Vôbec ako prví na Slovensku sme mali možnosť otestovať faceliftovanú triedu A, a to hneď súčasne jej tri verzie. Čo majú spoločné a v čom sa dokážu odlišovať?
Nebudeme si tu ťahať medové motúziky popod nos a úprimne si povedzme, že Mercedes-Benz triedy A prvej a druhej generácie nebol zrovna tým pravých orechovým. Teda, ono, nemôžeme hovoriť, že by šlo o zlé alebo predajne neúspešné auto, to určite nie, ale v rámci nabitej kompaktnej triedy nebolo tou dvakrát najatraktívnejšou voľbou. V Stuttgarte si to začali zjavne postupne uvedomovať, no a v roku 2012, kedy sa objavila úplne nová, v poradí tretia generácia, urobila nemecká prémiová automobilka s hviezdou v znaku hrubú čiaru za predošlými A-čkami. A urobila naozaj dobre! Tento krok môžeme označiť za naozaj dôležitý medzník, dovolím si totiž tvrdiť, že od tohto momentu sa automobilka začala uberať mladistvejším a podstatne viac trendy dizajnovým smerom, ale aj zmýšľaním, na ktoré odstupom času nadviazali i ďalšie, väčšie modely.
Inými slovami, Mercedes tak pristúpil na novú filozofiu, ktorá vychádzala zo svojej povesti, medzičasom sa ňou však začal profilovať i pre mladšiu klientelu, a to sa ukázalo prakticky okamžite ako trefa do čierneho. Nové A-čko totiž prinieslo do portfólia značky nový vietor a statočne tak rozvírilo konkurenčné vody, keďže už od jeho uvedenia na trh sa nestíhalo kvôli enormnému záujmu vyrábať, nehovoriac o odvodenom CLA, ktoré svojou štýlovosťou katapultovalo značku ešte do väčších výšin. Čas je však nezastaviteľný fenomén a zub času neobišiel ani tento automobil, i keď nielen po estetickej stránke je to vidieť aj po troch rokoch skutočne len minimálne. Trendy a technológie ale nezastaviteľne napredujú, a tak sme na tohtoročnom autosalóne vo Frankfurte spoznali faceliftovanú podobu najmenšieho modelu v portfóliu. O tejto skutočnosti sme vás, samozrejme, informovali, krátko po tom, ako však novinka prišla na náš trh, zavítala v predstihu aj k nám na test. Tentokrát ale nepôjde len tak o hocijaký test, keďže možnosť vyskúšať sme nemali len jedno, ale rovno tri A-čka - A 160, A 180 a A 250 4Matic. Tie nám okrem zmien priblížili aj to, v čom sa dokážu autá jednej triedy navzájom odlišovať, respektíve po čom všetkom môže zákazník siahnuť a ktoré položky sa mu oplatí zaškrtnúť.
Exteriér
Ak som v úvode spomínal úspešnosť súčasnej generácie, pri pohľade na jej vonkajšie partie musí byť azda každému jasné, čím trieda A boduje. Niekdajšiu sendvičovú koncepciu medzigeneračne vystriedala karoséria (4 299 x 1780 x 1 433 mm) skutočne atraktívnych tvarov obohatených o viaceré výrazné línie umocňujúce prepracovaný dizajn. Ten zostal po nedávnej modernizácii nezmenený, čomu sa nemôžme ani čudovať, veď naďalej vystupuje sviežo a niet mu v podstate čo vyčítať. Modernejším smerom sa ale ubral predný a zadný nárazník a grafika vylepšených svetlometov. I naďalej je možnosť výberu z viacerých optických paketov, čoho príkladom je i naša trojica.
Biele A 160-ka zhmotňuje líniu Style (1 170 €), čo sa prejavuje v maske vo farbe karosérie, 16" diskoch a viacerých chrómových lištách (na prednom nárazníku či okolo okien). V zásade ide o úplný základ, čo hneď v prvom momente prezradia obyčajné, plne halogénové svetlomety bez akéhokoľvek použitia LED jednotiek. Tie však nájdeme aspoň vzadu, vďaka (možno až príliš tenkej) linke kopírujúcej okraje svetiel. Pravdupovediac, ako celok ide o pekný základ, ktorému je po optickej stránke možné vytknúť hádam len tie svetlá. Na druhú stranu je pravda, že nie každý si na ne potrpí, ostatne, nie je to úplný "social" ako sme zvyknutí v niektorých základoch neprémiových modelov. Na meďáku však i tak celkom kričia a prosia, aby dotyčný priplatil tú tisícku za vysokovýkonné full-LED svetlá, najmä ak človek vie, ako perfektne svietia a zároveň vidí, akou výraznou mierou zmenia výzor auta vpredu, ale aj vzadu, čoho dôkazom sú jeho dvaja kolegovia.
