Jedna z najkontroverznejších tém prišla znovu na pretras.
Denne prepraví státisíce Bratislavčanov, no veľa príjemných slov sa na jej adresu nedostane. Hovoríme o bratislavskej mestskej hromadnej doprave, na ktorej sa toho dá najsť množstvo zaujímavého a prekvapujúceho. Venovali sme jej už jeden článok, kde sme sa zaoberali základnými skutočnosťami - pozreli sme sa napríklad na počet prevezených cestujúcich, významné prestupné uzly alebo najazdené kilometre, no tentokrát nahliadneme na skutočné lahôdky.
Akými linkami sa vezieme?
Každý Bratislavčan, ktorý len prečítal slovo "linka" a zazrel električku na obrázku, už zrejme v agónii zatvára oči, keďže len za posledných 50 dní sa linkové vedenie našich koľajových vozidiel menilo presne štyrikrát. Väčšina cestujúcich už dospela do duševného štádia, v ktorom je im to absolútne jedno a aj keď električka nečakane odbočí, tak ten kúsok skrátka prejdú peši. Pričom naučiť sa to nie je až tak zložité - trasy sú intuitívne a električkových liniek je len 8; cez školský rok 9, kedže jazdí aj linka č. 7. Z autobusových liniek je väčší výber - denných 67 dopĺňa ešte 20 nočných, ktoré jazdia každú hodinu. Trolejbusových liniek je 13, jedna z nich sa však môže pochváliť aj netradičnou zaujímavosťou - linka č. 33 jazdí totiž oddelená od zvyšnej trolejbusovej siete, ide o tzv. ostrovnú trať.
Kde nastupujeme?
Bratislavčan má na výber z 1341 rôznych zastávok, kde môže nastúpiť. Čakanie na spoj by malo byť v rámci možností pohodlné, 76% zastávok je vybavených prístreškom s lavičkou. Najvyťaženejšie sú zastávky na Hlavnej stanici, platí to však len v špičke; mimo nej vyhráva Trnavské mýto. Na Trnavskom mýte stojí aj najviac liniek, konkrétne až osemnásť. Zároveň ide o jednu z mála zastávok, ktorú obsluhujú autobusy, trolejbusy aj električky.
Na druhú stranu, súťaž o najzapadnutejšiu zastávku vyhrávajú Zvončeková a Potočná. Ide o normálnu obývanú oblasť v Rači, z ktorej je to na najbližšiu "schopnú" zastávku pešo vyše desiatich minút (nie je to až tak veľa, no v Bratislave je štandard, že od obývanej zóny býva zastávka do 600 metrov). No napriek tomu tam jazdí malý autobusík len dvakrát denne a ani dopravný podnik nedokázal spoľahlivo objasniť prečo.
Čím cestujeme?
Dopravný podnik by mal počas pracovných dní školského roku vypraviť 636 vozidiel, bežne však ostáva aj desať vozidiel nevypravených. Najviac je v uliciach pochopiteľne autobusov, 388 vozidiel. Nasledujú električky, ktorých je 161 a na výber máme aj z 87-ich trolejbusov.
Denne odjazdia všetky bratislavské vozidlá absurdných 126-tisíc kilometrov, pričom autobusy spotrebujú za deň asi 27 tisíc litrov pohonných hmôt (jazdí sa na naftu alebo CNG). Mimochodom, ak bol tvoj sen zajazdiť si napríklad na električke, no za vodiča ťa neprijali, teraz si ju môžeš za lacný peniaz rovno aj kúpiť.
Aké lístky si kupujeme?
Najpopulárnejším cestovnými lístkami sú jednorázové - za prvý polrok sa ich predalo 15 489 598 kusov. Spomedzi nich vyhráva polhodinový základný za 90 centov. Električeniek sa predalo 391 796 kusov, najobľúbenejšia je trojmesačná. Vzhľadom na neustále stúpajúce cestovné lístky sa električeniek predá každý rok o pár tisícov viac; vďaka ich výhodnosti klesá aj počet čiernych pasažierov, no aj tak sa ich každý rok chytí asi 60-tisíc. Najviac automatov na cestovné lístky sa nachádza v okolí Hlavnej stanice, problematické je zasa Račianske mýto, kde sú na sedem zastávok len tri automaty.
Bratislava je mestom s jedným z najznepokojujúcejších pomerov cena lístkov/priemerná mzda. Pre porovnanie ponúkneme napríklad v Prahe. K tej istej cene, za ktorú máme v Prahe hodinový lístok, musíme v našom hlavnom meste prihodiť dva centy... a dostaneme len polhodinový. Ani to však nebráni novým cestujúcim, aby MHD začali cestovať - najväčší vplyv má nový pohodlný vozový park alebo nedávne rozšírenie integrovaného systému - čísla bratislavskej MHD sú zázrakom zelené.
Električka do Petržalky
Bolo to snáď v každých novinách, do Petržalky sa po päťdesiatich rokoch vrátila električka! Bratislavčania sa ňou cez most mohli previezť 8. júla, prišlo ich viac ako desaťtisíc. Prvé jazdy si električka musela cestu cez Starý most doslova prerážať, cez davy ľudí, ktoré sa na chodníky nezmestili. Vozidlo začalo jazdiť až o 19. hodine a do konca dňa sa otočilo viac ako 40-krát. V dnešných dňoch sú obe linky do Petržalky viac než využívané a aj Starý most sa teší mimoriadnej obľube. A to si niektorí ani nemysleli, že sa toho dožijú.
Fun fact na záver: Šanca, že ti nepríde spoj, na ktorý práve čakáš je 0,984%