Prepnúť do nočného režimu
Prepnúť do denného režimu
Nedeľa 22. 9. 2019 meniny má Móric

hľadaj na refresheri

Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.
Odporúčame zapnúť browser notifikácie, ak budeš prihlásený na Refresher s týmto zariadením.
Móda - Módny seriál
0
Peter Hlavička
10. august 2019, 10:16

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?

Nestarať sa v dnešnom svete o ekológiu je hotový hriech, ale do akej miery ide s takouto módou len o pózu?

Peter Hlavička
10. august 2019, 10:16
Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?
Zdroj: home.kpmg
Musíš byť prihlásený/á , aby si mohol uložiť článok.
Nepodařilo se uložit změny. Zkus se nově přihlásit a zopakovat akci.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
0
Uložiť na neskôr.
Uložený článok nájdeš
v ponuke používateľa.

Slovíčka udržateľný alebo conscious patria v rámci módy medzi najfrekventovanejšie výrazy posledných rokov a nad príbehom svojho oblečenia sa tak kvôli nim zamyslel nie jeden z nás.

Hlavná idea tohto hnutia je veľmi jednoduchá: pri výrobe oblečenia sa ničia prírodné zdroje, znečisťuje sa životné prostredie a svetový módny priemysel tak pomaly, ale isto vedie náš svet k záhube. Kvôli množstvu dôkazov a záznamov z bangladéšskych tovární, ktoré kolujú internetom vďaka dokumentu The True Cost už od roku 2015 je ťažké povedať, že podobné otázky ťa nezaujímajú. Za nakupovanie lacného oblečenia vo fast-fashion reťazcoch totiž nesie každý z nás kúsok viny. 

 

V tomto článku sa dozvieš:
  • Prečo je udržateľná móda zlá.
  • Ako sa správať ekologicky aj bez udržateľnej módy.
  • Čo je cirkulácia a prečo je lepšia než udržateľnosť.

 

Hnutie za udržateľnú módu prinútilo svetových gigantov prijať množstvo opatrení, zabezpečiť lepšie pracovné podmienky pre svojich zamestnancov a zároveň schváliť upravené výrobné normy, vďaka ktorým by sa mal dopad výroby oblečenia na životné prostredie každým rokom znižovať.  


Ak si k tomu prirítame nespočetné množstvo "sustainable" a "conscious" kolekcií, ktoré sa dostali na pulty bežných predajní, človek by si už pomaly myslel, že táto téma je vyriešená.  Značky síce svojim zákazníkom tvrdili, že toto oblečenie bolo vyrobené eticky a s minimálnym dopadom na naše životné prostredie, čo bola dúfajme aj pravda, no postupom času sa nám začal v našich šatníkoch kopiť malý problém. 

 

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?

 

Čo znamená byť eko?

Ak nám predajca povie, že kúpou určitého výrobku sme prispeli k čistejším oceánom a nižším uhlíkovým emisiám v ovzduší, nadobudneme pocit, že daný odev má magické chopnosti a po večeroch chodí recyklovať plastové fľaše. V skutočnosti sme si ale kúpili obyčajný produkt, ktorý bol len vyrobený eticky.

Rovnako dôležitá ako výroba je však aj životnosť a následná recyklácia. Kúpou conscious produktu spravíš prvý správny krok k lepšej budúcnosti, no rovnako si na seba berieš bremeno, ktoré môže v konečnom dôsledku spraviť viac škody ako osohu. Ekologické módne správanie totiž znamená aj to, že nakupuješ len ak to nevyhnutne potrebuješ a zo svojich odevov sa snažíš vyťažiť maximum životnosti. Každý vyrobený odev zanecháva stopu na životnom prostredí a viac odevov jednoducho znamená väčšiu stopu. 

 

 

Prečo je udržateľná móda zlá?

NAČÍTAŤ CELÝ ČLÁNOK BEZPLATNE
Podpor tvorbu kvalitného obsahu
Roky tvoríme kvalitné autorské články, ktoré nikde inde nenájdeš. Ak chceš viac takýchto článkov, predplať si REFRESHER+ a dostaneš ďalšie výhody.
CHCEM PODPORIŤ

Je prirodzené, ža každá teória potrebuje postupom času menšie úpravy alebo nové riešenia. Udržateľnosť je vo svojej podstate pozitívnym prístupom k móde a jej význam bol z historického hľadiska veľmi dôležitý.

V roku 2019 však začíname vidieť všetky trhliny, ktoré sa za posledných 5 rokov v tejto teórii vytvorili a predstavitelia svetových korporátov tak postupne implementujú nové prístupy.

Jedným z hlavných problémov udržateľnej módy je totiž jej krátkozrakosť. Pri výrobe oblečenia sa dnes používajú takmer výhradne surové materiály živočíšneho alebo rastlinného pôvodu. Tie sú podľa štandardov udržateľnosti spracované eticky a ekologicky, no v momente, kedy opustia továreň, sú za ne zodpovední všetci, okrem výrobcu. Ten tak stále dokola čerpá nové materiály a keď sa spotrebiteľ rozhodne ukončiť životný cyklus vyrobeného produktu, dostáva sa na skládku.

 

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?

 

Recyklácia by síce mala zabezpečiť, že odpad sa bude v určitej forme využívať aj ďalej, no v prípade textilu je to takmer nemožné. Z bežných jeansov už totiž len veľmi ťažko spravíš vlákno na tkanie novej látky, a tak väčšinou podobné odevy končia pomleté do hmoty, z ktorej sa následne vyrábajú výplne do autosedadiel. V tom horšom prípade sa nedajú recyklovať vôbec a skončia v spalovni. 

