Nie je ti jedno, ako sa bude žiť o pár rokov aj na Slovensku? Hnutie Fashion Revolution odštartovalo týždeň plný inšpiratívnych diskusií, digitálnych workshopov a podujatí, ktoré by si mal rozhodne sledovať.
Vieš, čo si robil 24. apríla 2013? Nie? Pomôžeme ti. Práca, relax, šport či nákup... Možno si si práve v ten deň kúpil tričko či iný odev, ktorý ušili šičky v továrni Rana Plaza v Bangladéši. Zlé pracovné podmienky v továrni spôsobili, že presne v tento deň sa zrútila budova, v ktorej šili fast fashion; zomrelo pri tom 1 134 ľudí.
- Kedy sa koná Fashion Revolution Week.
- Čo je cieľom FRW.
- Ako sa môžeš zapojiť aj ty.
- Program svetového, ale i slovenského (i českého) FR týždňa.
- Na čom si obzvlášť dávajú záležať organizátori slovenskej verzie FR.
- Aký krátky slovenský film bude vyvrcholením FRW.
Každý jeden človek niekedy vlastnil a stále vlastní nejaký kúsok z dlhodobo kritizovanej fast fashion. Šičky v špinavých továrňach pracujúce za minimálnu odmenu a v nevyhovujúcich pracovných podmienkach fungujú v nikdy nekončiacom prúde nových a nových trendov, ktoré musia ušiť, a ľudia ich po celom svete kupujú za „skvelé“ ceny.
Ak ti to nie je jedno, môžeš sa v prvom rade opýtať sám seba, či fakt potrebuješ každý mesiac záplavu nových vecí a trendov, ktoré prichádzajú a odchádzajú. Následne sa môžeš opýtať samotných svetových značiek #whomademyclothes ako globálne hnutie Fashion Revolution.
Fashion Revolution
S touto iniciatívou prišla Fashion Revolution, medzinárodná kampaň za etickú, transparentnú a udržateľnú módu. Fashion Revolution Week sa koná vždy vo výročný týždeň zrútenia budovy továrne v Bangladéši. Tento rok to je od pondelka 19. apríla do nedele 25. apríla 2021. Cieľom je poukázať na ľudské životy a zdravie planéty, ktoré by mali byť uprednostnené pred neobmedzeným ziskom.
Hnutie, ktoré vzniklo v roku 2013 ako reakcia na tragickú udalosť, je dnes zastúpené vo viac ako 90 krajinách sveta, Slovensko nevynímajúc. Ak ti životné prostredie a život ľudí na svete nie je ľahostajný, FR ti ponúka možnosť, ako sa pridať k čoraz väčšej skupine ľudí, ktorú tvoria návrhári, spisovatelia, akademici, politici, obchodníci, uvedomelé značky, producenti, tvorcovia, rôzni pracovníci v móde či jej milovníci.
„Tohtoročný Fashion Revolution Week bude plný iniciatív. Okrem našej panelovej diskusie Fashion Question Time sa diváci môžu tešiť na množstvo workshopov Fashion Open Studio s kolektívom neuveriteľných medzinárodných dizajnérov. Pripojte sa k nám a vypočujte si spolu s nami príbehy neznámych aj odborných hlasov. Oslávme módu tak, akou by móda mala byť – inkluzívna, úctivá a spravodlivá,“ tvrdí v tlačovej správe Orsola de Castro, spoluzakladateľka hnutia Fashion Revolution.
5 krokov, ako sa pridať k výzve Fashion Revolution
Zaujíma ťa, čo môžeš urobiť pre lepší život na planéte? Hnutie FR spísalo návod, ktorý ti pomôže pridať sa k zanietenej skupine ľudí s víziou meniť správanie značiek k lepšiemu.
1. Pýtaj sa značiek na sociálnych médiách (Facebook, Instagram, TikTok, Twitter):
- Kto vyrobil môj materiál? (#WhoMadeMyFabric)
- Kto vyrobil moje oblečenie? (#WhoMadeMyClothes)
- Čo je v mojom oblečení? (#WhatsInMyClothes)
Cieľom týchto otázok je donútiť veľké svetové značky zverejniť všetky informácie o pôvode, produkcii a distribúcii oblečenia a doplnkov, ktoré vyrábajú. Nová úroveň transparentnosti v módnom priemysle chce, aby kompetentní prevzali zodpovednosť za ľudské práva a životné podmienky ľudí, ktorí pre ich značky šijú oblečenie.
2. Pýtaj sa viac
Ak ti značka odpovie, pýtaj sa viac a konkrétnejšie. Čím viac informácií požaduješ, tým viac sa značka snaží meniť svoje sociálne a environmentálne politiky a procesy. V prípade, ak nevieš, čo sa máš značky opýtať, FR pripravilo sprievodcu Citizens Get Involved Guide, v ktorom nájdeš množstvo informácií i inšpirácie na trefné otázky.
3. Pozvi priateľa
Tohtoročnú výzvu autori obohatili o novinku, vďaka ktorej môžeš na týždeň módnej revolúcie jednoducho a rýchlo pozvať priateľov prostredníctvom emailu. Ním sa pozvaný ľahšie dostane ku všetkým potrebným informáciám vo veci FR a prebiehajúceho revolučného týždňa.
4. Okno ako novodobé pódium
Rok 2020 všetkých uzamkol za dverami a oknami vlastných domácností. Aj preto sa okná stali jedným z prostriedkov komunikácie medzi nami a svetom tam vonku. Využi preto svoju kreativitu alebo si stiahni plagát na zdieľanom odkaze hnutia a šír osvetu módnej revolúcie oknami. Nezabudni to zdieľať aj na sociálnych sieťach a pridaj označenie @fash_rev.
5. Zúčastni sa na podujatí
Týždeň plný udalostí, prednášok, rôznych debát a virtuálnych workshopov. Všetko to slúži na preskúmanie problémov v módnom priemysle a hľadanie riešení založených na spolupráci v globálnom kontexte. Sleduj medzinárodný Instagram Fashion Revolution alebo FR Youtube kanál, kde sa budú všetky dôležité udalosti vysielať.
Kampaň FR na Slovensku
K základnej celosvetovej otázke sa pridávajú aj ďalšie – z akých materiálov je oblečenie vyrobené, kto tie materiály vyrobil – a na Slovensku sa tento rok pripája otázka, kto si svoje oblečenie opravil (#ifixedmyclothes).