Už ôsmy rok získava ocenenie Najdôveryhodnejšia značka spotrebiteľov a určite ju máš doma aj ty.
Je verným pomocníkom v domácnosti, ktorý používala aj tvoja babka. Reč je o značke čistiacich prostriedkov Savo, ktorá oslavuje jubileum 50 rokov a je jednotkou medzi dezinfekciami. Vedel si, že Savo malo vo svojich začiatkoch úplne iný účel? Čítaj ďalej a dozvieš sa celý príbeh tejto obľúbenej česko-slovenskej značky.
Zrod prvého produktu
Písal sa rok 1973, keď prvá fľaška produktu Savo uzrela svetlo sveta v československom Bohumíne. Hoci sme dnes zvyknutí na plastové fľaše, v tej dobe sa roztok chlornanu sodného dával do skla. S ručne nalepenými etiketami.
A prečo práve pomenovanie Savo? Slovo vzniklo z českého slovného spojenia „sanace vody“. Roztok bol primárne určený na dezinfekciu vody a stal sa okamžitým hitom na tuzemskom trhu.
Postupný vývoj značky
Savo prešlo mnohými vývojovými štádiami a v priebehu času pomaly menilo aj svoj dizajn. Sklenené balenie bolo nahradené plastovým a pôvodné bakelitové vrchnáky vystriedali tie s bezpečnostným uzáverom.
Ďalší vývoj vzhľadu produktov Savo prišiel v 80. rokoch, keď bola prvýkrát zvolená charakteristická žltá farba obalu dezinfekčného prípravku Savo Original. Ale žltá farba nebola zvolená náhodou. Na ochranu chloridových prípravkov pred slnkom a oxidáciou sa najlepšie javila čierna farba, tá však nebola marketingovo atraktívna ani dostupná na trhu.
Z toho dôvodu bola uskutočnená výskumná štúdia s cieľom zistiť, ktorá zo svetlých farieb by dokázala ochrániť prípravok pred negatívnymi vonkajšími vplyvmi. Výsledkom výskumu bola jednoznačná voľba žltej farby, ktorá sa zachovala dodnes.
90. roky – Savo sa rozrastá a veľké nešťastie
Toto obdobie bolo významným aj pre značku Savo, ktorá sa rozhodla rozšíriť svoj produktový rad. Na trh prvýkrát prišli produkty ako Savo Prim, Savo Perex, Savo Proti Plesniam a špeciálny rad na čistenie a dezinfekciu toaliet. Verejnosť si ich okamžite obľúbila.
Veľkým favoritom je Savo Proti Plesniam, ktorého sa ročne predá viac než 1,5 milióna kusov v Česku a na Slovensku. Tento produkt úspešne pôsobí aj v zahraničí.
Bohužiaľ, v roku 1997 prišla skaza. Mesto Bohumín, domov výrobkov Savo, zasiahla ničivá tisícročná povodeň, ktorá spôsobila miliardovú spúšť. Následkom dlhotrvajúcich dažďov sa rozvodnila rieka Odra so svojimi vedľajšími tokmi, ktoré v priebehu niekoľko hodín zaplavili mesto vrátane domov, inštitúcií a tovární.
Dopyt po produktoch Savo sa v dôsledku ničivého živla zvýšil a ten musela značka pokrývať aj napriek škode v hodnote desiatok miliónov korún.
Od roku 2000 až po súčasnosť
Nové tisícročie prinieslo pre Savo mnoho úspešných zmien. K stále sa rozširujúcemu portfóliu produktov pribudla taktiež expanzia značky za hranice Česka a Slovenska na niekoľko trhov východnej Európy. Prelom pre značku Savo prišiel v roku 2013, keď ju získala spoločnosť Unilever.
Vo vzhľade produktov Savo nastala ďalšia zmena. Značka ako jedna z prvých na českom trhu zaviedla v roku 2005 takzvané „shrinked sleeves“, čiže zmrštené návlekové etikety. Táto inovácia zmodernizovala Savo a zvýšila predaj sortimentu značky.
O desať rokov neskôr sa produkty Savo rozšírili o sortiment bez chlóru. Ide o výrobky, ktoré majú dezinfekčný čistiaci účinok bez prítomnosti chlormanu sodného. Produkty Savo Bez Chlóru príjemne rozvoňajú celú domácnosť a sú vhodné aj na čistenie detských hračiek. Baktérie v tomto prípade nemajú šancu, pretože bezchlórové spreje ich odstránia až na 99,9 %. Hoci išlo o razantný krok, dezinfekcie s chlórom tvoria aj naďalej gro predaja tejto značky.
Do rodiny produktov Savo pribudli aj pracie prostriedky ako gély, prášky, aditíva a pracie kapsuly, ktoré odstraňujú aj odolné škvrny a zanechávajú bielizeň čistú a sviežu.
Savo chce ísť ruka v ruke s prírodou
Udržateľnosť je pre Savo dôležitou oblasťou. Je pohonom značky pri inovácii jej produktov, aby minimalizovala ich ekologický dosah a nezaťažovali prírodu. Pri vybraných produktoch z portfólia Savo značka napríklad využíva na výrobu obalov recyklovaný plast alebo upravila ich zloženie, aby boli šetrnejšie k životnému prostrediu.
Čistiace a dezinfekčné spreje Savo sa z 50 % vyrábajú z recyklovaného plastu a pracie gély vynikajú biorozložiteľným zložením a čistiacou zložkou na prírodnej báze. Nový rad Savo Botanitech obsahuje čistiacu zložku na 100 % prírodnej báze s pH neutrálnou patentovanou technológiou, 24-hodinovou antibakteriálnou ochranou a 100 % biorozložiteľnými parfumami. Reprezentuje tak prvý rad výrobkov Savo inšpirovaný prírodou.
Nejedna slovenská domácnosť má produkty Savo uložené vo svojich skrinkách. Potvrdzuje to aj ocenenie Najdôveryhodnejšia značka spotrebiteľov v kategórii čistiacich prostriedkov, ktoré získava od roku 2015 už ôsmy rok za sebou. Do budúcna si značka predsavzala rozvíjať a inovovať svoje prípravky, aby vyhovela potrebám a požiadavkám spotrebiteľov v Českej i Slovenskej republike a zároveň dbala na udržateľnosť.