Červená A 180-ka sa v podstate okrem spomínaných svetiel líši len striebornou maskou, 17" 5-lúčovými diskami a zadným nárazníkom, kde si na koncoch dodatočnej chrómové lišty našla miesto dvojica, v rámci faceliftu pozmenených (nie fejkových) výfukov. Toť vonkajšie zmeny balíka Urban (1 776 €). Jupiterová červená je bez príplatku ako základný lak, ktorý odpisujú toto áčko na úspech najmä u nežnejších polovičiek. Nepochybne najpôvabnejším kúskom je sivá A 250-ka, ktorá z trojica výrazne vyčnieva po všetkých stránkach, za čo môže i exkluzívny balík Motorsport Edition. Ten prichádza s faceliftom ako odkaz na úspech tímu Mercedes-AMG Petronas vo Formule 1, čo napovedajú viaceré tyrkysové detaily. Stáť vás bude necelých 6-tisíc €, v rámci jeho voľby pri konfigurácii ale navyše k nemu štandardne dostanete, okrem iného, tie špičkové full-LED-ky, masívnejší optický AMG paket, 18" AMG disky, diamantovú masku chladiča či balík Night (čierne spätné zrkadlá a lišty). Tým to však rozhodne nekončí, exteriér nemalou mierou ďalej skrášľuje nádherný matný sivý lak (nie fólia!) designo magno (2 100 €), nechýba však ani panoramatická strecha (1 080 €) či elektronicky sklopné a automaticky zacloniteľné vonkajšie spätné zrkadlá.
Už len zovňajšok tak naznačuje, že škála individualizácie je naozaj široká a každý si príde na svoje. Od základného vyhotovenia je možné sa odraziť buď smerom elegancie či športovosti, respektíve agresivity, záleží už len na tom, čo je vám osobne bližšie. V skratke, síce ide o tri zhodné modely, vo výsledku sa však vedia značne odlíšiť a pútať pozornosť okolia podstatne inou intenzitou. Biele A-čko sa na ceste stratí, zatiaľ čo famózne vyzerajúca 250-ka kradne pohľady ostošesť. Naopak, ich spoločným znakom je perfektná aerodynamika, za čo môže špecificky vytvarovaná predná časť, späťáky, ale aj zakrytý podvozok či tlmič výfuku, ktorý je skrytý za difúzorom.
Interiér
Vnútri modernizácia veľké zmeny nepriniesla a aj napriek tomu po 3 rokoch vplýva palubná doska na posádku nadčasovo. Jej tvar je prakticky bez rozdielu od stupňa výbavy či zvolenej línie úplne totožný, odlišnosti v interiéri tak stvárňujú naozaj len detaily. V našom prípade boli všeky tri exempláre osadené najväčším multimediálnym displejom (180 €), ktorý po facelifte narástol o palec. Žiaľ, vztyčujúce sa "tablety" (na moje počudovanie) neprijala verejnosť úplne najlepšie, na ich obranu treba ale podotknúť, že na obrazovke s uhlopriečkou až 20,3 cm (8") ponúkajú naozaj špičkovú grafiku a animácie, aké nenájdete ani v niektorých podstatne drahších a luxusnejších autách. Rozhodne sa oplatí priplatiť. Naprieč celou palubovkou je potiahnutá akási mäkčená karbónová štruktúra, uprostred ktorej dominuje trojica okrúhlych výduchov ventilácie. Pod nimi si miesto naďalej zubami-nechtami drží mercedesácky panel, ktorý si stále sharuje množstvo modelov, preto aj tu nechýba väčšia spleť tlačidiel. Obsluha celého infotainmentu je ale za pomoci oných tlačidiel či združeného ovládača v stredovom tuneli skutočne intuitívna a ukážková. Spoločným znakom a zároveň novinkou v triede A je volič jazdných režimov Dynamic Select - Eco, Comfort, Sport a Individual.
