Čo by na svoje oživenie povedal Julo Satinský?
Zapneš si film S tebou mě baví svět každé Vianoce? Možno ti tento film pripomenie Jula Satinského, ktorý bol legendou slovenskej komédie a dramatickej tvorby. Vďaka súčasným technológiám sa ho znova podarilo „oživiť“ aj napriek tomu, že zomrel pred 20 rokmi. Dcéra Jula Satinského do poslednej chvíle neverila, že to vyjde. Ako však hovorí, keď počula tatov hlas hovoriť nové posolstvá, mala zimomriavky. Je podľa nej na nerozoznanie od jeho reálnych nahrávok.
Satinský mal počas svojho života veľmi konzervatívny vzťah k technológiám. Na počítači začal písať, až keď ho používali všetci v jeho okolí. Najradšej mal pero a papier, neskôr písací stroj. Inovácie mu však imponovali, časom začal faxovať a na sklonku života už stihol poslať aj pár emailov. Fandil kybernetike.
Zodpovedne sa správal aj k financiám, robil si plány. Najskôr peniaze zarobil, potom ich minul. „Mal ich veľmi rád a rád ich aj míňal, najmä na dobré jedlo. Dal nám veľmi dobrú školu do života v tejto oblasti. Chcel, aby sme si zarobené peniaze vážili,“ hovorí Lucia Molnár Satinská o svojom otcovi.
Julo Satinský ožil, aby odovzdal Slovákom zopár odkazov. „Moji milí Slováci, to som ja Julo. Vrátil som sa, aby som vás povzbudil. Čo je načaté, treba najskôr dokončiť. Nie je to ľahké, ale...“ hovorí Julo Satinský 20 rokov po svojej smrti. Podarilo sa to vďaka technológii, ktorú vyvinuli ukrajinskí startupisti z firmy Repeecher. Pre zaujímavosť, vďaka ich riešeniu bude hlas Dartha Vadera zo Star Wars v budúcich filmoch „dabovať“ umelá inteligencia.
„Vôbec po prvýkrát sa na Slovensku použila deep fake technológia na veľmi pozitívnu vec,“ vysvetľuje Dáša Juríková, šéfka Brand Hubu Slovenskej sporiteľne. Deep fake je technológia, ktorá umožňuje vložiť niekomu do úst slová, ktoré nikdy nepovedal.
Julo to tvrdil už pred 30 rokmi
V tomto prípade však nejde o úplný výmysel. Satinský pred viac ako 30 rokmi napísal knihu Moji milí Slováci, v ktorej sa venuje istej vlastnosti Slovákov – neschopnosti dokončiť, čo načali. „A práve to nám zapadlo do konceptu, ktorým sa nesie naša kampaň. A síce potrebe veriť v seba a v lepšiu budúcnosť,“ konštatuje Juríková. Julo Satinský vedel kritizovať vždy veľmi ľudsky a je schopný osloviť ľudí aj dnes, verí šéfka Brand Hubu sporiteľne.
Julov hlas sa vďaka technologickým inováciám stal súčasťou reklamnej kampane Slovenskej sporiteľne. „Do poslednej chvíle som neverila, že to vyjde. Keď som však počula tatov hlas hovoriť nové posolstvá, mala som zimomriavky. Bolo to na nerozoznanie od jeho reálnych nahrávok. Je naozaj verný a považujem toto celé za malý vedecký zázrak,“ dodáva Julova dcéra Lucia.
Rodina Jula Satinského si dáva pozor na jeho odkaz, od začiatku prípravy kampane bolo jasné, že pristúpia len na pozitívne slová. „Nápad nás naozaj oslovil a povedali sme si, že ideme do toho,“ dodáva Lucia Molnár Satinská. Odkaz kampane je totiž jasný – aby sa ľuďom na Slovensku dobre žilo, treba veci dokončovať.
Dcéra Jula Satinského je presvedčená, že na „povzbudenie Slovákov“ by sa Julo dal. „On vždy veril, že Slovensko má budúcnosť. Len či tomu uveríme aj my?“ zamýšľa sa Lucia. Zároveň vyzdvihuje, že jeho hlas oživili práve v Kyjeve. „V krajinách, kde je úroveň sebadôvery a optimizmu vysoká, sa aj ekonomicky lepšie darí,“ konštatuje Juríková.
Ako je to možné
Kampaň sa zaoberá finančným zdravím a plánovaním. Ľudia nájdu na špeciálne pripravenom webe rôzne nástroje, ktoré im pomôžu upratať si vo financiách. Čas na prehodnotenie výdavkov si treba vyhradiť najmä v predvianočnom čase. „Zbytočné zadlžovanie sa pred Vianocami nie je správna cesta, ktorou by mali ľudia vykročiť do nového roka. Ak si už zobrať úver, tak nech to má zmysel a napríklad im pomôže ušetriť v budúcnosti,“ odkazuje Dáša Juríková.
Osloviť ľudí Julovým hlasom pritom nebol úplne jednoduchý proces. Umelá inteligencia sa musela naučiť slovenčinu. Táto fáza trvala vyše mesiaca. Následne spracovávala množstvo Julových nahrávok. „Na to, aby mal výsledok aj správny výraz, emóciu a dynamiku, je potrebný aj podkladový hlas, ktorý umelá inteligencia zafarbí. Všetky tieto ingrediencie dodal herec Michal Hudák,“ dodáva Dáša Juríková.