26. apríla 2020, 19:35
Tímea Krauszová

Vedci objavili doposiaľ najstarší záznam o človeku, ktorého zabil meteorit. Stalo sa to pred viac ako sto rokmi

TECH VESMÍR

Šlo o pád meteoritu v tureckej dedinke.

Najstaršia zmienka o smrti priamo spôsobenej pádom meteoritu pochádza už z 19. storočia, tvrdí nová štúdia. Tím vedcov svoje zistenia publikovali vo vedeckom časopise Meteorics & Planetary Science.

Šanca, že človeka trafí meteorit, je naozaj mizivá a síce podľa štatistík by malo umierať ročne 91 ľudí v následku pádu meteoritov, málokedy počujeme o čo i len niekoľkých prípadoch za rok.

O to viac boli vedci nadšení z troch tureckých rukopisov, ktoré sa im podarilo objaviť. Z nich vylúštili, že hovoria o najstaršom zázname o úmrtí, ktoré meteority spôsobili. Záznam to je skutočne starý: pochádza z roku 1888.

Vedci konečne našli miesto dopadu jedného z najväčších meteoritov, ktoré kedy trafili našu Zem Vedci konečne našli miesto dopadu jedného z najväčších meteoritov, ktoré kedy trafili našu Zem 9. januára 2020, 19:42

O ohnivej guli, ktorá niekoho zabila, sa vtedajší sultán dozvedel až po takmer 7 týždňoch

Bez internetu sa informácie šírili pomaly. Z prvého objaveného rukopisu, ktorý napísali 13. septembra 1888, vyplýva, že pád meteoritu sa uskutočnil mesiac predtým. V auguste videli obyvatelia tureckej dediny, ktorú sa vedcom nepodarilo lokalizovať, ohnivú guľu, ktorú sprevádzal dym. Padala z neba na zem. Meteorický dážď mal trvať desať minút.

Jeden muž zomrel a ďalší sa vážne zranil a ochrnul následkom pádu meteoritu.

Na snímke meteorit nad americkým mestom Reno 22. apríla 2012. Obrovská ohnivá guľa, ktorá explodovala v nedeľu ráno za denného svetla nad kalifornským údolím Central Valley, bola podľa vedcov meteoritom o veľkosti dodávky.  Horiaci predmet bol oveľa väčší ako väčšina meteoritov a keď v nedeľu ráno vstúpil do atmosféry Zeme s hlasným treskom, bolo ho vidno od Sacramenta po Las Vegas i v častiach severnej Nevady.
Na snímke meteorit nad americkým mestom Reno 22. apríla 2012. Obrovská ohnivá guľa, ktorá explodovala v nedeľu ráno za denného svetla nad kalifornským údolím Central Valley, bola podľa vedcov meteoritom o veľkosti dodávky. Horiaci predmet bol oveľa väčší ako väčšina meteoritov a keď v nedeľu ráno vstúpil do atmosféry Zeme s hlasným treskom, bolo ho vidno od Sacramenta po Las Vegas i v častiach severnej Nevady. Zdroj: TASR/AP

Druhý list bol v skutočnosti žiadosťou, ktorú poslali vtedajšiemu sultánovi Abdulovi Hamidovi II. Pýtali sa ho, čo majú so vzniknutou situáciou urobiť. V treťom rukopise sa spomína rovnaká udalosť. Z neho vyplýva, že kúsok kameňa (pravdepodobne kúsok meteoritu) poslali Veľkovezírovi (vysoký štátny úradník, kalifov zástupca, v období Osmanskej ríše).

Podľa portálu Gizmodo došlo k meteorickému dažďu 22. augusta 1888, k sultánovi sa napokon správa dostala 9. októbra toho istého roku. Vedci nemajú k dispozícii hmatateľný dôkaz o dopade. Už samotný preklad starej turečtiny nebol jednoduchý a mnoho materiálov ešte musia digitalizovať. Napriek tomu je fascinujúce, že prvá zaznamenaná smrť spojená s meteoritom, sa udiala už pred 132 rokmi.