12. júla 2019, 13:21
Adam Novosad

Vedci roztopili sibírsky permafrost a našli v ňom živé červy. Zamrzli na 41-tisíc rokov a bez problémov opäť ožili

ZAUJÍMAVOSTI

Mikrobiológovia sa z objavu tešia. Naznačovať by mohol existenciu života na iných planétach.

Sibírsky permafrost dodnes ukrýva pozostatky časov dávno minulých. Uvedomovali si to aj mikrobiológovia z americkej University of Tennessee, a tak sa vybrali do Ruska, aby z permafrostu mohli odobrať vzorky. Zľadovatená pôda zamrznutá tisícky rokov putovala do laboratória na univerzite, kde ju mikrobiologička Tatiana Višniveckaja nechala rozmrznúť, informoval Washington Post.

Keď sa pôda začala prebúdzať k životu, objavili sa v nej živočíchy. Výskumníci narazili na skupinu hlístovcov, ktoré patria do kmeňa zvliekavých špirálovcov. V podstate ide o červovité živočíchy so schopnosťou prežiť aj tie najextrémnejšie podmienky na Zemi.

Biologička vyhlásila, že červy dlhé okolo pol milimetra môžu byť staré okolo 41-tisíc rokov. Keby permafrost nenarušila ľudská aktivita a prebiehajúce klimatické zmeny, zrejme by v ňom tieto živočíchy dokázali prežiť aj nasledujúce tisícky rokov.

„Ak prežili 41-tisíc rokov, netuším, kde je ich limit,“ povedal odborník na hlístovce Gaetan Borgonie. Nález pritom môže podporiť teórie o tom, že ak takéto živočíchy dokážu prežiť v extrémnych podmienkach na Zemi, rozdielne by to nemuselo byť ani na ostatných planétach našej slnečnej sústavy.