„Mali sme problém kúpiť kvalitné minimalistické tenisky za dostupnú cenu. A preto sme si vytvorili vlastnú značku."
Na Slovensku máme už celkom dosť lokálnych značiek, ktoré sa venujú móde. Pokiaľ hľadáš originálne oblečenie, doplnky či šperky, je si z čoho vyberať. Avšak v momente, ako príde na obuv, ponuka sa až záhadne zúži. Zopár lastovičiek sa však nájde, medzi nimi aj mladá značka RHōME, ktorá sa orientuje na výrobu pánskych kožených tenisiek. Ak obľubuješ neutrálne farby a čistý dizajn, ktorý ladí s casual outfitom aj k obleku, je načase sa zoznámiť.
O príbehu RHōME sme sa rozprávali so zakladateľmi značky, Lukášom Mickom a Tomášom Stachom.
Ako vznikol nápad venovať sa výrobe tenisiek? Pohybovali ste sa v tejto oblasti profesne aj v minulosti?
Myšlienka založiť vlastnú značku tenisiek začala zhruba pred 2 rokmi, kedy sme zistili, že máme problém si kúpiť kvalitné minimalistické tenisky svetových značiek za dostupnú cenu. V tej dobe boli na trhu hlavne holandské a švédske značky, ktoré mali nami požadovanú kvalitu a dizajn, problém však bola cena, ktorá sa pohybovala v rozmedzí 250-300 EUR. Vtedy sme si povedali, že poďme nájsť slovenského výrobcu a skúsme sa dostať na polovičnú cenu s tým, že kvalitou výroby a materiálov budeme na rovnakej úrovni. Čo sa týka profesného zamerania, nemali sme s navrhovaním a výrobou tenisiek žiadne skúsenosti. Vedeli sme ale presne, akú kvalitu a dizajn chceme dosiahnuť a tam sme začali.
Bolo ľahké vytvoriť prototyp? Čo všetko bolo za tým, než vznikol prvý model?
Všeobecne je návrh a výroba obuvi jedna z najťažších častí celého módneho priemyslu. Aby sme vôbec dostali vyrobený prototyp, museli sme nájsť správneho výrobcu, ktorý má skúsenosti s výrobou prémiových tenisiek. Toto bola veľmi náročná fáza hneď na začiatku. Po vytvorení dizajnu potom modelár zhmotnil našu predstavu z papiera do prvého prototypu. Následne bolo zhotovených niekoľko vzoriek, ktoré sme sami testovali a zlepšovali. K finálnemu produktu sme sa dostali až po viacerých prototypoch z každého modelu. Sťažili sme si to už tým, že sme sa hneď na začiatku rozhodli pre 3 pánske modely, keďže väčšina malých značiek začína s jedným modelom.
Topánky navrhujte alebo máte aj priamu skúsenosť s výrobou?
Dizajn sme si navrhovali sami, samotné modelovanie a návrh technológie sme už museli konzultovať so skúsenými odborníkmi. Obe profesie sa na Slovensku ťažko hľadajú a robí to len pár ľudí. V celom procese sme sa postupne učili každý detail o výrobe a dodnes sa učíme.
Deje sa celá výroba na Slovensku?
Celá výroba prebieha v bývalých Baťových závodoch v Partizánskom, kde je obrovská história obuvníctva. Ide o výrobcu, ktorý vyrába obuv už desiatky rokov a zabezpečuje nám požadovanú kvalitu. Kože a podošvy nám však dodávajú talianski výrobcovia, ktorí dodávajú materiály pre luxusné značky v obuvníckom priemysle.
V čom sú vaše tenisky výnimočné?
V obuvníckom priemysle je čoraz častejšia robotizácia a nahrádzanie ľudskej práce strojmi, pri výrobe našich tenisiek prejde každý pár desiatkami rúk s dôrazom kladeným na detaily. Každý pár má svoj vlastný originálny príbeh, a o to nám ide.
Aké typy tenisiek máte aktuálne v ponuke? Plánujete rozšíriť výrobu aj na dámsky segment?
Aktuálne dopredávame prvú kolekciu v rámci ktorej sme prišli s tromi modelmi v štyroch farbách. Model DESERT a DERBY vychádzajú z klasických strihov, ktoré sú doplnené športovou podošvou, čím vzniká zaujímavá kombinácia. Model LOW CUT je viac sneakers-ový a patrí k našim najobľúbenejším. Od začiatku máme pozitívny ohlas aj z dámskej strany, preto sme sa rozhodli na budúci rok pripraviť prvý dámsky model.
Kto tvorí vašu klientelu?
Naše tenisky majú jednoduchý a nadčasový dizajn bez veľkého brandingu. Ten, kto si užíva kvalitu a potrpí si na komfort, je náš cieľový zákazník. Preto si myslíme, že v každej vekovej kategórii sa takýto zákazníci nájdu. Sme radi, že sa nám už v rámci prvej kolekcie vracajú zákazníci a kupujú si aj druhý pár.
Snažíte sa expandovať aj do zahraničia. Ako na vaše produkty reagujú ľudia mimo Slovenska?
Pozitívne ohlasy máme od začiatku aj od ľudí zo zahraničia. Výhodou je, že zahraniční zákazníci skôr vedia posúdiť, aký produkt ponúkame. Zároveň je však náročnejšie presadiť sa medzi svetovou konkurenciou, nakoľko ponuka je naozaj veľká. Tým, že sme malá značka, chceme osloviť hlavne ľudí, ktorí chcú skúsiť niečo nové a vyrábané v limitovaných počtoch.
Poradíte, ako správne vybrať tenisky?
Pri výbere modelu tenisiek záleží, na aký účel budú používané. Našim cieľom však bolo vytvoriť univerzálne modely, ktoré by boli vhodné na každú príležitosť, či už na bežné nosenie, do práce, ale aj k saku. Pri výbere správnej veľkosti odporúčame odmerať chodidlo v stoji na papieri a podľa dĺžky nohy zvoliť správnu veľkosť tenisky.
Založiť lokálnu značku na Slovensku je niekedy beh na dlhé trate. Ako to vidíte vy?
Sme si vedomí, že vybudovať značku nielen na Slovensku je dlhodobá záležitosť. Obzvlášť náročné je to v módnom priemysle, kde prevládajú rýchlo meniace sa trendy. Našim cieľom je vytvárať nadčasový dizajn, kvalitu prevedenia a komfort a veríme, že si postupne nájdeme zákazníkov, či už u nás, alebo v zahraničí.
Kde sa dajú vaše výrobky kúpiť alebo vyskúšať?
Máme vlastný eshop www.rhome.shoes, ale taktiež nás nájdete v dvoch kamenných obchodoch v Bratislave. Ide o najväčšieho predajcu tenisiek na Slovensku - FOOTSHOP, ktorý má dizajnovú predajňu na Čulenovej a taktiež štýlový obchod VARSITY PROJECT nachádzajúci sa na Štúrovej ulici. Sme radi, že spolupracujeme aj s kamennými obchodmi. Zákazník tak môže naživo vidieť a vyskúšať si naše tenisky a zistiť, že ide naozaj o kvalitný produkt. Oba obchody sú zamerané iným módnym smerom, preto máme dosah k rozdielnej skupine zákazníkov.
Ak ťa tenisky RHōME zaujali, okrem spomínaných obchodov si ich môžeš prísť naživo obzrieť, vyskúšať a hodiť reč so zakladateľmi značky na Urban Market, a to už 8. - 10. decembra v Mlynici na Turbínovej ulici v Bratislave. Viac info na www.urbanmarket.sk.