Spravodajský portál pre modernú generáciu, ktorá sa zaujíma o aktuálne dianie.
Zaujíma ťa aktuálne dianie? Správy z domova aj zo sveta nájdeš na spravodajskom webe. Čítaj reportáže, rozhovory aj komentáre z rôznych oblastí. Sleduj Refresher News, ak chceš byť v obraze.
Kliknutím na tlačidlo ťa presmerujeme na news.refresher.sk
Refresher Slovensko
Otvoriť v aplikácii Refresher
Stiahnuť
X
1. augusta 2023, 12:27
Čas čítania 1:56
Jana Chovancová

Nahnevaný Sajfa o Austrian Airlines: Na letisku nám rozdelili miesta, lebo bolo lietadlo preplnené. Čo na to hovorí stevard?

ZAUJÍMAVOSTI CESTOVANIE CESTOVNÝ RUCH MATEJ SAJFA CIFRA
Uložiť Uložené

Prečo aerolínie predávajú viac lístkov, ako by mali, a čo sa dá robiť, aby si tomu mohol predísť?

Slovenský moderátor Matej Sajfa Cifra sa spoločne s manželkou Veronikou a deťmi vydali rakúskou národnou leteckou spoločnosťou Austrian Airlines na dovolenku. Na letisku ich čakalo nepríjemné prekvapenie. O príhodu sa moderátor podelil vo svojom instagramovom príbehu. 

Letecká spoločnosť musela rodinu pre nedostatok miesta v lietadle rozdeliť. „Celá rodina sme mali kúpený biznissclass na rodinnú dovolenku a na letisku nám povedali, že jeden z nás musí ísť do economy, lebo lietadlo je overbooked. Ako kompenzáciu nám ponúkli 500 €. Na otázku prečo my, keď letíme s dvomi malými deťmi, povedali, že to určil systém a nevedia s tým nič spraviť,“ napísal Sajfa, pričom dodal, že malo ísť o jedenásťapolhodinový let. 

Odporúčané
Prečo sa v lietadle zaťahujú rolety a tlieskať či netlieskať po pristátí? TOTO sú odpovede na 5 najčastejších otázok o lietaní Prečo sa v lietadle zaťahujú rolety a tlieskať či netlieskať po pristátí? TOTO sú odpovede na 5 najčastejších otázok o lietaní 15. júla 2023, 9:00

Prečo sa to deje? 

O rovnakých a podobných situáciách natočil pred nedávnom video známy cestovateľ a influencer Milan bez mapy. Hlavným dôvodom, prečo ľudí v lietadle presádzajú alebo ich dokonca do lietadla nepustia, je, že letecké spoločnosti predajú viac leteniek, ako je miest v lietadle. Nedáva to zmysel, skutočne sa to však deje. 

„Každá aerolinka chce mať lietadlo plné, lebo prázdne sedadlo nezarába. Z toho dôvodu robia letecké spoločnosti takzvaný overbooking, keď predajú viac leteniek, ako majú sedadiel na palube,“ vysvetľuje Milan. Vraví, že to spoločnostiam väčšinou vychádza, pretože rátajú napríklad aj s tým, že niekto zmešká let. 

Ďalej Milan vysvetľuje, že každý, kto sa do situácie odmietnutého pasažiera dostane, má nárok na kompenzáciu v hodnote 250 až 600 eur, nárok na prebookovanie a novú letenku. Častokrát podľa neho aerolínie ponúkajú aj ubytovanie. 

Dá sa podobným situáciám vyhnúť? 

Milan ďalej vo videu vysvetľuje, že ideálnym spôsobom, ako predísť tomu, že ťa nechajú stáť na letisku pre plné lietadlo, je včasný online check-in. „Nastavte si budík. Väčšina leteckých spoločností to má 24 hodín pred odletom a overbooking sa stáva najmä počas letných mesiacov, keď štatisticky cestuje najviac ľudí,“ dodáva Milan. 

Odporúčané
Ako ušetriť na cestovaní po Bratislave? Najlepšie tipy Ako ušetriť na cestovaní po Bratislave? Najlepšie tipy 24. apríla 2024, 15:00

Na názor sme sa v Refresheri opýtali aj Marcela, ktorý pracoval ako stevard pre Austrian Airlines. „Väčšina aerolínií vrátane Austrian počíta s tým, že sa k odletu nedostavia všetci cestujúci, preto predávajú viac leteniek, ako je kapacita lietadla. Nie vždy táto stratégia vyjde. Pokiaľ letíte v economy, môžu vám odoprieť vstup do lietadla, v prípade business budete presadení do economy,“ vysvetľuje Marcel. 

Bývalý stevard tiež hovorí o tom, že často hrá rolu aj takzvaný frequent flyer status (vernostný program danej aerolínie, pozn. red.). Čím vyšší status cestujúci má, tým je podľa Marcela menšia šanca, že sa dostane do takejto situácie. 

„Overbooking vždy rieši pozemný personál a nečudoval by som sa, keby v dnešnej automatizovanej dobe cestujúcich bez statusu naozaj vyberal nejaký algoritmus. Z pohľadu stevarda mi však pripadá neprípustné roztrhnúť rodinu do dvoch tried a úplne chápem ich hnev. S rovnakou situáciou som sa ako stevard stretol pri lete z Viedne na ostrov Malorka, kde som situáciu tak isto riešil so slovenskou rodinou,“ hovorí Marcel. Na záver dodáva, že riešiť takýto problém na palube je už neskoro, keďže personál v lietadle nemá prístup ku kompenzačným schémam spoločnosti.

Domov
Zdieľať
Diskusia