Tým pádom je jedno, či bol produkt vyrobený podľa štandardov udržateľnej módy alebo nie. Na konci svojho životného cyklu sa z neho stáva len ďalšia záťaž pre životné prostredie. 

 

Ako vníma otázku udržateľnosti a cirkulácie Martina Mareková Kuipers, Country Coordinator hnutia Fashion Revolution? „Ľudia by mali prekonať svoju lenivosť a znížiť celkový konzum. Podľa nás je jednou z ciest aj spôsob, ktorým žili naši predkovia. Mali menej materiálov, vedeli s nimi lepšie narábať a práve tento nedostatok ich dokútil k tomu, aby všetky zdroje využili na maximum. Je ťažké vzdať sa komfortu, ale aktuálna situácia si žiada zmenu.“

 

Švédska značka Nudie Jeans, ktorá sa už v roku 2014 snažila vyriešiť otázku nerecyklovateľných jeansov tým, že z nich začala vyrábať bytové doplnky.

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?

 

Udržateľná móda 2.0

Predstavitelia najväčších módnych značiek ako adidas alebo Zara tak už v roku 2018 na svetovom módnom samite v Kodani začali namiesto výrazu udržateľnosť používať pojem cirkulácia.

Cirkulárna ekonomika módneho priemyslu by tak mala byť postavená na princípoch udržateľnosti, no zároveň riešiť otázku nadbytočného množstva odpadu, ktorý každoročne končí na skládkach. Podľa tejto teórie by sa tak mali výrobcovia snažiť vytvoriť si vlastnú infraštruktúru, v rámci ktorej sa budú starať nie len o výrobu, ale aj o následnú recykláciu svojich produktov. Cieľom je vyrábať oblečenie tak, aby sa po ukončení svojho životného cyklu dalo rozobrať, opraviť a následne použiť na výrobu nového oblečenia.

Dala by sa tak dlhodobo udržiavať hodnota vyrobených produktov a zároveň by sa nemuseli čerpať vždy nové prírodné zdroje. S adaptáciou na cirkulárny systém do roku 2020 súhlasilo 93 % zúčastnených spomínaného samitu. 

 

Mezdi prvými sa o implementovanie cirkulárnej ekonomiky do praxe zaradila značka adidas. Tá sa síce už od roku 2015 snaží vďaka projektu Parley for the Oceans využiť odpad z oceánov a morí na výrobu tenisiek, no v apríli 2019 okrem toho predstavila aj svoj koncept tenisiek FUTURECRAFT.Loop. Sú vyrobené z materiálu podobného polyesteru alebo nylónu, čím adidas dosiahol, že sú 100% recyklovateľné. V budúcnosti by to teda mohlo fungovať tak, že ak sa ti tvoje tenisky zničia alebo ťa už prestanú baviť, môžeš ich priniesť do adidasu, ktorý ich zrecykluje a zo vzniknutého materiálu ti priamo vyrobí nový pár. 

 

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?

Kto bude recyklovať?

100 % recyklácia bavlny je teda hlavným problémom, s ktorým sa musia výrobcovia v dnešnej dobe vysporiadať. To, aby však odevy nekončili na skládkach, už riešia mnohé značky niekoľko rokov. V prípade H&M sú nádoby na staré oblečenie súčasťou predajní už od roku 2012 a okrem toho firma ponúka každý rok odmenu vo výške $1 milióna pre projekt, ktorý by pomohol vyriešiť otázku zero-waste materiálov. 

 

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?

 

 

Jedným z najväčších zástancov cirkulárnej ekonomiky a v podstate všetkých por-ekologických záležitosti je návrhárka Stella McCartney. Na parížskom Fashion Weeku odprezentovala svoju aktuálnu kolekciu, na ktorej výrobu použila staré látky zo svojho archívu.

Pred pár dňami tak na podobnej vlne odprezentovala svetu aj pokračovanie svojej spolupráce so značkou adidas a firmou Evrnu. Jej technológia NuCycl totiž dokáže vytvoriť z použitej bavlny tekutú hmotu, z ktorej sa dá následne pomocou stroja podobného 3D tlačiarni utkať nová látka. Z tejto kolekcie bude zatiaľ vyrobených len 5O kusov, ktoré dostanú vybraní športovci sponzorovaní značkou adidas. Už teraz je ale jasné, že podobných projektov bude len pribúdať.

 

Je udržateľná móda len marketingovým ťahom na oklamanie zákazníkov?

 

Slovenská značka créeme, ktorá je postavená na systéme cirkulárnej ekonomiky. Ich spodná bielizeň tak počas recyklovania nenechá žiadnu stopu na životnom prostredí 

 
 
 
View this post on Instagram
 
 
 

A post shared by créeme (@creeme_official) on

Pridaj sa k tým, ktorí nas podporili. Predplať si R+ VIAC
Ohodnoť článok
7
Zdieľaj článok
Hodnotenie tohto článku je dostupné len s aktívnym predplatným REFRESHER+.
Predplatiť si
Zrušiť
Pri hodnotení článku nastala chyba. Skús sa nanovo prihlásiť a znova ohodnotiť článok.

V prípade že problémy pretrvávajú, kontaktuj prosím administrátora.
OK
NAHOR
Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov tento mesiac. Prihlás sa pre neobmedzený prístup. Ako neregistrovaný si prečítal už 1/40 článkov za mesiac. PRIHLÁSIŤ / REGISTROVAŤ PRIHLÁSIŤ
Najčítanejšie