopulárnejších tenisiek roku. 


Nike Air Tech Challenge II 1989-2012

Andre Agassi patrí medzi najväčšie hviezdy tenisových kurtov a okrem ikonickej módy zodpovedala jeho postaveniu aj jeho obuv. V teniskách Air Tech Challenge II tak zaznamenal niektoré zo svojich najväčších úspechov, no z historického hľadiska sa stali významnými úplne iným spôsobom. Farebné vyhotovenie „Hot Lava“ očividne inšpirovalo Kanyeho Westa pri tvorbe svojich tenisiek Nike Air Yeezy 2, na ktoré si tak okrem kombinácie čiernej a ružovej požičal rovno aj celú podrážku z Agassiho siluety.


adidas ZX 4000 1989-2019

Séria ZX patrí v adidase medzi tie najväčšie najmä kvôli nemeckej precíznosti. Dizajnéri v adidase sa totiž snažili vytvoriť viacero vyhotovení podobného modelu tenisiek s menšími úpravami tak, aby dokázali vyhovieť doslova každému puntičkárovi.

Zo začiatku tak jednotlivé modely niesli poradové čísla v stovkách, no po olympiáde v Berlíne roku 1988 už museli prejsť na tisícky. Základom funkčného dizajnu týchto tenisiek bola už od začiatku biomechanika a pôvodní dizajnéri tak musia byť dnes pri pohľade na verziu ZX 4000 4D s úpletovým Primeknit zvrškom a digitálne tlačenou podrážkou na svoj historický odkaz pyšní.


adidas EQT  1991-2017

Značku adidas dnes poznáme najmä ako tri pruhy a pôvodné logo s trojlístkom tak priraďujeme len retro produktom, akými sú tenisky Superstar, Stan Smith alebo teplákové súpravy. Až do roku 1991 však bolo toto logo hlavným označením všetkých produktov adidas a jeho nová priniesla do firmy veľké zmeny.

Začiatkom 90. rokov sa adidas ocitol na hranici kolapsu a vedenie muselo vykonať v rámci produktovej línie drastické škrty. Jednou z pozitívnych spomienok na toto temné obdobie tak ostala divízia EQT, pre ktorú nemal byť dôležitý vzhľad, ale funkčnosť. Pokroková vízia EQT tak dokázala postaviť adidas opäť na nohy a jej význam je cítiť dodnes. 

Domov
Zdieľať
Diskusia