Základná 160-ka nie je o nič podstatné ochudobnená, skôr naopak, ponúka naozaj slušný štandard. Vo svojich útrobách počítala navyše len s príplatkovým výborným multifunkčným koženým volantom (210 €), cúvacou kamerou (378 €), tempomatom (252 €) a vyhrievanými prednými športovými sedadlami s integrovanou opierkou (348 €). Odkladacích priestorov je v interiéri dostatok, za prítomnosti manuálnej prevodovky ale prídete o jednu prepážku v stredovom tuneli, čím sa toto A-čko líšilo od zvyšnej dvojice. Výbava A 180-ky bola o poznanie širšia, pribudol balík osvetlenia (osvetlené prahové lišty, dažďový senzor, slnečné clony s osvetleným zrkadlom - 456 €), aktívny asistent parkovania Parktronic (810 €), balík odkladacieho a sieťového programu (198 €), Audio s 20 CD (360 €), adaptívny asistent diaľkových svetiel (216 €) a v neposlednom rade automatická klimatizácia Thermotronic (612 €).
Po vzore exteriéru nebol ani interiér 250-ky výnimkou, a tak aj vnútri sme svedkami pastvy pre oči, ktorú zvýrazňujú tyrkysové detaily. Vyššie spomenuté príplatkové položky dopĺňal napríklad športový volant, podlahové AMG rohože, bezkľúčový prístup a štartovanie KEYLESS-GO (660 €), elektronicky nastaviteľné sedadlo vodiča s pamäťou (390 €), sada dodatočných air-bagov (450 €), ambientné osvetlenie so širokou paletou odtieňov (144 €), zvuková sústava Harman Kardon (822 €), no a z užitočných pomocníkov spomeniem hlavne asistent sledovania mŕtveho uhla (540 €) a špičkový adaptívny tempomat Distronic Plus (1 032 €). Asistent zabraňujúci kolízii s prekážkou pred vozidlom (Collision Prevention Assist Plus) je štandardne v základe, pričom upozorňuje veľmi pohotovo.
V oboch smeroch nastaviteľný volant padne perfektne do rúk a konvenčné budíky za ním sú prehľadné a jasne čitateľné. Medzi dvojicou výrazných tubusov sa nachádza centrálny palubný počítač, ktorý treba za štýl a kvalitu zobrazovania údajov rozhodne pochváliť tiež. Posed za volantom je vo všeobecnosti skutočne športový, za čo môžu špecifické sedadlá s výrazným bočným vedením a výsuvným sedákom. Vzadu sa nižšie postavy usadia bezproblémov a komfortne, s tými vyššími (190 cm a viac) je to už ale horšie, najmä s priestorom na hlavu. Na nohy je vzhľadom na veľkostnú triedu auta miesta dostatok, sedáky by si ale zaslúžili byť dlhšie. Batožinový priestor s užším vstupom počíta s veľkosťou 341 litrov.
Motor & Jazda
Triedu A si je možné zaobstarať len s dvojicou benzínových agregátov - 1,6-litrový alebo 2-litrový štvorvalec, ich výkonnostné spektrum je ale v závislosti od konkrétnej verzie až nečakane rozsiahle (102 - 381 koní). Ako už isto tušíte, naše biele A 160, ktoré zastáva v portfóliu entry-level model počíta s 1,6-kou (jediná verzia, ktorej označenie korešponduje s veľkosťou motora) posielajúcou výhradne na predné kolesá silu 75 kW / 102 koní. Povedať pritom treba, že aj v tomto prípade ide o naozaj dôstojný základný variant, nakoľko ponúka skutočne dostatok dynamiky (vie sa rozzúriť), pričom za svoje služby si počas nášho testu v priemere vypýtala 6 l/100 km, v pohode sa ale dostanete aj na úroveň 5,5 litra, čo je údaj deklarovaný výrobcom. Pochopiteľne, do veľkej miery závisí, ako sa popasujete s radením, keďže toto A-čko je spriahnuté so 6-stupňovou manuálnou prevodovkou. K jej obsluhe výhrady rozhodne nie sú, práve naopak - páka padne ideálne do ruky a presnosť jej kulisy je výborná, čím radenie prebieha hladko a jednoznačne.
