AliExpress má v EÚ mesačne 104,3 milióna aktívnych používateľov, čím sa radí k veľkým online platformám (VLOP) a musí plniť povinnosti vyplývajúce z aktu.
Na čínskom AliExpresse s obľubou už roky nakupujú nielen Slováci, ale aj ľudia po celom svete. Na gigantickom e-shope s miliónmi zákazníkov predajcovia ponúkajú pestrú paletu tovaru; od drobných doplnkov a vymožeností až po elektroniku a oblečenie či dokonca kozmetiku. Obrovská platforma však teraz čelí problémom a na jeho fungovanie si posvieti Európska komisia, píše portál oPeniazoch.sk.
Európska komisia na webe priblížila, že začala formálne konanie, ktorého cieľom je posúdiť dodržiavanie pravidiel aktu o digitálnych službách v prípade čínskeho obchodného gigantu. Akt platí od 17. februára 2024 a vzťahuje sa na všetkých online sprostredkovateľov v rámci EÚ.
AliExpress má v EÚ mesačne 104,3 milióna aktívnych používateľov, čím sa radí k veľkým online platformám (VLOP) a musí plniť povinnosti vyplývajúce z aktu.
„Ochrana spotrebiteľov, najmä maloletých, je základným kameňom aktu o digitálnych službách. AliExpress musí dodržiavať svoje povinnosti týkajúce sa zmierňovania systémových rizík na svojej platforme a uplatňovať všetky ochranné ustanovenia na zaistenie bezpečnosti svojich služieb. Komisia teraz posúdi svoje opatrenia a overí ich súlad s našimi pravidlami,“ vyhlásila výkonná podpredsedníčka pre Európu pripravenú na digitálny vek Margrethe Vestagerová.
V tejto súvislosti chce Európska komisia preskúmať tieto tieto body:
- Nedostatočné presadzovanie podmienok služby AliExpress zakazujúcich určité výrobky, ktoré predstavujú riziko pre zdravie spotrebiteľov (falošné lieky, potraviny, výživové doplnky…),
- riziko pre maloletých (prístup k pornografickému materiálu),
- nedostatok účinných opatrení na predchádzanie šíreniu nezákonného obsahu;
Nedostatok účinných opatrení na predchádzanie úmyselnej manipulácii na online platforme prostredníctvom tzv. skrytých odkazov, - nedostatok účinných opatrení na predchádzanie rizikám vyplývajúcim z vlastností, ako sú influenceri propagujúce nezákonné alebo škodlivé výrobky prostredníctvom „pridruženého programu“ AliExpress.
EK sa zároveň chce zamerať aj na dodržiavanie týchto povinnosti:
- Oznamovať nezákonný obsah,
- poskytnúť účinný vnútorný systém vybavovania sťažností,
- posudzovať spoľahlivosť a úplnosť informácií požadovaných od obchodníkov,
- zabezpečiť transparentnosť hlavných parametrov používaných v odporúčacích systémoch AliExpress,
- poskytovať prehľadávané a spoľahlivé úložisko reklám prezentovaných na portáli AliExpress,
- poskytnúť výskumným pracovníkom prístup k verejne prístupným údajom spoločnosti AliExpress.
Ak by sa potvrdilo porušenie niektorého z článkov aktu, EK by musela vykonať ďalšie detailnejšie preskúmanie fungovania AliExpressu a zhromaždiť viacero dôkazov.