Na bratislavských Mlynských nivách sa deje malý zázrak.
Pokiaľ si nedávno prechádzal centrom Bratislavy, určite si zachytil masívnu rozkopávku na jednej z najdôležitejších dopravných tepien. Každý si hneď myslí, že sa tu deje niečo naozaj veľké – a má pravdu. Mlynské nivy sa totiž menia na nový mestský bulvár. Podzemný kruhový objazd, nové zastávky, cyklotrasy a kompletne vynovená dopravná i technická infraštruktúra.
Odvážna prestavba prebieha pod taktovkou HB Reavis, ktorý ošarpané Nivy mení na novú, modernú mestskú štvrť s názvom Nové nivy, v ktorej je ulica Mlynské nivy je základnou doskou – jej obnova však nie je ľahkým orieškom. Kanalizácia na mieste dokonca pochádza z čias Márie Terézie, čo je minimálne 240 rokov dozadu. Veľkou výzvou je tiež výmena mohutných zväzkov optických káblov, ktoré sa starajú o internet vo veľkej časti Bratislavy.
Dĺžka nových Mlynských nív je v tejto časti až 500 metrov, predchádzajúci architekti to však spravili snáď najnáročnejšie, ako sa len dalo. Všetky káble a potrubia ťahali cez stred ulice – dnes ich treba preložiť na kraj, čo si vyžaduje ohromné množstvo výkopov. Svoje si vyžiada aj podzemný kruhový objazd, ktorý už teraz v Bratislave vzbudzuje veľké haló tým, že na jeho vyhĺbenie bude treba okrem veľkej odvahy a tvrdej práce aj približne 1 000 tatroviek, ktoré z jamy všetko vyvezú von.
Svižným podzemným kruháčom to však ani zďaleka nekončí. Cyklotrasy, bezpečné chodníky či vyše 150 stromov boli na prvom mieste, keď sa moderný bulvár plánoval. Nové zastávky, trolejbusové vedenie či parkovací dom sa zasa spoľahlivo postarajú o infraštruktúru v celej oblasti.
Aby však doprava na Mlynských nivách fungovala aj počas výstavby, priebežne sa uzatvárajú len niektoré pruhy a všetko sa rieši obrovským množstvom výkopov. Samozrejme, takýto masívny projekt má aj dočasný vplyv na život v meste, avšak stavať vo vákuu sa zatiaľ ešte nikomu nepodarilo. Najmä, ak ide o takmer centrálnu časť mesta, v ktorej vzniká úplne nový priestor pre prácu, život a oddych.
K tejto zmene je nutné sa prepracovať za bežného behu mesta, a tak si na Nivách teraz možno trošku postojíš, no úsek je ľahké obísť a predovšetkým, už v roku 2019 sa dočkáme prvotriedneho a moderného bulváru s podzemným kruháčom, ktorý nám budú závidieť v celej Európe.
Tým to však nekončí – hlavnú úlohu tu hrá Stanica Nivy, nová autobusová stanica prepojená s moderným obchodným centrom, tržnicou a vysokou vežou Nivy Tower. Za architektúrou stoja svetové architektonické štúdia Benoy a BDP v spolupráci s lokálnym, no nemenej prestížnym ateliérom Siebert + Talaš.
Pod výzor Bratislavy sa tak začínajú podpisovať aj uznávané mená architektúry, ktoré poznáme zo sveta. Na mieste je síce zatiaľ len gigantická stavebná jama veľká 4,4 hektára – mimochodom, najväčšia v strednej Európe. Stanica Nivy denne pritiahne až 50 000 ľudí a my sa nevieme dočkať. #huraBratislava