Červené A 180 má za prednou maskou zhodnú motorizáciu, naladená je však na výkon 90 kW / 122 koní, navyše, o sprevodovanie sa stará výborná 7-stupňová dvojspojková prevodovka 7G-DCT (2 196 €), ktorá pracuje rýchlo a bezchybne. Najmä vďaka nej sľubuje výrobca pri vyššom výkone, a teda lepšej dynamike zhodnú, respektíve ešte o čosi nižšiu spotrebu ako u 160-ky a inak tomu ani nie je - pri bežnej jazde sa zmestíte do 6 litrov, pri 90-ke a zaradenej 7-čke je apetít nižší ako pri slabšom vyhotovení (pod 5 l/100 km). Ak siahnete po režime Sport a manuálnom režime radenia pomocou páčok pod volantom, viete sa aj pekne ponaháňať.
Zadné partie matného krásavca zdobil nápis A 250 4Matic, čo značí, že silu na všetky štyri kolesá prostredníctvom zhodného automatu posiela preplňovaný 2-litrový štvorvalec o výkone 155 kW / 211 koní a s krútiacim momentom 350 N.m. V reči rýchlostných parametrov sa tak bavíme o aute, ktoré pokorí rýchlosť 100 km/h za 6,4 sekundy a dokáže uháňať rýchlosťou 240 km/h. Inými slovami, A 250-ka nie je síce osadená plaketami Sport (+ 7 koní a športovejšie nastavenia), rozhodne ju ale treba zaradiť do kategórie hot-hatch, kde má na muške predovšetkým Golf GTI. Jeho triumfom je jazda, keďže toto A-čko jazdí skvelo! Vďaka 4Matic-u výborné drží stopu a perfektne prenáša nemalý potenciál motora na vozovku. Vypichnúť rozhodne treba adaptívny podvozok (1 248 €), ktorý vie byť aj vďaka 18" diskom pomerne komfortný.
V momente ak ale pristúpite na režim Sport, podvozok citeľne pritvrdí, zmení sa odozva motora, riadenie stuhne a vy si užijete skutočne veľkú dávku zábavy, a to hlavne ak si budete radiť manuálne pádlami pod volantom. 7-stupňový automat sa v športovom režime správa občas až príliš športovo, čo prináša nemalé vytáčanie (je otázne, ako sa bude auto správať keď sa zabehne, nakoľko teraz išlo o čistú funglovku s pár najazdenými kilometrami). 250-ka je silná a to v podstate bez ohľadu na otáčky, najviac ale hviezdi od približne 3 500 ot./min, kedy neraz započujete v akcii i samotné turbo (max vás pusti po 6 a pól). Jazdiť s týmto áčkom viete aj za, povedzme 7,5 litra, jej potenciál vás ale bude nabádať vyradiť Comfort z ponuky režimov a srdce dostane prednosť pred rozumom. Zhrnuté a podčiarknuté, A-čka bodujú výborným podvozkom, jazdnými vlastnosťami, presným riadením, no a v neposlednom rade oceníte aj perfektne odhlučnený interiér.
Záver
Veď to poznáte, platí staré známe. Farba a kolesá robia auto a ak tieto dve ingrediencie správne namiešate, úspech sa dostaví automaticky. V prípade triedy A to platí dvojnásobne, ba čo viac, ak zoberieme do úvahy všetky dostupné riešenia, tak hádam aj viacnásobne. Do vozidla kompaktnej triedy s trojcípou hviezdou na jej čele môžete totiž napratať prvky z luxusných limuzín, najmodernejšie a najšpičkovejšie asistenčné systémy, či športové atribúty, ktoré boli kedysi doménou len pravých športiakov. Otázkou len je, po čom vaše srdce priahne a hlavne, do akej miery ste ochotní toto srdce uprednostniť pred rozumom. Pretože viete, sme v prémiovej triede a tá prvotriednu kvalita poskytnúť vie, avšak rozhodne to nebude zadarmo. Do hviezdnych radov viete vstúpiť za necelých 20-tisíc €, čo je odrazový mostík cenových relácií triedy A. Plniť svoje sny si ale budete až vyššie. Menovito teda, A 160 - 22 672 €, A 180 - 35 118 € a A 250 4Matic Motorsport Edition - 55 416 €. Treba však podotknúť, že v týchto cenách sú zahrnuté jedinečné benefity značky Mercedes-Benz - servis na 6 rokov alebo do 160-tisíc km s možnosťou navýšenia, povinné zmluvné a havarijné poistenie, záruka mobility (Mobilo) či 24-hodinová pohotovostná služba.