Zúčastnili sme sa slávnostného otvorenia nabíjacej stanice Ultra-Fast Charger.
Ruka v ruke s príchodom čoraz väčšieho počtu hybridných či plne elektrických automobilov ide samozrejme aj rozvoj samotnej siete nabíjacích staníc. Tie sú totiž neodmysliteľnou súčasťou pre vozidlá budúcnosti, ktoré majú svojim majiteľom zabezpečiť komfort cestovania ako konvenčné modely.
Uvedomuje si to aj spoločnosť Západoslovenská energetika (ZSE), ktorá uviedla do prevádzky svoju ďalšiu nabíjaciu stanicu. Tentokrát je však nejde o klasickú nabíjačku, ale špeciálnu, vôbec prvú ultra-rýchlu nabíjaciu stanicu v rámci strednej a východnej Európy, a zároveň druhú v celej Európe. K jej slávnostnému odhaleniu došlo pred pár týždňami na čerpacej stanici Slovnaft v Budči, no a medzičasom už bola uvedená aj do prevádzky.
Prvá ultra-rýchla nabíjacia stanica nielen na Slovensku, ale aj v Bulharsku, Chorvátsku, na Cypre, v Českej republike, Estónsku, Grécku, Maďarsku, Lotyšsku, Litve, na Malte, v Poľsku, Portugalsku, Rumunsku a Slovinsku disponuje výkonom až 350 kW, respektíve 175 kW pri súčasnom nabíjaní dvoch vozidiel. Laický povedané, pri tomto výkone stačí nabíjačke len za 15 minút dobiť batérie až na 400-kilometrový dojazd!
Samozrejme, nabíjacia stanica je určená prioritne pre najnovšiu generáciu elektromobilov s veľkou kapacitou akumulátorov. 350 kW pritom v súčasnosti zvládne plne využiť len Porsche Mission e (budúci Taycan), ktorého batérie majú napätie až 800 V.
Aj z tohto dôvodu je v súčasnosti výkon stanice zatiaľ obmedzený na 150 kW, teda na maximum, aké zvládnu najnovšie prírastky do rodiny elektromobilov – Audi e-tron, Jaguar I-Pace a Mercedes-Benz EQC. Výkon 100 kW využije Hyundai Ioniq a Kona Elektric, tradičných 50 kW zas napríklad Nissan Leaf druhej generácie či elektromobily využívajúce štandardy CHAdeMO alebo CCS.
Možno sa pýtaš, prečo sa nabíjacia stanica tohto druhu nenachádza v jednom z našich najväčších miest, jej umiestnenie má však svoju strategickú funkciu – Ultra-Fast Charger je určený prioritne pre rýchle dobitie pri cestovaní na dlhé trasy a práve Budča je v rámci rýchlostnej cesty R1 výhodná svojou polohou nielen na mape Slovenska, keďže prepája západ s východom.
Projekt dostal doposiaľ vôbec najväčší grant na rozvoj elektromobility od Európskej komisie, spolufinancovaný je z fondu Európskej únie. Slávnostného otvorenia sa osobne zúčastnil aj predseda Európskej komisie pre energetickú úniu Maroš Šefčovič či predstavitelia ministerstva hospodárstva a životného prostredia.
Stanica Ultra-Fast Charger vznikla v rámci projektu NEXT-E, ktorej cieľom je vybudovať 222 multi-štandardných rýchlo-nabíjacích staníc (50 kW) a 30 ultra-rýchlych nabíjacích staníc (150–350 kW) v rámci kohéznej Európy do konca roka 2020. Pre Slovensko to znamená otvorenie ďalších 25 staníc – 15 rýchlo-nabíjačiek a až 7 ultra-rýchlych nabíjacích staníc, čo len potvrdzuje skutočnosť, že sieť staníc na našom území patrí medzi tie najviac rozvinuté.